heel veel ruis bij 800 iso D7000

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
Kroontje

Re: heel veel ruis bij 800 iso D7000

Bericht door Kroontje » wo nov 07 2012 8:41 am

MarcoD90 schreef:
Niels Hintzen schreef:Hallo Marcel,

Ik heb de D90 en zelf ook meermaals binnen sport mee gefotografeerd, Maar bij ISO 800 klinkt niet goed, zeker niet voor de D7000. Met de D90 ga ik nooit hoger dan ISO 800 omdat ik dan de ruis te aanwezig vind

Groet, Niels
Wazig dit, de D90 gaat makkelijk tot iso 2000 en de ruis is makkelijk te bewerken.

Dit moet op de 7000 makkelijk te halen zijn.
Mee eens ;)

Kroontje

winanda

Bericht door winanda » wo nov 07 2012 9:41 am

Iedereen al erg bedankt voor de opmerkingen. Even wat aanvullende info: Ik schiet in RAW ik gebruik de raw conferter van cs5. Het zijn sport foto`s binnen en dan moet ik dus met een korte sluitertijd werken want anders krijg ik er geen een scherp. Ik zal hier een voorbeeld plaatsen ik hoop dat mijn vraag dan duidelijker wordt. Ik lees ook dat veel zeggen overbelichten maar als ik mijn diafragma open heb en ik schiet in de M stand dan weet ik niet hoe ik nog meer licht moet toevoegen dan mijn sluitertijd verlengen en de iso om hoog.
En het is wel zo dat ik de foto`s crop zodat ik meer het moment kan pakken dan dat er veel op de plaat staat.

Ik ben benieuwd naar jullie nieuwe reacties :)

Afbeelding

https://picasaweb.google.com/lh/photo/f ... directlink" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door winanda op wo nov 07 2012 10:36 am, 1 keer totaal gewijzigd.

gverhoef
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door gverhoef » wo nov 07 2012 10:00 am

winanda schreef: Ik wil wel een foto plaatsen maar ik kan nergens vinden hoe ik dat doen moet???
Kijk hier: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... m.php?f=34 De eerste twee berichten.

Vincent
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door Vincent » wo nov 07 2012 10:33 am

winanda schreef:Iedereen al erg bedankt voor de opmerkingen. Even wat aanvullende info: Ik schiet in RAW ik gebruik de raw conferter van cs5. Het zijn sport foto`s binnen en dan moet ik dus met een korte sluitertijd werken want anders krijg ik er geen een scherp. Ik zal hier een voorbeeld plaatsen ik hoop dat mijn vraag dan duidelijker wordt. Ik lees ook dat veel zeggen overbelichten maar als ik mijn diafragma open heb en ik schiet in de M stand dan weet ik niet hoe ik nog meer licht moet toevoegen dan mijn sluitertijd verlengen en de iso om hoog.
En het is wel zo dat ik de foto`s crop zodat ik meer het moment kan pakken dan dat er veel op de plaat staat.

Ik ben benieuwd naar jullie nieuwe reacties :)

Ik wil wel een foto plaatsen maar ik kan nergens vinden hoe ik dat doen moet???
Ben benieuwd naar de voorbeelden.

In de schaatshal schiet ik zelf altijd in Manual mode, sluitertijd vast op 1/200 - 1/320 afhankelijk van mijn positie tov de rijders. Langere sluitertijd geeft bewegingsonscherpte. Beter iets meer ruis dan een onscherpe foto.

Diafragma wijd open om zoveel mogelijk licht te vangen. Eventueel een beetje knijpen naar 3.2 als de omstandigheden het toelaten.

Dan ISO vast of eventueel autoiso met spotmeting en 2/3 tot 1 stop overbelichten.

Dat geeft prima resultaten mits je niet te groot gaat afdrukken. Uiteraard niet te vergelijken met de D3 en D3s-en (of 1D's) langs de baan met grote telelensen maar dat is ook een andere categorie toestellen met dito prijzen. Als je met de juiste settings het maximale uit je toestel kunt halen dan moet dat prima platen geven. Tenslotte eindigen de meeste sportfotos tegenwoordig op een pc/tablet of op facebook etc en gebeurd het pixelpeepen op fotofora en niet door de personen die op de foto staan :wink2:

Afbeelding
Camera Nikon D300S
Exposure 0.003 sec (1/320)
Aperture f/2.8
Focal Length 155 mm
ISO Speed 2000

sharpened en beetje ruisonderdrukking in lightroom.
Fin.

winanda

Bericht door winanda » wo nov 07 2012 10:40 am

gverhoef schreef:
winanda schreef: Ik wil wel een foto plaatsen maar ik kan nergens vinden hoe ik dat doen moet???
Kijk hier: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... m.php?f=34 De eerste twee berichten.
Dank je als het goed is staan er nu twee foto`s bij mijn bericht.

mvg
winanda

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » wo nov 07 2012 10:49 am

djunclesam schreef: Dan ISO vast of eventueel autoiso met spotmeting en 2/3 tot 1 stop overbelichten.
:?: :?: :?:
Je voorbeeld geeft nergens overbelichting, maar een keurig verdeeld histogram. Het is een correcte belichting zoals het moet zijn, niet een kwestie van overbelichten.
Of bedoel je een correctie van 2/3 tot 1 stop op je spot meetmethode om tot een correcte belichting te komen? Dat is iets anders als overbelichten.
Het hangt er dan maar vanaf waar je het spot meetveldje op richt om te meten of het correct zou zijn, of gecorrigeerd moet worden.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Vincent
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door Vincent » wo nov 07 2012 11:01 am

Léon Obers schreef:
djunclesam schreef: Dan ISO vast of eventueel autoiso met spotmeting en 2/3 tot 1 stop overbelichten.
:?: :?: :?:
Je voorbeeld geeft nergens overbelichting, maar een keurig verdeeld histogram. Het is een correcte belichting zoals het moet zijn, niet een kwestie van overbelichten.
Of bedoel je een correctie van 2/3 tot 1 stop op je spot meetmethode om tot een correcte belichting te komen? Dat is iets anders als overbelichten.
Het hangt er dan maar vanaf waar je het spot meetveldje op richt om te meten of het correct zou zijn, of gecorrigeerd moet worden.
Excuses, dat bedoelde ik ja. Soms bedoel je hetzelfde maar zeg je het anders.

Zelfs op spotmeting is mijn D300s altijd erg 'veilig' bij het bepalen van de belichting. Door de exposure correctie 2/3 tot 1 stop omhoog te draaien duw je daarmee het histogram naar rechts (ETTR). Meestal levert dat platen zonder enige overbelichtings plekken, soms een paar hotspots maar zelden op interessante delen (eerder een lamp op de achtergrond).
Fin.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » wo nov 07 2012 11:20 am

djunclesam schreef: Zelfs op spotmeting is mijn D300s altijd erg 'veilig' bij het bepalen van de belichting.
Dat is dan wellicht meer toeval dan wijsheid. Bij spotmeting maakt het nogal verschil of je het meetveld op een donker stuk meet of op een licht stuk van je onderwerp.
Mogelijk richt jij het "AF-veldje" om de focus te bepalen altijd op het gezicht of op een bepaald stuk van de kleding van de sporters die voorbij schaatsen??
Dat AF-veldje geeft tevens de begrenzing aan van het spot meetveldje voor de lichtmeting bij spotmeting. Als die schaatsers doorgaans een "blank" gezicht hebben of dezelfde soort kleding aan hebben kom je dan op een min of meer gelijke belichting uit. Maar er zal maar net een donkere Surinamer mee doen of iemand met een zwart of donkerblauw pak langskomen, of een ander met een volledig wit pak, ga je daar toch echt de mist mee in.

Het zou niet mijn keus zijn om licht te meten. Of alleen met volledig manuele instellingen en een referentie meting op bijv. de ijsbaan (met een correctie op de meting). Dan heb je voor alle voorbijrazende schaatsers dezelfde belichting.

Pearldrop
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Pearldrop » wo nov 07 2012 12:39 pm

-
Laatst gewijzigd door Pearldrop op wo nov 07 2012 6:57 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » wo nov 07 2012 12:45 pm

Pearldrop schreef:Wat doet die noisereduction (high iso) eigenlijk?
Wat de naam zegt; ruis reductie bij hoge iso.
Lees de gebruiksaanwijzing van je camera. Daar staat beslist een hoofdstuk over deze instelling.
Of het een beetje werkt? Ja het werkt. Je hebt minder ruis dan wanneer het is uitgeschakeld (anders had de functie geen zin).

Pearldrop
Forumlid
Forumlid

Bericht door Pearldrop » wo nov 07 2012 12:50 pm

-
Laatst gewijzigd door Pearldrop op wo nov 07 2012 6:57 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » wo nov 07 2012 1:34 pm

Pearldrop schreef: Wat ik eigenlijk bedoel te zeggen, heeft TS NR aan staan en maakt dat voor haar verschil.
Voor haar (of hem ??) maakt dat geen verschil. De TS gebruikt de RAW-converter van Photoshop CS5. Daarin wordt de ruis-reductie tag die Nikon bij het NEF-bestand stopt niet overgenomen of gelezen. Maar binnen de RAW-converter van CS5 zelf zitten genoeg en zelfs betere ruisreductie mogelijkheden dan Nikon Capture NX2 om een acceptabel gecorrigeerd beeld over te houden.

Gezien de inmiddels geplaatste url's naar voorbeelden van de TS, heeft de TS nog heel wat te leren hoe de RAW converter op een juiste wijze te gebruiken als ik de enorm verkeerde witbalans zie van de tweede opname.
https://picasaweb.google.com/lh/photo/f ... directlink" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door Léon Obers op wo nov 07 2012 1:40 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Pearldrop
Forumlid
Forumlid

Bericht door Pearldrop » wo nov 07 2012 1:36 pm

-

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » wo nov 07 2012 1:53 pm

Pearldrop schreef:
Léon Obers schreef: Maar binnen de RAW-converter van CS5 zelf zitten genoeg en zelfs betere ruisreductie mogelijkheden dan Nikon Capture NX2 om een acceptabel gecorrigeerd beeld over te houden.
Ook betere mogelijkheden dan in de camera zelf?
De camera doet zelf niks met RAW-bestanden met een ruisreductie-instelling. Het gebeurt altijd pas achteraf bij omzetting van een RAW-bestand dat de eventuele camerasetting wordt overgenomen door de Nikon RAW-converters. Tot voor kort had de Adobe RAW converter zijn voordelen bij gebruik van hoge iso met de daar gebruikte ruisreductie algoritmen. Inmiddels is in de laatste versie van Capture NX2 een extra verbeterde ruisreductie bijgekomen. Misschien maakt het nu niet zoveel meer uit welke RAW-converter wordt gebruikt voor wat betreft ruisreductie.
Pearldrop schreef:
Léon Obers schreef:anders had de functie geen zin
In dat geval wellicht tegenwoordig toch een overbodig functie... ;)
Nee, want er zijn genoeg mensen die Nikon CaptureNX2 en ViewNX2 als raw-converter gebruiken waarbij de setting automatisch wordt overgenomen. Voor die gebruikers altijd handig van een reeds "geadviseerde setting" te vertrekken. Voor sportfotografen die JPG gebruiken ook. Daar heeft de setting direct effect op de uitvoer van het bestand.

Pearldrop
Forumlid
Forumlid

Bericht door Pearldrop » wo nov 07 2012 2:14 pm

-

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”