Sigma 24-70 maar welke?

Discussies over standaardzoom objectieven zoals de 18-70 mm, 28-80 mm of 24-120 mm
Plaats reactie
Mario

Sigma 24-70 maar welke?

Bericht door Mario » zo nov 04 2012 9:52 pm

Hallo mensen,

Na het forum door genomen te hebben deze zondag snij ik toch een nieuw onderwerp aan. Ik ben op zoek naar een standaardzoom die lichtsterk is. Mijn voorkeur gaat uit naar de Sigma objectieven, omdat deze binnen mijn budget passen.
- Sigma 24-70mm F2.8 IF EX DG HSM (nieuwprijs ca. € 610)
- Sigma 24-70mm F2.8 EX DG MACRO (nieuwprijs ca. € 490)
Maar wat is nu werkelijke verschil tussen deze twee objectieven behalve de prijs?
Nu heb ik ook nog de Sigma 17-70mm F2.8-4 DC Macro OS HSM voorbij zien komen, maar zoals ik op het forum las wordt deze minder lichtsterk wanneer je inzoomt.

Ik hoor graag jullie mening/advies.

Groeten Mario

Frans Heinsbroek
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Sigma 24-70 maar welke?

Bericht door Frans Heinsbroek » ma nov 05 2012 7:31 pm

Als je lid bent kun je mee naar de Sigma Glasdag/avond in Houten op 17 jan a.s.. Daar zou je dan kunnen vragen/proberen.

Johan v. V.
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Johan v. V. » ma nov 05 2012 7:34 pm

Frans Heinsbroek schreef:Als je lid bent kun je mee naar de Sigma Glasdag/avond in Houten op 17 jan a.s.. Daar zou je dan kunnen vragen/proberen.
En als je het niet bent kun je het worden! :wink2:
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen

Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.

jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door jan » ma nov 05 2012 8:13 pm

Wat ik nu als verschil zie is dat "HSM" versie een Hyper Sonic Motor t.bv. de scherpstelling heeft. De versie zonder "HSM" heeft geen scerpstelmotor in het objectief.
Men schrijft:
It doesn't have a built in motor so it won't autofocus with Nikon's lower end DSLRs (D40, D60, D3000, D5000, D3100, D5100). Hier is nu in ieder geval aan toegevoegd de D3200.
Lees het gehele artikel maar op: http://www.tangentphoto.com/reviews/len ... eview.html
Zeg maar het AF-D AF-S verhaal van Nikon objectieven.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)

Mario

Bericht door Mario » ma nov 05 2012 8:59 pm

Bedankt voor de reactie heren. Een avondje naar Houten zal er niet in zitten. Het is mijn geval wel gewenst om een HSM versie te nemen gezien het bericht van Jan.

Groeten!

Pjerry
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door Pjerry » ma nov 05 2012 9:10 pm

Verkijk je niet op die toevoeging Macro, want dat is hij met een reproductiefactor 1:3.8 echt niet. Sigma (en Tamron soms/vaak ook) tillen er niet zo zwaar aan die term op allerlei lenzen te gooien, lenzen die absoluut niet de toevoeging Macro verdienen. (Macro is per definitie minimaal 1:1 !!!)

De HSM is al door Jan beantwoord.
Veder zou ik nog heel even nadenken voordat je deze lens koopt vanwege de prijs. Weliswaar performt hij op een DX aanzienlijk beter dan op een FX, maar voor een klein beetje erbij koop je de veel mooiere 24-120 f/4 op de tweede hands markt. Dan heb je een mooi stukje glas in je handen, althans als ik dit forum mag geloven, want ik ken de lens zelf niet.

Voor je geld koop je gelijk het grote nadeel van een gemis aan groothoek op een DX. Ik heb hetzelfde gedaan met mijn Nikon 24-70 f/2.8, maar voor zo'n kwaliteitslens had ik dat over. Voor een mindere lens zou ik nooit die mm's in willen leveren. Het gevolg is dat ik nu (i.p.v. de 70-200 die als volgende op de planning stond) nu exclusief aan het kijken ben naar een groothoeklens.

Hier een test van de sigma: http://www.photozone.de/component/conte ... _28_hsm_dx" onclick="window.open(this.href);return false;
Overigens zou ik bij Sigma, als ik het al zou kopen, want ik vind de QC te laag bij hen, altijd voor een APO lens gaan. Maar die is er niet in dit bereik, als ik het zo vlug zag....

Overigens een heel goede beslissing van de regiocoordinatoren om de Sigma glasdag in Houten te houden :P.

JaapV
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door JaapV » ma nov 05 2012 10:36 pm

Mario schreef:(...)
Nu heb ik ook nog de Sigma 17-70mm F2.8-4 DC Macro OS HSM voorbij zien komen, maar zoals ik op het forum las wordt deze minder lichtsterk wanneer je inzoomt.
Groeten Mario
En dat gaat snel! Voor de volledigheid hierbij nog even de waarden die ik op mijn D90 gemeten heb:
Sigma 17-70mm OS verloop van grootste lensopening
vanaf 17mm 2.8
vanaf 19mm 3.0
vanaf 26mm 3.2
vanaf 32mm 3.3
vanaf 38mm 3.5
vanaf 46mm 3.8
vanaf 58mm 4.0
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

lock
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door lock » ma nov 05 2012 11:15 pm

En toch is de 17-70 een uitstekende lens op Dx, alhoewel hij iets van zijn charme verloren heeft door zijn vermindere semi macro tov zijn OS- loze voorganger. Maar je kunt met deze lens nog steeds zo ongeveer met de front lens tegen het object aan fotograferen. Aangezien ik nog niet weet of ik bij de D600 blijf, of toch terug ga naar Dx (met een eventuele D400), blijft hij dus gewoon even op mijn plank staan.
Laatst gewijzigd door lock op wo nov 07 2012 12:43 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Mario

Bericht door Mario » di nov 06 2012 9:53 pm

Ik zag de 24-120 f/4 ook op het forum voorbij komen, maar ook tweedehands zijn deze nog aardig aan de prijs en moeilijk te vinden. In eerste instantie ga ik me richten op een tweedehands Sigma 24-70mm F2.8 IF EX DG HSM objectief. Nu alleen nog een verkoper vinden.

Mario

Bericht door Mario » vr jan 18 2013 5:55 pm

Hallo mensen,

inmiddels heb ik een tweedehands Sigma 24-70mm F2.8 IF EX DG HSM aangeschaft. Na mijn idee is deze in prima staat, alleen zit er een lichte speling in het objectief. Als ik het objectief voorzichtig heen en weer schud dan voel je dat er wat beweging in zit. Het is minimaal, maar ben benieuwd of meer mensen hier ervaring mee hebben. Ik heb ook nog een Sigma 10-20 en die heeft deze speling niet namelijk. Het kan natuurlijk te maken hebben met het feit dat deze vrijwel niet kan zoomen.

Groeten Mario

fietsert
Forumlid
Forumlid

Bericht door fietsert » di feb 26 2013 9:38 pm

Mario schreef:... Naar mijn idee is deze in prima staat, alleen zit er een lichte speling in het objectief. Als ik het objectief voorzichtig heen en weer schud dan voel je dat er wat beweging in zit. Het is minimaal, maar ben benieuwd of meer mensen hier ervaring mee hebben...
Hallo Mario,
ik herken dit, ik heb net zo'n lens, nieuw aangeschaft in 2007 (in een webwinkel in Duitsland), die vertoond ook een in mijn beleving flinke speling 'ergens' in/aan de onderdelen ervan. Eigenlijk al sinds dat ie nieuw uit de doos kwam. Ik heb altijd aangenomen 'dat dit erbij hoorde'. En mij vervolgens ook wel afgevraagd of dit, gezien de fijne mechanica waar we het over hebben, wel aannemelijk is. Maar aangezien ik tevreden was over de resulaten van de lens heb ik daar nooit iets over nagezocht. Misschien stelt deze gedeelde ervaring je gerust :).

Ik weet wel dat er op internet veel (Engelstalige) reviews, te vinden zijn, dus ik stel mij voor dat dit ergens wel vermeld staat (Backlash is denk ik de juiste term voor speling).

Het toeval wil dat ik óók net als jou een Sigma 10-20 groothoekzoom heb, óók zonder speling idd....dus het lijkt geen Sigma kenmerk an sich te zijn :)...de Nikon/Nikkor mensen op dit forum zouden maar een slecht beeld krijgen van Sigma objectieven :shock:
--------------------------
Chiel

fietsert
Forumlid
Forumlid

Bericht door fietsert » di feb 26 2013 9:52 pm

fietsert schreef:Ik weet wel dat er op internet veel (Engelstalige) reviews, te vinden zijn, dus ik stel mij voor dat dit ergens wel vermeld staat (Backlash is denk ik de juiste term voor speling).
Ik kan het zo snel en specifiek voor deze lens niet vinden op het net. Het b(lijkt) wel vaker voor te komen in lenzen dat er wat speling in met name de autofocus mechaniek zit las ik net, mogelijk is dat het. Ik heb het zelf niet eerder ervaren, maar misschien heb ik gewoon te weinig verschillende lenzen in handen gehad. Misschien hebben andere forumbezoekers nog een idee hierover?
--------------------------
Chiel

Plaats reactie

Terug naar “Standaardzoom”