Active D-Lighting (D-Lighting op de camera)

Discussies over onderwerpen die niet passen in een van de andere secties
Plaats reactie
Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Active D-Lighting (D-Lighting op de camera)

Bericht door Léon Obers » di nov 06 2012 3:57 pm

Afsplitsing vanuit een vorige draad. (Laatste reactie uit vorige draad: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 72#p571572" onclick="window.open(this.href);return false; )
Pjerry schreef:
Léon schreef: Dat is afhankelijk van de verdeling in helderheden van de opname omstandigheden / scene wat de camera gaat doen vanuit een matrix lichtmeting. Vanuit de gevonden extremen in jouw voorbeeld met dat doorkijkje kan ik me heel goed voorstellen dat de camera niet nog eens gaat kiezen voor extra onderbelichting, zodat die overgrote meerderheid aan donkere delen nog eens donkerder gaat worden. Er is bovendien geen enkele aanleiding om (verder) te gaan onderbelichten, want er is nergens clipping in de hoge lichten. (De enige reden vanuit een ADL instelling dat een camera zou gaan kiezen voor onderbelichting en dan softwarematig de schaduwen gaat ophalen).
IMO een te beperkt uitgevoerde test om daar conclusies uit te trekken ten aanzien van het "algemeen" gedrag van een D7000 met ADL.
Ik wil hier het topic niet kapen, dus ga er niet verder op in. Maar er is nog wel wat tegen in te brengen. Wat leuk is, is je stelling dat hij niet zou onderbelichten omdat niets uitbijt. Ik heb fotograferen zo geleerd dat bij vrijwel geen enkele foto van mij uitbijters zijn. Dus in dat geval zou volgens jou altijd alleen maar de schaduw opgelicht worden. Daar is nog wel wat tegenbewijs voor. Maar zoals ik al zei, als we er verder over willen praten en ideeën uitwisselen,moet we een nieuw topic starten. Lijkt me wel zo netjes. Maar bedankt Léon, ik stel je reacties altijd bijzonder op prijs, houd je scherp.
Zoals gesteld kiest de camera een belichting op basis van een aantal gemeten waarden m.b.t. matrix lichtmeting. Dat is een uitvoerige analyse van helderheden en criteria binnen een matrix database, waarbij afstand ook nog in de parameters wordt meegenomen om tot een afweging te komen. Niet alleen op basis van clipping (uitbijters).
Of er in combinatie met Active D-Lighting dan nog een onderbelichting plaatsvindt, veel, weinig of helemaal niet, is afhankelijk van al die factoren bij elkaar. Het wil niet zeggen dat per definitie altijd eenzelfde waarde aan onderbelichting gekozen wordt.

Als jij zelf al zodanig gaat belichten (met mogelijke belichtingscorrecties ??) dat je geen uitbijters hebt, bepaal je zelf dus al hetgeen je nodig hebt voor een optimale belichting om je dynamisch bereik op af te bakenen. Verder werk je in RAW. In dat geval biedt het geen extra voordelen om daarbij dan Active D-Lighting te gaan gebruiken, waarbij je moet afwachten wat de camera zelf nog aan eventuele belichtingscorrecties aanvult. Active D-Lighting is zinvol als je in JPG fotografeert, maar nauwelijks / niet als je in RAW fotografeert. Zeker als je ook nog uitgaat van de verwerking met de nadruk van het histogram op rechts, zou ik Active D-Lighting al helemaal mijden.

Zie ook eerdere draadjes: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 43#p557843" onclick="window.open(this.href);return false;
en bijv. deze: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 20&t=30871" onclick="window.open(this.href);return false;
Er zijn nog wel wat draadjes te vinden over het onderwerp:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... mit=Zoeken" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door Léon Obers op wo nov 07 2012 10:23 am, 2 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers

drnjstj
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Active D-Lighting (D-Lighting op de camera)

Bericht door drnjstj » di nov 06 2012 9:00 pm

Bedankt voor de waardevolle info!
Ergens nog testfoto's te vinden?

Plaats reactie

Terug naar “Overige discussies”