losse flitser naast de nikon d3100, wie helpt

Discussies over flitsers
Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: losse flitser naast de nikon d3100, wie helpt

Bericht door Léon Obers » zo nov 04 2012 11:53 am

kkika82 schreef:oke zo simpel is het ? Je koopt meerdere recievers ( van de Jinbei TR-N TTL trigger) en je kan meerdere sb flitsers aansturen?
Maar de remote op mijn hotshoe .. kan die wel zo ingesteld worden dat je meerdere recievers kan bedienen?
Die dingen hebben meerdere kanalen, met wat dip-switches is de standaardinstelling te veranderen zodat je meerdere groepen kunt maken en de anders ingestelde groep dan juist niet activeert. Standaard staan ze echter allemaal hetzelfde. Zou je 50 triggers met flitsers erop bij elkaar hebben, worden ze allemaal bediend met de ene die op de camera zit en dan zendt.

Of je meerdere Jinbei setjes zou moeten aanschaffen moet jezelf bepalen. Een setje van 4 (Yongnuo RF-603) kost via E-bay weinig anders als in Nederland een setje van 2. Yongnuo wel met de restrictie dat je de standby functie van de SB-600 in het menu moet uitzetten, omdat de Yongnuo de flitser niet laat ontwaken vanuit standby modes.
Wat je ook kunt doen is een setje met een stekkertje voor de D3100 (D90), en een setje met een stekkertje voor de meer professionele Nikon camera-modellen (D700, D3, D800......) ----> is een 10-polig stekkertje. Ben je altijd voorbereid op de toekomst met een andere aansluiting.
Vriendelijke groet, Léon Obers

kkika82
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door kkika82 » zo nov 04 2012 12:10 pm

Leon, superbedankt voor je reactie !

geen idee wat dip-switches zijn :D maar tis goed te horen dat die trigger dus meerdere flitsers kan aansturen ! Hoera ! Dat scheelt mij toch nogal wat kosten.
Ik ga nu denk ik voor de trigger van 50 euries en een sb 800 voor 165 euro. Ik lees wel dat de sb800 dramatisch is in te stellen via het menu... dus of het heel slim is, weet ik niet, aangezien ik een echte beginner ben....
Maar de sb700 is toch een stuk duurder.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo nov 04 2012 12:36 pm

Dip-switches zijn mini/micro schakelaartjes. Zitten bij de Yongnuo in het batterijcompartiment, bij de Jinbei waarschijnlijk ook.
Als je dat Jinbei setje koopt, overtuig je ervan dat er een juist camera-draadje met stekkertje bijzit voor een D3100 (D90). Dat zie ik bij de beschrijving van Konijnenberg er namelijk helemaal niet bijstaan. Dat heb je nodig als je de trigger niet wilt inzetten voor de flitsers maar als je die wilt gebruiken als afstandbediening om je camera af te drukken. Het zou jammer zijn als je dat setje niet kunt gebruiken in zijn dubbele functie ook als radiografische ontspanner, alleen omdat er geen kabeltje bijzit.

Ter verduidelijking hetgeen je nodig hebt als je twee flitsers extern wilt aansturen.
Een trigger-set bestaande uit 3 van die kastjes. Eentje die je op de camera zet en dan als zender werkt. Vervolgens de 2 andere waar je de 2 flitsers opzet. Die twee werken dan als ontvanger.

Heb je op het kastje op de camera ook nog een kabeltje met stekker verbonden met de camera, werkt het kastje tegelijkertijd als zender om je flitsers aan te sturen als je de camera afdrukt en tevens als ontvanger om de camera op afstand te bedienen als je op een van de twee andere kastjes (die bij de flitser), op het ronde drukknopje vooraan van het kastje drukt.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op zo nov 04 2012 1:24 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

kkika82
Forumlid
Forumlid

Bericht door kkika82 » zo nov 04 2012 1:17 pm

leon: jij raadt dus eigenlijk de yongnuo rf-603 aan? zijn idd goedkoper te bestellen via ebay
ik weet alweer waarom ik deze niet wilde, ivm geen ttl ondersteuning...

en die stekkertjes zijn dan als extra ofzo? Voor het geval de trigger niet werkt?

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo nov 04 2012 1:45 pm

Die Jinbei werkt eveneens niet met TTL ondersteuning. Dat is elektronisch eenzelfde soort ding als een Yongnuo (misschien komt het wel uit dezelfde fabriek ?), alleen een net wat rechthoekiger kastje, met kennelijk het enige verschil dat die een SB-600 flitser wel uit de standby wekt. Je koopt een SB-800, dus heb je er dan niet mee te maken. (Nog afgezien om van SB-600 de standby uit te schakelen).

Wil je perse radiotriggers met TTL ondersteuning is de goedkoopste optie een Phottix Odin, maar daar betaal je heel wat meer voor, € 299,- :
http://www.fotoshopaalten.com/nl/photti ... -2755.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Een eventuele tweede receiver komt er dan nog bij. Lijkt me vooralsnog buiten je budget.

Dat kabeltje / stekkertje van een Jinbei of Yongnuo heb je nodig als je zo'n triggersetje wilt gebruiken in zijn tweede functie van die triggersetjes als een draadloze afstandbediening, inplaats van een "draadontspanner". (Zie ook aanvulling vorige reactie). Als je avond-opnamen wlt maken (zonder flits), met de camera op statief om je camera niet te bewegen bij afdrukken (sluitertijd meerdere seconden), moet je dus niet de ontspanknop met de hand indrukken, want daarmee beweegt je camera.

Waar je vroeger een "draadontspanner" gebruikte, kan dat bij tegenwoordige camera's dikwijls met een elektrische draadontspanner zoals deze:
http://www.cameranu.nl/nl/accessoires/a ... 547_11871/" onclick="window.open(this.href);return false;
Of je gebruikt een IR-ontspanner: http://www.cameranu.nl/nl/accessoires/a ... 5_1547_84/" onclick="window.open(this.href);return false;
Beide accessoires overigens voor een fractie van de prijs via E-bay te bestellen.

Die extra accessoires hoef je dus niet aan te schaffen met zo'n radiografische trigger, want die heeft die functie dus tevens al ingebouwd, maar dan radiografisch. Je kunt de camera dan op ruim 100 meter afstand afdrukken. Heb je dus wel dat extra kabeltje nodig wat je in dat triggersetje kunt steken, en met het juiste stekkertje in de camera.

Functie als radiografische ontspanner voor het maken van opnamen (als vervanger van een "draad-ontspanner").

Afbeelding

De dubbele functie van een radio triggerset als die Yongnuo (en wellicht ook de Jinbei):
Met het indrukken van de ronde knop op het apparaatje bij de flitser wordt de camera "op afstand" afgedrukt om een opname te maken.
(Het ontvangen signaal door het kastje op de camera wordt doorgeleid via het kabeltje aan de camera om af te drukken).
Vervolgens wordt de opname dus gemaakt en wordt het flitssignaal uitgezonden door hetzelfde kastje op de camera richting flitser.
Het kastje onder de flitser ontvangt vervolgens weer het flitssignaal en doet de flitser ontsteken voor de betreffende opname.

Afbeelding

Waarom alles apart aanschaffen terwijl je voor dezelfde prijs alles ingebouwd en inclusief kunt krijgen?
Laatst gewijzigd door Léon Obers op zo nov 04 2012 3:43 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

kkika82
Forumlid
Forumlid

Bericht door kkika82 » zo nov 04 2012 2:09 pm

duidelijk leon !

waarom zegt fotokonijnenberg dat die jinbei WEL ttl ondersteund op mijn nikon d3100? en sb600 ?

Maar als ik WEL met TTL wil werken... (wat volgens div fora wel handig is) .. dan kan ik dus beter een sb800 op mijn hotshoe zetten.... en dan dus een extra extra externe flitser kopen en deze gewoon laten aansturen door die sb800 ....
Volgens mij ben ik dan nog goedkoper uit dan met zo'n phottix odin.

ja die phottix odin is geweldig, maar inderdaad buiten budget helaas

Ik heb een draadloze remote trouwens, deze http://www.aq4u.nl/catalog/OCWebShop/in ... uct_id=768" onclick="window.open(this.href);return false; dus die gebruik ik om draadloos mijn camera te bedienen indien deze idd op statief staat. Dus misschien straks overbodig, maar goed,... dan verkoop ik die weeg.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo nov 04 2012 2:24 pm

kkika82 schreef: waarom zegt fotokonijnenberg dat die jinbei WEL ttl ondersteund op mijn nikon d3100? en sb600 ?
Het is voor mij een vraag of ze dat beweerd hebben. Je vraag aan hen was de ondersteuning van een SB-600 flitser, doelend op waarschijnlijk het manco dat de YONGNUO de SB-600 niet uit de standby mode haalt. Dat doet die Jinbei kennelijk wel, maar heeft verder precies dezelfde functies, dus geen TTL.
kkika82 schreef: Maar als ik WEL met TTL wil werken... (wat volgens div fora wel handig is) .. dan kan ik dus beter een sb800 op mijn hotshoe zetten.... en dan dus een extra extra externe flitser kopen en deze gewoon laten aansturen door die sb800 ....
Volgens mij ben ik dan nog goedkoper uit dan met zo'n phottix odin.
Dat kan, maar ben je wel bewust van de beperkingen van het Nikon CLS systeem. De flitsers moeten "zicht" op elkaar hebben, wil het werken. Bij gebruik met extra accessoires en buiten als invulflits kom je meer problemen tegen. Vandaar het gebruik van radiografische triggers. Die hebben die nadelen niet, zijn meer betrouwbaar. Zie een langdradige discussie waarin de voordelen van radiografisch uit de doeken wordt gedaan tegenover de (IR) flitspuljes van het Nikon CLS systeem: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 30&t=41908" onclick="window.open(this.href);return false;

Overigens verkijk je niet op dat TTL. Met gebruik van meerdere flitsers is hetgeen wat die flitsers gaan doen een stuk ondoorzichtiger dan je veronderstelt. Je moet juist behoorlijk ervaring hebben om met die opstelling via de instellingen in het menu de ene flitser meer licht te laten geven dan de ander, en andersom, om bepaalde effecten te willen bereiken. Mijn visie is dat zoiets veel makkelijk en doorzichtiger manueel te regelen is. Daar leer je ook het meest van. Maar ja, dan moet je wel telkens naar de flitser toe lopen om het ook daadwerkelijk op een andere instelling te zetten. Vind je dat een probleem? Ikzelf heb vooral ervaring in studiofografie waar je niets anders doet dan alles manueel instellen (met studioflitsers).

kkika82
Forumlid
Forumlid

Bericht door kkika82 » zo nov 04 2012 2:48 pm

nope, dat is voor mij geen probleem .. om naar een flitser toe te lopen en deze manueel in te stellen...

maar ALS ik dan echt ga kiezen voor manueel instellen, zijn de sb800 en sb700 niet overdreven dure flitsers voor mij? want het leuke aan die flitsers is dat ze zo leuk met elkaar samenwerken... maar als ik ze toch manueel ga instellen?

echt super bedankt trouwens dat je mij zo goed helpt !

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo nov 04 2012 3:05 pm

Als je geen commerciële opdrachten doet waar de meerwaarde van dat op afstand bedienen zinvol is, en daarbij de nodige ervaring ontbreekt vanuit het dagelijks ermee bezig zijn, maar simpel als hobby "thuis" wilt experimenteren zou ik het in eerste instantie ook allemaal vrij simpel houden met simpele flitsers. Dat kan ook met flitsers als bijv. "Nissin" (zoek er maar eens op in het forum). Verder met elke eenvoudige 2e hands flitser. Te oude flitsers echter ook weer niet gebruiken, want daarbij kan de spanning (voltage) op het X-contact te hoog zijn. Dat zou je voor jezelf nog allemaal kunnen bedenken wat voor jezelf zinvol is.

TTL is leuk als je een enkele flitser gebruikt, maar zo gauw je meerdere flitsers gaat gebruiken en dat specifiek met bepaalde effecten wilt gaan inzetten, daar reeds veel tijd en moeite in besteedt om een licht-opstelling te maken, is IMO het kleine beetje extra moeite om daarbij ook nog het vermogen van de flitsers manueel in te stellen, van geen enkel zwaarwegend nadelig belang tegenover een TTL aansturing.

kkika82
Forumlid
Forumlid

Bericht door kkika82 » zo nov 04 2012 3:15 pm

interessante discussie trouwens, bedankt voor de link leon... heb alles eens goed doorgenomen ...
denk dat ik maar ga sparen 8) voor zo'n phottix odin :D je zult ze zelden op MP tegenkomen gok ik, aangezien de meeste erg tevreden zullen zijn over het gebruik..

Maar goed, aangezien die dingen nogal kostbaar zijn... en ik tot die tijd wel wil fotograferen zoek ik een tijdelijke goede oplossing.

Kan ik dus kiezen voor een ttl kabel of de triggerset (goedkoper variant )

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo nov 04 2012 3:19 pm

TTL kabel zou ik nooit doen. Die is erg beperkt in lengte en kost meer dan een radiografische triggerset (niet TTL). Een TTL-kabel is meer voor bruidsfotografen die de flitser net van de camera af willen gebruiken op bijv. een externe flitsbeugel gemonteerd, om niet te frontaal licht te hebben op personen i.v.m. bijv. het flits rode ogen effect.

kkika82
Forumlid
Forumlid

Bericht door kkika82 » zo nov 04 2012 3:38 pm

Oke, neej dat is niet mijn bedoeling inderdaad...

nou dan wordt het deze : http://www.ebay.com/itm/Yongnuo-RF-603- ... 3f1433be30" onclick="window.open(this.href);return false;

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo nov 04 2012 3:51 pm

Nou ja, er schijnt wel een goedkopere niet Nikon Kabel te zijn die een behoorlijke lengte zou hebben, hoewel de plaatjes beslist een kortere lengte suggereren:
http://www.cameranu.nl/nl/flitsers/niko ... 88_181154/" onclick="window.open(this.href);return false;
Daar struikel je echter al gauw over (een krulsnoer staat altijd strak), en je trekt er flitsers of camera op statief mee om. Zou ik nooit doen.
Dat radiosetje van drie lijkt me een prima idee.

kkika82
Forumlid
Forumlid

Bericht door kkika82 » zo nov 04 2012 7:16 pm

ja dan ga ik die bestellen

ik kan een sb800 voor 165 euro kopen en een sb700 voor 200euro.

Welke zouden jullie aanraden?

kkika82
Forumlid
Forumlid

Bericht door kkika82 » zo nov 04 2012 8:00 pm

ik zit nog eens naar die yongnuo rf-603 te kijken, en leon, jij zei toch dat je deze ook als draadloze draadonstpanner kunt gebruiken? maar dan moet je dus eigenlijk nog een extra kopen om de ontspanknop op afstand te bedienen? Stel je maakt zelfportret ... met 2 externe flitsers ...
dan heb je dus 1 trigger op de camera nodig, 1 op iedere flitser en 1 in de hand om ontspanknop te regelen op afstand? of zie ik dat verkeerd?

Plaats reactie

Terug naar “Flitsers”