Inmiddels ben ik de gelukkige eigenaar van een BlackRapid Sport geworden en is het tijd voor testverslag:raymonidas schreef:ik denk er "hard" over om of de:
Carry Speed FS-Pro aan te schaffen. Dit vanwege de basisplaat die tevens adapterplaat is en compatible met ArcaSwiss. Verder vanwege de bijgeleverde extra's zoals enkele riempjes. De brede zachte veerkrachtige schouderband.
zie http://www.carryspeed.com/products/fs-p ... ting-plate" onclick="window.open(this.href);return false;
of de BlackRapid Sport, waarvan de schouderband op de plek blijft zitten. (Kan er aan de CS zo'n bandje geknutseld worden)
Prijsstelling is vrijwel gelijk aan elkaar. Lastig kiezen.....
Fieldtest:
De strap is de sportuitvoering wat suggereerd dat ik zou moeten gaan hardlopen of zoiets. Dat heb ik voor mezelf wat genuanceerd en ik vond dat gewoon lekker wandelen in de natuur voldoende tegemoet kwam aan de bedoeling van de riem. Het is dus een 4 uurs wandeling in het Singraven geworden voor een eerste kennismaking met de BRS.
Meegenomen uitrusting:
1. De BlackRapid Sport -welke ik over kon nemen van een clublid- met de standaard bevestiging.
2. Gitzo 3531LV met Feisol D50 aan een touwtje (lus om de grote vastzetknop) aan de voorzijde hangend aan een schouderband van de rugzak. (tip van Marco de Paauw)
3. LowePro Vertex 100AW.
4. D700, PKD1, Nikkor 24-70
5. Gewone fleecejack met erover een vest van Fjalraven.
Mijn ervaringen:
Omhangen, montage:
Het Feisol adapterplaatje moest eraf om de schroef van de BR in te draaien. Daar heb ik een knobbelschroevendraaier voor, die meegaat in de rugzak. Adapterplaatje maar in het balhoofd gezet. Omhangen van de strap gaat eenvoudig, over de linker schouder camera hangt rechts. De camera haak je aan. Dat gaat niet erg handig, want de haak is ook draaibaar en bij het met de duim wegdrukken van de veiligheidspal, draait de haak dan makkelijk om. Als de veiligheidspal met de duim ingedrukt is, dan zit de duim deels in de opening en moet je de haak ook nog door de beugel van de schroef zien te krijgen. Dat zal vast wel een kwestie van gewenning zijn. Zal eens proberen om de haak goed vast te houden en de beugel van de schroef de haak open te duwen en tegelijkertijd te haak door te halen. Klem goed vastzetten met aandraaien van de schroefhuls. Daarna rugzak omhangen en de banden aan de voorzijde van het lichaam onder de strap door, zodat de camera vrij over de strap kan bewegen. Als laatste het statief met de grote knop van het balhoofd in de lus hangen. Het is dan ook een soort tegengewicht voor de rugzak.
Gewicht:
Hier vrijwel niets van gemerkt. Eerder had ik de ThinkTank Holster aan het tuig op de borst hangen. Dat is niet meer nodig. Ondertussen heb ik daar trouwens ook ruimschoots ervaring mee in allerlei omstandigheden.
Gevoel:
Je camera hangt ondersteboven uit je zicht aan 1 bevestigingspunt.....dat is wel even wennen, wat bij mij verbazend vlot ging. Je kunt gerust de schroefdraad en de bevestiging daarvan in de camera vertrouwen. Tijdens foto wandeltochten zie je fotografen met de camera gemonteerd op het statief met een 4 kg lens eraan nonchalant over de schouder hangend lopen. Dat is dus een zeer sterke constructie.
Bewegingen:
Bij het wandelen bewegen de camera en het statief natuurlijk wel. Ik vond dat op een gegeven moment wel wat hinderlijk worden en liet mijn armen tegen de camera en statief hangen. Voordeel was dat de camera niet meer bewoog tijdens het lopen. Nadeel is dat de natuurlijke armbeweging wordt uitgeschakeld. Had ik verder geen probleem mee.
Paraatheid:
Doordat ik mijn arm al op de camera had liggen was een foto maken in een fractie van een seconde gebeurd. Dat gaat echt snel! Ik had bij het snel pakken van de camera totaal geen last van de rugzak of het statief.
Vastzetten camerabeweging:
Middels twee verschuifbare klemmen op de band kun je de camerabeweging langs de strap blokkeren. Dit heb ik niet gebruikt en de klem achter de camera heb ik vastgezet in de laagste positie van de camera en de andere helemaal bovenaan.
Camera+statief:
Moest voor een bepaalde opnametechniek de camera op het statief, dan is het statief direct beschikbaar. Helaas moet dan de schroef van de strap eruit en het adapterplaatje gemonteerd. De knobbelschroevendraaier had ik in de rugzak gestopt.....hmmm volgende keer maar in het vest meenemen. Maar de rugzak moest toch open ivm het monteren van het Cokin Z-Pro systeem om de watervallen met een tijdopname te kunnen maken (ND8). Bij het afhangen moet je wel in omgekeerde volgorde werken, dus eerst de rugzak banden die over de borst en heup zitten lossen. Wel even opletten, want de klem van het bandje over de borst zit tegen de klem van de strap en lijkt er sprekend op..... Rugzak afhangen. Dan de schroef in de camera losdraaien. Ik had me van tevoren al bedacht dat als de camera eerst losgehaakt word en daarna de schroef uit de camera, ik de schroef vroeg of laat en keertje verlies. Dus de schroef blijft tijdens en na het losdraaien gewoon aanhaakt aan de strap. Daarna de adapterplaat aan de camera schroeven. Na de opnames de adapterplaat eraf en de strap weer aan de camera.
Hier zit de achillespees van de BRS. Hiermee verdwijnen de voordelen als een 'snowball in hell'. De strap -zoals hij standaard geleverd wordt- is dus m.i. alleen geschikt voor de reportagefotograaf en dan heb je verder geen extra gears nodig. Het kan allemaal wel, maar dan moet je dus steeds schroeven en ombouwen. Daar koop je geen BRS voor natuurlijk.
Extra bandje onder de arm:
Dit bandje maakt van een BlackRapid een BlackRapid Sport en moet er voor zorgen dat de strap niet omhoog kruipt en op je nekspier gaat drukken. Hij moet op het sterkste deel van de schouder blijven zitten. Dat werkt prima. De voorgevormde schouderband zit daardoor prettig en je voelt hem niet.
Verstellen bandlengte tijdens het lopen:
Dit kan niet, omdat de verstelling van de strap op de rugzijde zit. Dat moet je dus van te voren doen. Bovendien zit de rugzak erover. De verstelling wordt dmv het overhalen van een clip weer vastgezet. Gelukkig was mrs. B. er ook bij en Brigitte heeft de verstelling in orde gemaakt. Bij het afhangen van de rugzak raakte de klem weer los. Daar kwam ik pas achter toen we weer verder liepen.....Ben je alleen, dan kan dat aspect vervelend gaan worden. Ook dit laat zien dat deze strap niet voor mijn toepassing geschikt is.
Systeemstrap:
De BRS kan ik geen systeemstrap noemen. De gehele band zit aan beide zijden vastgenaaid aan het schouderstuk. Er is, wat dat aangaat, dus niets mee te beginnen. Voor de aankoop had ik me bedacht wel wat van de concurrent te willen gebruiken, maar dat kan dus niet.
Conclusies:
De BlackRapid Sport strap in de standaard levering is bij uitstek geschikt om alleen met de camera een reportage te doen. Je kunt er heerlijk vrij mee lopen. De strap kan onzichtbaar onder een jack zitten met de camera op de heup eronderuit, hand erop. Dan kun je letterlijk in een fractie van een seconde de camera te voorschijn halen en die prachtige momentopname maken. Je voelt het grote gewicht van de camera niet en de strap blijft op de plek zitten. Hij doet wat hij beloofd.
Ga je met een rugzak en statief erbij op pad, dan is de strap prettig om de camera 'gewichtsloos' mee te nemen. De voordelen van het snel kunnen werken zijn er niet meer ivm het steeds moeten los en vastschroeven van schroef en adapterplaat bij voorkomende situaties.
Noot:
BR heeft een aparte schroef met een omklapbaar beugeltje. Dit geheel is wat platter dan vrij hoge standaard schroef. Deze zou in plaats van de Feisolschroef gemonteerd kunnen worden. De adapterplaten van Feisol zijn ArcaSwiss compatibel, dus dat geheel zou moeten kunnen werken.....iets om uit te proberen. Maar eerst zien dan geloven, want er is maar 4mm inbouwhoogte beschikbaar in de Feisolplaat. Past het wel, dan zou de adapterplaat dus bijna altijd aan de camera kunnen blijven zitten en de camera daarbij hangend aan de strap. Het lastige ombouwen zal dus in veel gevallen niet meer nodig zijn.
Het verstellen van de band aan de achterzijde vind ik erg onhandig. Bij gebruik van een rugzak werkt dat niet.
De concurrent:
De directe concurrent van BlackRapid is in mijn ogen o.a. de CarrySpeed. Met name het allernieuwste model die standaard geleverd wordt met een ArcaSwiss compatibel adapterplaat met een omklapbaar bevestigingspunt en diverse handige bandjes. zie: http://www.carryspeed.com/products/fs-p ... ting-plate" onclick="window.open(this.href);return false;
CarrySpeed heeft inmiddels ook een bandje voor onder de arm.
CS is wel een echte systeemstrap waarmee je het geheel aan haast elke toepassing kunt aanpassen.
Ik heb geen ervaring hiermee en kan dus niet direct een vergelijk maken, wat het kiezen zou vergemakkelijken.
Kijk ik op de site, dan is op details de CS beter uitontwikkeld. Lettende o.a. op het uit het midden monteren van de bevestiging, zodat de camera platter tegen je lichaam hangt. De bevestiging wat tevens een adapterplaat is. Verstelling van de strap aan de voorzijde, enz.
Wat ga ik doen?
Ik ben erg gelukkig met het op deze manier dragen van de camera. De zwart/gele cameraband heeft zijn tijd bij mij echt gehad. Het op deze manier naast mij dragen van de camera vind ik wel heel erg prettig. Regent het, dan kan de camera gewoon onder de jas en blijft hij paraat.
Mijn keuze:
Ik ga voor de nieuwste CarrySpeed.
De beoogde CarrySpeed FS-Pro+F1, is nog niet direct leverbaar in NL. Ik kan hem wel in Shanhai bestellen.
Ik zou de speciale schroef van BlackRapid kunnen uitproberen op de Feisol adapterplaat, maar omdat ik al een keuze gemaakt heb wil ik liever geen extra geld meer aan de BRS uitgeven.
Heel verhaal geworden, maar het heeft mij in elk geval duidelijkheid verschaft en ik hoop ook andere twijfelaars hiermee te kunnen helpen.
Met een vriendelijke groet van Raymond.