LEE Big Stopper blauwe foto's
- Marcel_
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
LEE Big Stopper blauwe foto's
Vandaag heb ik mijn Big Stopper nog eens uitgeprobeerd op de originele LEE filterhouder. Het probleem met de reflectie is nu inmiddels opgelost.
Alleen kwam ik nu het volgende probleem tegen. De foto's zijn ontzettend blauw, wat ik erg raar vind voor deze dure, "neutrale" filters.
Kan iemand mij vertellen waar dit aan ligt of hoe ik dit kan voorkomen? Zonder photoshop werk?
Alleen kwam ik nu het volgende probleem tegen. De foto's zijn ontzettend blauw, wat ik erg raar vind voor deze dure, "neutrale" filters.
Kan iemand mij vertellen waar dit aan ligt of hoe ik dit kan voorkomen? Zonder photoshop werk?
-
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: LEE Big Stopper blauwe foto's
RTFM.....
Dit is "normaal", staat ook in het instructie boekje. Kleurtemp opvoeren naar 10000K.

Dit is "normaal", staat ook in het instructie boekje. Kleurtemp opvoeren naar 10000K.
Marcel
Nikon D700 / AF-S 24-70 mm f/2.8 ED / AF-S 70 -200 mm f/2.8 ED VRII / SB-600 (2x)
Nikon D70 / 35 - 70mm f/ 3.3-4.5 / Nikon Fun Fun set (fisheye en 400mm tele)
Nikon D700 / AF-S 24-70 mm f/2.8 ED / AF-S 70 -200 mm f/2.8 ED VRII / SB-600 (2x)
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Het is de vraag of het dan normaal is. Als het filter als neutraal in de specs. te boek staat hoort het neutraal te zijn. Dat wil zeggen geen verandering van kleurbalans met of zonder een filter, alleen verschil in lichtdoorlaat.
Maar misschien heeft het grote verschil in verminderde lichtdoorlaat wel effect op de meting/uitlezing van de witbalans voor de camera?
Wat gebeurd er als je de witbalans niet op "Auto" hebt staan maar een vaste preset voor de witbalans gebruikt?
Maar misschien heeft het grote verschil in verminderde lichtdoorlaat wel effect op de meting/uitlezing van de witbalans voor de camera?
Wat gebeurd er als je de witbalans niet op "Auto" hebt staan maar een vaste preset voor de witbalans gebruikt?
Vriendelijke groet, Léon Obers
In het blad Shoot, belgse afskomst, staat een artikel over de bigstoppers. Hier heeft men het ook over het typische blauwe wat met name bij Lee terug komt. Andere merken hebben dit ook, maar ook een rode tint komt voor. Blijkt ook uit de voorbeeld foto's in het blad. Men heeft het echter in z'n geheel niet over een eventuele aanpassing in de kleurtemp.
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Mijn eerder opmerking hierboven, dat de camera bij die enorme lichtverschillen daar mogelijk ook debet aan kan zijn, lijkt me toch essenstieel.midge schreef:Men heeft het echter in z'n geheel niet over een eventuele aanpassing in de kleurtemp.
Het zou een aardige test zijn de witbalans vast te zetten, en alleen met verandering van sluitertijd (en/of iso) te kijken of er dan ook zo'n verschil in kleur naar voren komt. Als dat dan nog zo is, lijkt me een dergelijk filter niet neutraal. Maar op zichzelf hoeft het geen problematisch probleem te zijn, omdat het over een kleurverandering gaat over het totale beeldveld. Moet je het wel aanpassen voor een correcte weergave.
Maar zou het filter echt niet voldoen aan neutraliteit, valt me dat eerlijk gezegd tegen van een merk als Lee.
Kan Marcel twee NEF-bestanden online zetten. Eentje zonder filter, de ander met filter van hetzelfde onderwerp, zelfde standpunt?
EDIT:
Wat Lee er zelf over schrijft: http://www.leefilters.com/index.php/camera/bigstopper" onclick="window.open(this.href);return false;
White balance
Use of the Big Stopper may result in a slight colour cast. It's worth conducting some tests to learn either which colour-correction filters to use in conjunction with the Big Stopper, or which white balance settings to apply. If shooting Raw, any colour cast can be corrected easily at the postproduction stage.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op wo nov 07 2012 2:56 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
Ik ben nog geen 10-stops filter tegen gekomen die 100% neutraal is.
Allemaal hebben ze wel iets verschuiving.
-
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Dit zeg LEE er zelf over op http://leefilters.uservoice.com/knowled ... blue-cast-
The blue cast is inherent in the stopper – we do pre-warn you in the instruction booklet.
If you shoot in RAW then the cast is easily removed in post processing by upping the colour temperature or just white balancing. If you remember, increasing the col temp at the taking stage to something like 10,000K (often the max on most cameras) will go most of the way to correcting the colour.
The blue cast is inherent in the stopper – we do pre-warn you in the instruction booklet.
If you shoot in RAW then the cast is easily removed in post processing by upping the colour temperature or just white balancing. If you remember, increasing the col temp at the taking stage to something like 10,000K (often the max on most cameras) will go most of the way to correcting the colour.
Marcel
- weimaraner
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
+1Ik ben nog geen 10-stops filter tegen gekomen die 100% neutraal is.
Heb ook al veel tests gelezen en dit lees je overal terug, zo is de B&W ND110 bekend om zijn magenta kleurzweem.
Maar we zullen het zien - na jaren de ND110 gebruikt te hebben hoop ik komende zaterdag mijn nieuwe Big Stopper eens aan de tand te kunnen voelen.
- Marcel_
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
Dat klopt dat het in de handleiding is staat dat het normaal is. Maar LEE zegt ook dat hun filters neutraal zijn. Dat zijn twee tegenstrijdige verhalen. Als LEE ook verkleurt, wat is dan eigenlijk het voordeel van deze dure filters tegenover de goedkope?