Statief, welke keuze, hoofdzakelijk familieportet

Discussies over statieven
Plaats reactie
nikondre
Forumlid
Forumlid

Statief, welke keuze, hoofdzakelijk familieportet

Bericht door nikondre » za nov 03 2012 9:02 pm

Vraagje. Graag zou ik een statief kopen, zodat ik wat familiefoto's kan schieten, met mijzelf erbij.
Ik heb een Nikon D70s, met een 50mm objectief. (en een afstandbedieing)

Welke statiefhoogte raden jullie aan in zo'n situatie? Is 130 werkhoogte te laag? (langste persoon is 1.85, kortste 1.65)

Ik kan via iemand goedko(per) een
Vanguard Alta+ 204AP kopen met een PH 12 kop. Maar de lengte is dus niet zo heel hoog. Daarnaast ook geschikt voor Makro(andersom te gebruiken) maar dat gebruik ik niet.
Is een Velbon EX630 dan wellicht beter?

Cees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Statief, welke keuze, hoofdzakelijk familieportet

Bericht door Cees » za nov 03 2012 9:05 pm

Hoe lang ben jij zelf? Het gaat bij een statief meestal om de fotograaf, die moet ermee werken.
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

nikondre
Forumlid
Forumlid

Bericht door nikondre » za nov 03 2012 9:15 pm

1.85

Maar ik zal dus zelf vaak op beeld staan. Het idee is dat we er dan juist allemaal opstaan :)

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » za nov 03 2012 9:21 pm

Koop een statief waarmee je zelf prettig werkt. Tussen de foto's gemaakt vanaf 1.65 tot 1.85 zie je imo niet zoveel verschil, je kunt het toestel tenslotte ook draaien, etc.
Groet, Cees

Lid NCN

Piepenholleke
Forumlid
Forumlid

Bericht door Piepenholleke » za nov 03 2012 9:29 pm

Bedenk wel dat je met een hoger statief altijd lager kunt maar niet andersom.
Dit ter vookoming dat, indien je voor die enkele keer hoger moet, dit tot frustraties kan leiden bij een te laag statief en je twee keer onkosten hebt als je achteraf alsnog een hoger statief wilt kopen.
Met vriendelijke groet,
Huub.

nikondre
Forumlid
Forumlid

Bericht door nikondre » za nov 03 2012 9:36 pm

Duidelijk. Maar stel je wilt iemand van 1.85 op de foto zetten met een 50mm. Welke hoogte raden jullie dan aan? (specifiek voor dit doeleinde)

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » za nov 03 2012 9:38 pm

Zie mijn vorige bericht.
Groet, Cees

Lid NCN

Johan v. V.
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Johan v. V. » za nov 03 2012 9:42 pm

nikondre schreef:Duidelijk. Maar stel je wilt iemand van 1.85 op de foto zetten met een 50mm. Welke hoogte raden jullie dan aan? (specifiek voor dit doeleinde)
Stel dat er twee fotografen zijn die die persoon van 1.85 m. op de foto willen zetten, de ene fotograaf is 2 meter en de ander 1,5 meter, denk je dan dat die hun fototoestel op dezelfde hoogte brengen of dat ze wellicht op die hoogte fotograferen en hun camera wat naar beneden resp. naar boven zullen houden?
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen

Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.

yzf1kr
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door yzf1kr » za nov 03 2012 9:45 pm

En goede fotograaf brengt de camera op de juiste hoogte.

John Hoenen
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door John Hoenen » za nov 03 2012 9:46 pm

yzf1kr schreef:En goede fotograaf brengt de camera op de juiste hoogte.
:D

Piepenholleke
Forumlid
Forumlid

Bericht door Piepenholleke » za nov 03 2012 9:52 pm

Ik zou zeggen, ga eens "droog" oefenen met je camera. Hierbij neem je verschillende posities in t.o. van je onderwerpe(en), dichtbij, wat verder weg, 1 persoon op de foto, enkele personen of de gehele groep met de kleinste en grootste personen.
Kijk daarbij, desnoods met een hulpje die de hoogtes van de verschillende camerastandpunten opmeet en vergelijk dit met de resultaten zoals jij je onderwerpen op de foto's wilt hebben. Ik neem aan dat je jezelf dan aan een oplossing helpt. Dit kan een ander vanachter de computer niet beoordelen.
Met vriendelijke groet,
Huub.

ArendV
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArendV » zo nov 04 2012 9:55 am

50mm is een mooi brandpunt op DX om portretten van één persoon te maken, maar om familieportretten met meerdere mensen te maken is de 50mm al snel te veel tele.
Dat heb ik in mijn eerdere advies al aangegeven, dus die standaardzoom zal toch wel de volgende aanschaf worden :D
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 50#p570374

Als ik familieportretten maak - ook waar ik zelf bij ga staan - heb ik mijn statief nooit zo hoog staan, vind het juist mooier en indringender om dit vanuit een iets lager standpunt te doen.
Maar zoals hierboven al aangegeven, je gaat dit statief niet alleen hiervoor gebruiken en dan kan een te laag statief erg irritant zijn. Hier zijn wel stelregeltjes voor, maar het best is gewoon je camera meenemen en uitproberen. Dan weet je ook meteen of de verstelmogelijkheden en bediening je bevallen of niet en krijg je een idee van de stabiliteit.

Ik ken de twee door jou genoemde statieven niet, maar zie wel dat de Velbon niet erg laag kan en dan zou hij voor mij bij macro afvallen.
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » zo nov 04 2012 11:17 am

nikondre schreef:Duidelijk. Maar stel je wilt iemand van 1.85 op de foto zetten met een 50mm. Welke hoogte raden jullie dan aan? (specifiek voor dit doeleinde)
De statiefhoogte is daarbij niet echt van belang. Of de camera op 130 cm of 180 cm hoogte staat, met een fractie kantelen van de camera houdt je dezelfde uitsnede. Tenslotte kun je met een statief ook architectuuropnamen maken waarbij een heel flatgebouw er op komt. Alleen als de camera vrij laag staat heeft een lang persoon wat moeite om er doorheen te kijken. Die moet krom staan of bukken. Je zou ook nog een hoekzoeker kunnen gebruiken om makkelijker het zoekerbeeld te kunnen bekijken.
Vriendelijke groet, Léon Obers

keenoncoolstuff
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door keenoncoolstuff » zo nov 04 2012 2:03 pm

Léon Obers schreef:De statiefhoogte is daarbij niet echt van belang. Of de camera op 130 cm of 180 cm hoogte staat, met een fractie kantelen van de camera houdt je dezelfde uitsnede.
Er is natuurlijk wel een verschil of ik een persoon van 1.90m van onderaf fotografeer, waarbij ik hem in zijn neusgaten kijk en een onderkin zie omdat diegene naar beneden kijkt, of dat ik die foto op ooghoogte maak...

Groet, Rob.
All of life’s problems can be solved with two things: duct tape and WD40.
If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. If it doesn’t move and it should, you need WD40.

flickr

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » zo nov 04 2012 4:03 pm

Bij een familieportret sta je redelijk op afstand. Dat in de neusgaten kijken valt reuze mee. Of je gebruikt het verkeerde objectief (te kort brandpunt) veel te kort bij.
Vroeger analoog bij gebruik van een Rolleiflex twee-oog spiegelreflex werd vanuit het concept van de camera, de camera doorgaans vanuit "borsthoogte" gebruikt om bovenin de camera te kunnen kijken. Familieportretten of groepsfoto's van bekende fotografen daarmee gemaakt hebben mij nog nooit het gevoel gegeven dat je in de neusgaten kijkt.

Verder laat je een persoon van 1,90 meter bij een familieportret in de opstelling waarschijnlijk ook niet staan. Die steekt zo hoog boven de anderen uit als die anderen een (flink) stuk kleiner zijn. Maak beter een opstelling waarbij het allemaal wat genivelleerd is in hoogte.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Plaats reactie

Terug naar “Statieven”