instelling d90
-
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
instelling d90
Wie o wie....
Ik ga morgen weer foto's schieten van een los lopend paard in actie.
Ik ga voor de makkelijkste weg... de sportstand met af-c.
(d90)
Wie heeft er tips op het op een andere manier te doen?
Groetjes wendy
Ik ga morgen weer foto's schieten van een los lopend paard in actie.
Ik ga voor de makkelijkste weg... de sportstand met af-c.
(d90)
Wie heeft er tips op het op een andere manier te doen?
Groetjes wendy
- pveenstra
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: instelling d90
Als dat paard nogal beweeglijk is, dan zou ik kiezen voor sluitertijd voorkeuze (S).
Dan kan je de sluitertijd zetten op een tijd die past bij de brandpuntafstand (dwz minimaal 1/brandpuntafstand, vergeet de cropfactor niet) en minimaal 1/200.
Een alternatief is de iso op automatisch, met uiteraard een maximum waarbij de ruis acceptabel is, en dan manual kiezen. Sluitertijd en diafragma zelf helemaal in de hand.
Het diafragma die je moet kiezen hangt af van de afstand en het brandpuntafstand. Neem wat proefopnames en bekijk de opnames op bewegingsonscherpte (sluitertijd moet sneller) en op scherptediepte (te weinig dan kleiner diafragma).
Dan kan je de sluitertijd zetten op een tijd die past bij de brandpuntafstand (dwz minimaal 1/brandpuntafstand, vergeet de cropfactor niet) en minimaal 1/200.
Een alternatief is de iso op automatisch, met uiteraard een maximum waarbij de ruis acceptabel is, en dan manual kiezen. Sluitertijd en diafragma zelf helemaal in de hand.
Het diafragma die je moet kiezen hangt af van de afstand en het brandpuntafstand. Neem wat proefopnames en bekijk de opnames op bewegingsonscherpte (sluitertijd moet sneller) en op scherptediepte (te weinig dan kleiner diafragma).
Hartelijke groet,
Peter Veenstra
Peter Veenstra
-
- Forumlid
- Contacteer:
pveenstra schreef:Als dat paard nogal beweeglijk is, dan zou ik kiezen voor sluitertijd voorkeuze (S).
Ehm, oke....
Bedankt voor je reactie!
Maar ik ben een heuze beginner....
Een iets makkelijkere?

(Ik vind dit nog zo moeilijk)
-
- Forumlid
- Contacteer:
Ik ga het in iedergeval proberen!
-
- Forumlid
- Contacteer:
Ik ben zolang aan het prutsen geweest, tot ik de instellingen had gevonden....
Ik heb de camera nu zo ingesteld: voorkeuze M sluitertijd rond de 200, f4 witbalans automatisch en de iso op 1600.
Daar wou ik het mee gaan proberen.
Is dit de goede richting op?
Groeten wendy
Ik heb de camera nu zo ingesteld: voorkeuze M sluitertijd rond de 200, f4 witbalans automatisch en de iso op 1600.
Groeten wendy
Ik zou de iso niet al te hoog erin zetten.wendy031081 schreef:Ik ben zolang aan het prutsen geweest, tot ik de instellingen had gevonden....
Groeten wendy
En als je alleen het paard en berijder scherp wil is je 2,8 oke en als het kan zou ik de sluiter een beetje ophalen
gr Marcel
Nikon D7000, nikon lens 17-55 2,8 ,Tamron lens 70-200 2,8 en de Nikon 50mm 1,8 en de Sigma 18-200 2,8-6,3 een grip en de Flitser Sb- 910 www.texelphoto.nl
Geen m stand gebruiken. A. Stand gebruiken (= diafragma voorkeuze) icm grootste diafragma (= laagste f getal) en ISO 1600. Hierdoor krijg je altijd de snelst mogelijke sluitertijd bij deze ISO waarde. Als de foto's toch bewegingsonschepte vertonen moet je nog een hogere iso waarde instellen. Mogelijk krijg je dan iets meer beeldruis maar dit is altijd nog beter dan onscherpe foto's. Bovendien is dit te corrigeren (deels) op de PC. Af op "C" zetten.
Laatst gewijzigd door Veneboer op zo nov 11 2012 12:23 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
- jan
- Bestuurslid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Wendy, Ik maak nog wel eens foto's bij mijn dochters in een binnenbak. Maar 1/200 voor een paard in actie is echt te laag. 1/500 1/1000 komt eerder in de buurt
Waar ga je de foto's nemen binnen of buiten?
Ingeval van buiten lijkt mij iso 1600 overdreven. Het is vandaag een mooie dag 200/400/800 komt eerder in de buurt. Ik zou eens beginnen met 400.
Maar je maakt het jezelf wel moeilijk door nu op Manual te gaan werken zonder echt te weten hoe de belichtingsdriehoek werkt. http://www.prosults.nl/index.php/kennis ... ehoek.html.
Je kunt niet zomaar je camera instellen op het droge. Maar wanneer het buiten is zou ik als vertrekpunt nemen 1/1000, iso 400, f/5.6 en dan op locatie maar eens een preofopname maken en zien heo het eruit ziet. En in jouw geval zou ik spelen met de iso en diafragma. wanneer het te licht is het diafragma naar 8 of de iso naar beneden naar bijvoorbeeld 200. Wanneer het te donker is eerst de iso maar eens naar 800.
Misschien nog makkelijker begin in de "S" stand en stel in op 1/1000.
Succes.
Waar ga je de foto's nemen binnen of buiten?
Ingeval van buiten lijkt mij iso 1600 overdreven. Het is vandaag een mooie dag 200/400/800 komt eerder in de buurt. Ik zou eens beginnen met 400.
Maar je maakt het jezelf wel moeilijk door nu op Manual te gaan werken zonder echt te weten hoe de belichtingsdriehoek werkt. http://www.prosults.nl/index.php/kennis ... ehoek.html.
Je kunt niet zomaar je camera instellen op het droge. Maar wanneer het buiten is zou ik als vertrekpunt nemen 1/1000, iso 400, f/5.6 en dan op locatie maar eens een preofopname maken en zien heo het eruit ziet. En in jouw geval zou ik spelen met de iso en diafragma. wanneer het te licht is het diafragma naar 8 of de iso naar beneden naar bijvoorbeeld 200. Wanneer het te donker is eerst de iso maar eens naar 800.
Misschien nog makkelijker begin in de "S" stand en stel in op 1/1000.
Succes.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
- a vgastel
- Forumlid
Misschien is het makelijk de af/on in je camera te aktiveren.
Heb dit zelf ook op de d90.
http://www.123cursus-fotografie.nl/hand ... ogram.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.kenrockwell.com/nikon/d90/us ... tls.htm#f3" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 93#p554193" onclick="window.open(this.href);return false;
blz57
Heb dit zelf ook op de d90.
http://www.123cursus-fotografie.nl/hand ... ogram.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.kenrockwell.com/nikon/d90/us ... tls.htm#f3" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 93#p554193" onclick="window.open(this.href);return false;
blz57
mvgr bert
Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8
Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8
- Zwarte
- Forumlid
- Contacteer:
Waarom de AF-ON als we het hebben over de belichtingsdriehoek. Ik was in de veronderstelling dat de AF-ON alleen maar het gebruik vergemakkelijkt om direct om te schakelen tussen de AF-S en AF-C modi.
-
- Forumlid
- Contacteer:
Ik heb vandaag echt prachtige foto's kunnen maken!
Het weer zat mee, we hadden t zonnetje erbij.
Ik had de camera ingesteld op A met ong f4 tot f5,6.
Ik had later voor de zekerheid de camera op de sportstand gezet, zou zonde zijn als alles mislukt was.
Wat ik alleen niet begrijp van de camera, is dat je in A prachtige actie foto's kunt maken met de zon in de rug, maar zodra de zon vanaf de zijkant komt wordt dat anders...
Dan gooit ie de sluitertijd wat omlaag en de iso ineens omhoog.
Resultaat: bewogen foto's
Een half uur later weer niet.
Ik snap er niks van, maar ik vind toch dat ik een schouderklopje verdient heb.
Ik weet nog niet hoe ik foto's hierop moet zetten, anders had ik dat gedaan.
Mocht er toch iemand nieuwsgierig zijn naar de foto's kun je op mijn facebook kijken.
Wendy harmsen, en het album pablo.
(Ik weet niet of dit zo mag, anders hoor ik het graag)
Groetjes wendy
Het weer zat mee, we hadden t zonnetje erbij.
Ik had de camera ingesteld op A met ong f4 tot f5,6.
Ik had later voor de zekerheid de camera op de sportstand gezet, zou zonde zijn als alles mislukt was.

Wat ik alleen niet begrijp van de camera, is dat je in A prachtige actie foto's kunt maken met de zon in de rug, maar zodra de zon vanaf de zijkant komt wordt dat anders...
Ik snap er niks van, maar ik vind toch dat ik een schouderklopje verdient heb.

Ik weet nog niet hoe ik foto's hierop moet zetten, anders had ik dat gedaan.
Mocht er toch iemand nieuwsgierig zijn naar de foto's kun je op mijn facebook kijken.
Wendy harmsen, en het album pablo.
(Ik weet niet of dit zo mag, anders hoor ik het graag)
Groetjes wendy
- pveenstra
- Clublid
- Contacteer:
Ik ben blij dat de foto's flink zijn verbeterd.wendy031081 schreef:Ik had de camera ingesteld op A met ong f4 tot f5,6.
Ik snap er niks van,
Groetjes wendy
De bewogen foto's had je toch kunnen voorkomen door de S-stand te kiezen. De sluitertijd is belangrijk voor actiefoto's. Die moet je dus bewaken bij zo'n snel bewegend paard.
Als je de S-stand had gebruikt bij zon vanaf de zijkant, dan zou de ISO omhoog gegaan zijn en het diafragma verder open, maar de sluitertijd was blijven staan op de tijd die je gekozen had.
Hartelijke groet,
Peter Veenstra
Peter Veenstra
- JW17
- Clublid
Hoi Wendy,
Ik heb de suggestie nog niet voorbij zien komen, maar ik zou je van harte aan willen raden om een fotocursus te gaan volgen. Dat kan een introductiedagje zijn zoals ze bij dat andere merk (Google maar even...
) bij aankoop aanbieden. Er zijn ook fotografen die zo'n dag organiseren en er zijn cursussen zoals de Fotovakschool bijvoorbeeld organiseert. Alles kost meer of minder geld maar door een cursus leer je snel de termen en de samenhang van alle aspecten van fotografie. Je leert dan welke keuzes je moet maken om een geslaagde foto te krijgen.
Uiteraard is hier de vragen stellen ook prima en je ziet aan de reacties dat iedereen graag wil helpen. Maar er zijn zeker veel termen die in het begin onduidelijk zijn. Gelukkig wil je niet (meer) op de P-stand of de automaat fotograferen, dus jouw enthousiasme is heel goed om, met meer theorie erbij, nog beter te gaan fotograferen!
Ik heb de suggestie nog niet voorbij zien komen, maar ik zou je van harte aan willen raden om een fotocursus te gaan volgen. Dat kan een introductiedagje zijn zoals ze bij dat andere merk (Google maar even...

Uiteraard is hier de vragen stellen ook prima en je ziet aan de reacties dat iedereen graag wil helpen. Maar er zijn zeker veel termen die in het begin onduidelijk zijn. Gelukkig wil je niet (meer) op de P-stand of de automaat fotograferen, dus jouw enthousiasme is heel goed om, met meer theorie erbij, nog beter te gaan fotograferen!
Groet,
JW
JW
- Essebes
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
Camera.nl biedt ook dagjes voor mensen die fotografie naar een hoger niveau willen trekken! Zoals deze workshop, Haal meer uit uw camera: http://www.camera.nl/Overig/Workshops/H ... -uw-camera" onclick="window.open(this.href);return false;!JW17 schreef:Hoi Wendy,
Ik heb de suggestie nog niet voorbij zien komen, maar ik zou je van harte aan willen raden om een fotocursus te gaan volgen. Dat kan een introductiedagje zijn zoals ze bij dat andere merk (Google maar even...) bij aankoop aanbieden. Er zijn ook fotografen die zo'n dag organiseren en er zijn cursussen zoals de Fotovakschool bijvoorbeeld organiseert. Alles kost meer of minder geld maar door een cursus leer je snel de termen en de samenhang van alle aspecten van fotografie. Je leert dan welke keuzes je moet maken om een geslaagde foto te krijgen.
J'ai beaucoup de rêves dans mes bagages
- Cookie1397
- Clublid
Als de camera zelf de iso omhoog doet staat deze in het menu dus op auto iso. In het menu van de auto iso afhalen als je niet in de pret standen fotograveert en de iso waardes zelf instellen. Je kan evt. in het menu aangeven wat de maximale iso waarde is die de camera mag kiezen, bv iso 800 en dan kan de camera nooit een hogere waarde kiezen. Maar zelf de iso handmatig kiezen is beter.
Nikon Z Z & de maskers