losse flitser naast de nikon d3100, wie helpt

Discussies over flitsers
kkika82
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Re: losse flitser naast de nikon d3100, wie helpt

Bericht door kkika82 » zo nov 11 2012 10:24 pm

Ja lukt nu wel ! ik kan nu zowel de Master als de groep A op ander vermogen laten flitsen, ikke = blij !

ff wat geprobeerd vanmiddag... kan nog vele malen beter, maar ik ben al errug gelukkig als beginner haha

Afbeelding

dank voor jullie hulp!

mmuetst

Bericht door mmuetst » wo nov 14 2012 9:44 pm

kkika82 schreef:Ja lukt nu wel ! ik kan nu zowel de Master als de groep A op ander vermogen laten flitsen, ikke = blij !

ff wat geprobeerd vanmiddag... kan nog vele malen beter, maar ik ben al errug gelukkig als beginner haha

[dank voor jullie hulp!
Hoi kkika82,

Weet niet of je nog budget over hebt voor je hobby, met de Phottix Odin kun je meerdere flitsers via radio aansturen. Hangt wel een prijskaartje aan €290,- en nog eens €110,- voor een losse receiver, maar dan heb je geen ingewikkelde menu's en je kunt alle instellingen van je flitsers in één oogopslag zien op het LCD van de Odin. Ik gebruik deze trigger een tijdje (wel de Canon versie dan) maar vind het een geweldig apparaat.
Zo kun je de twee flitsers die je hebt allebij inzetten, een als hoofdlicht en de andere als invul licht.

kkika82
Forumlid
Forumlid

Bericht door kkika82 » ma dec 03 2012 10:02 pm

Mag ik misschien nog een aanvullende vraag stellen?

Ik heb nu de triggerset binnen, hoera
yongnuo rf 603 drie stuks

als ik er 1 op mijn camera plaats, en 1 op mijn sb 800 ... dan werkt ie dus amper, zo gek?
alleen als ik mijn sb 800 op master rtp zet , dan doet ie het wel... maar je zou dit toch ook in de normale master stand moeten kunnen aansturen?
rtp staat toch voor repeat modus? niet nodig mijn inziens? toch doet ie het anders echt niet. Heb alle opties op de sb800 geprobeerd.
Bij alle andere instellingen knippert mijn trigger rood en gaat ie dus niet af om te flitsen...

Ik heb trouwens bij zowel degene op mijn camera, als de trigger op mijn sb800 de cijferknopjes aan geschakeld (1 t/m4) onder batterijen... dit klopt?
Ik kan geen gebruiksaanwijzing vinden (nl) voor deze triggers.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » ma dec 03 2012 10:32 pm

De Yongnuo RF 603 setjes zijn geen dedicated radiografische triggers zoals de Odin die hier net voor benoemd wordt. Dat kan ook niet voor die prijs. Om de externe flitsers radiografisch aan te sturen moet je de aan te sturen flitsers handmatig instellen (is al direct in het begin van de draad opgemerkt). Dus niks "Master" of "repeat" e.d. op een flits instellen, maar puur het vermogen manueel instellen. Dus vermogen bijv. op 1/1 - 1/2 - 1/4 - 1/8 - 1/16 - 1/32 - 1/64 - 1/128
Kijk even in de handleiding hoe je de flitser manueel instelt.
kkika82 schreef: Ik heb trouwens bij zowel degene op mijn camera, als de trigger op mijn sb800 de cijferknopjes aan geschakeld (1 t/m4) onder batterijen... dit klopt?
Dat is niet een kwestie van aan schakelen (het staat altijd "aan"), als wel dat je met die knopjes verschillende combinaties kunt kiezen om een ander radiografisch kanaal in te stellen. Een andere stand heb je alleen nodig, als je met andere fotografen tezamen bij elkaar in een studio of evenement foto's gaat maken, en die collega fotografen gebruiken allemaal zo'n Yongnuo RF 603 setje. (Misschien is het geldig voor alle 2.4 Ghz radiografische setjes in zijn algemeenheid, ook als het een ander merk betreft).
Je wilt dan niet dat als jij afdrukt de flitser van je buurman afgaat, maar alleen die van jezelf. Dat kun je met die knopjes dan instellen. De ene fotograaf schuift dan bijv. het eerste knopje van zowel zender als receiver in een andere stand. Een andere fotograaf enkel het tweede knopje, een derde fotograaf het derde knopje. Maar ook combinaties van eerste en laatste knopje zijn mogelijk. Je kunt op die wijze 4x4 combinaties kiezen, ofwel 16 verschillende kanalen. Dus maximaal kun je met 16 fotografen onafhankelijk van elkaar werken, zonder de flitsers van de andere 15 fotografen te doen afgaan.

De specs. geeft echter aan dat er "slechts" 15 verschillende kanalen zijn. Misschien bedoelen ze 15 "andere" kanalen buiten de eerste die standaard ingesteld staat. Ik heb de verschillen nooit geprobeerd. Bij mezelf zitten de beschermplakkertjes namelijk nog over de schakelaartjes heen, omdat ik het nog nooit anders heb ingesteld.

Gebruiksaanwijzing (Engels) van de Yongnuo RF 603: http://www.yongnuoebay.com/sm/rf603.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Vriendelijke groet, Léon Obers

kkika82
Forumlid
Forumlid

Bericht door kkika82 » di dec 04 2012 7:49 pm

super bedankt voor je reactie ! Fijn om te weten dat ik dus eigenlijk helemaal niks met die knopjes hoef ! Ik zal toch niet snel met meerdere fotografen in 1 ruimte zijn.
Ik ga toch nog eens uitzoeken hoe ik die flitsers dan op manueel krijg... want dit schiet niet op hehe

Plaats reactie

Terug naar “Flitsers”