Dank allemaal, voor jullie reacties...
Het Grafisch Museum in Groningen lijkt me inderdaad erg leuk, iJoost bedankt voor je tip!
Graag wil ik nog wel even ingaan op de onderstaande reacties...
Casanova56 schreef:Hier een opmerking over foto 3. Houten letters.
Ik heb zelf nooit opvullood gezien en in een lade met houten letters.
Dan nog iets over foto 4. Letterbak met loden letters.
Helaas deze letterbak zie er dus veelste mooi uit.
Ja, zo zal die letterbak dus nooit er uit gezien hebben naar jaren lange gebruik.
M.a.w. een negemaakte letterbak.
Sorry, hard gezegd, heb dus zelf in het Grafische Vak gewerkt.
Op foto 3 zijn houten letters te zien die al ingeinkt zijn en liggen niet in een lade.
Of de letterbak 'echt' oud is of later nagemaakt lijkt me geen belangrijk punt, het is toch super dat,
tevens mensen uit het grafische vak het grafische erfgoed willen bewaren?
jettiny schreef:De serie is een nette/goede weergave, maar je kunt er niets aan doen dat ze daar niet de juiste spullen hebben/tonen.
Ook ik ben werkzaam in de Grafische industrie, en we hebben nog heel veel van dat spul.
Houten letters, maar ook nog een complete " bok " met alle loden letters er nog in.
Typisch dat deze serie geplaatst wordt net nu ik de plannen aan het smeden was om de oude ambacht een keer vast te gaan leggen.
De historie van de hoogdruk ben ik een tijdje geleden ingedoken, ik ben niet in Haarlem uitgekomen, maar China en Duitsland.
Google maar eens.
Haarlem komt wel later aan bod.
We hebben nog een oude rot uit het vak, die zal gaan reageren denk ik zo.
Vrgr.
Tiny
Grappig om te horen dat je ook plannen had/hebt om het ambacht vast te leggen, ik ben benieuwd naar je serie!
Zelf heb ik op de Grafische School in Haarlem gezeten, wij kregen natuurlijk het verhaal van Coster te horen...