CNX2: eigen uitsnedeformaat opslaan?

Discussies over fotobewerking en archivering
Plaats reactie
edrocket
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

CNX2: eigen uitsnedeformaat opslaan?

Bericht door edrocket » di nov 13 2012 9:06 am

Ik snijd vaak foto's in door mij zelf bepaalde verhoudingen. Uitsnijden > vaste verhouding> aangepast.
Is er mogelijkheid de door mijzelf ingegeven verhoudingen op te slaan zodat ze standaard in het keuzemenu verschijnen?

Groet,

Edwin

Matthieu
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: CNX2: eigen uitsnedeformaat opslaan?

Bericht door Matthieu » di nov 13 2012 9:17 am

Ja hoor heel simpel zelfs

Je kiest een uitsnede en dze verschijnt nu rechts in het aanpassingsveld.
Waar al je bewerkingen als menu knoppen verschijnen

Als je nu de bewerking selecteerd met je rechter muisknop zie je een pull down menu met opslaan
Je kunt er ook een eigen naam aan geven.

De volgende keer als je op het lege menu veld gaat staan en je met de rechter muisknop klikt
kun je INSTELLINGEN LADEN.....en voila....daar is hij weer

Succes
Nikon D3 + D3s + 14-24 + 24-70 + 50 + 105 + 70-300 VR + SB-700 +Elinchrome flitskoppen en boxen + nog meer

Kijken doe je met je ogen, fotograferen met je hart

www.matthieuverhoeven.nl
Kunstsite Matthieu
Flickr Matthieu
Laatste boek Matthieu

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jur » di nov 13 2012 10:08 am

Edwin,

Ik gebruik nogal vaak een 16 x 9 uitsnede. Deze instelling blijft behouden, ook als ik weer een van de andere vaste verhoudingen (bijvoorbeeld 6 x 4 ) kies. Als je vervolgens weer naar Aangepast gaat, staat er in het venster daarnaast 6 x 4. Indien je echter de uitsnede gaat aanbrengen, wordt toch weer de 16 x 9 uitsnede toegepast! Die uitsnede blijft ook gehandhaafd na afsluiten van NX2 en later weer opstarten! Probeer maar eens; het werkt in ieder geval zo op mijn iMac.

@ Matthieu
Jammer genoeg werkt jou methode niet vlekkeloos, omdat je de positie van de uitsnede niet meer kunt wijzigen.
Jur

Matthieu
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Matthieu » di nov 13 2012 10:22 am

Jur schreef:Edwin,

Ik gebruik nogal vaak een 16 x 9 uitsnede. Deze instelling blijft behouden, ook als ik weer een van de andere vaste verhoudingen (bijvoorbeeld 6 x 4 ) kies. Als je vervolgens weer naar Aangepast gaat, staat er in het venster daarnaast 6 x 4. Indien je echter de uitsnede gaat aanbrengen, wordt toch weer de 16 x 9 uitsnede toegepast! Die uitsnede blijft ook gehandhaafd na afsluiten van NX2 en later weer opstarten! Probeer maar eens; het werkt in ieder geval zo op mijn iMac.

@ Matthieu
Jammer genoeg werkt jou methode niet vlekkeloos, omdat je de positie van de uitsnede niet meer kunt wijzigen.

Je hebt helemaal gelijk Jur, Je kunt de positie niet meer aanpassen.

Bij jouw voorbeeld blijft het ingestelde formaat bij aangepast staan TOTDAT je een ander formaat kiest uit de lijst.... De aangepast instelling neemt bij mij altijd de laatst gekozen instelling over...... wellicht omdat ik onder windows draai ??
Nikon D3 + D3s + 14-24 + 24-70 + 50 + 105 + 70-300 VR + SB-700 +Elinchrome flitskoppen en boxen + nog meer

www.matthieuverhoeven.nl
Kunstsite Matthieu
Flickr Matthieu
Laatste boek Matthieu

edrocket
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door edrocket » di nov 13 2012 11:10 am

Dank voor het meedenken.

Via instellingen laden werkt wel, maar is erg beperkt.

Het voorbeeld van Jur ken ik ook en dat werkt goed.

Ik zou graag verschillende verhoudingen in het menu hebben. Dus meteen kunnen kiezen uit bv 3x1 of bijvoorbeeld 261x900
Denk dat dat niet mogelijk is... :(

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jur » di nov 13 2012 2:11 pm

Matthieu schreef: Bij jouw voorbeeld blijft het ingestelde formaat bij aangepast staan TOTDAT je een ander formaat kiest uit de lijst.... De aangepast instelling neemt bij mij altijd de laatst gekozen instelling over...... wellicht omdat ik onder windows draai ??
Matthieu,

Het klopt dat, wanneer je een ander formaat uit de lijst kiest, de Aangepast instelling ogenschijnlijk ook die instelling lijkt over te nemen. Echter als je desondanks daadwerkelijk een uitsnede gaat maken met de Aangepast instelling, blijkt toch dat de oorspronkelijke instelling weer wordt toegepast! Heb je het al geprobeerd onder Windows? Ik ben benieuwd.

M.vr.gr.,
Jur

Matthieu
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Matthieu » di nov 13 2012 2:43 pm

Jur schreef:
Matthieu schreef: Bij jouw voorbeeld blijft het ingestelde formaat bij aangepast staan TOTDAT je een ander formaat kiest uit de lijst.... De aangepast instelling neemt bij mij altijd de laatst gekozen instelling over...... wellicht omdat ik onder windows draai ??
Matthieu,

Het klopt dat, wanneer je een ander formaat uit de lijst kiest, de Aangepast instelling ogenschijnlijk ook die instelling lijkt over te nemen. Echter als je desondanks daadwerkelijk een uitsnede gaat maken met de Aangepast instelling, blijkt toch dat de oorspronkelijke instelling weer wordt toegepast! Heb je het al geprobeerd onder Windows? Ik ben benieuwd.

M.vr.gr.,
Hoi Jur,
Nee onder windows gaat dat kennelijk niet. De menuknop aangepast neemt altijd de laatst gebruikte instelling.

www.matthieuverhoeven.nl
Kunstsite Matthieu
Flickr Matthieu
Laatste boek Matthieu

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di nov 13 2012 2:58 pm

Onder Windows gaat dat inderdaad niet op. Heb je ervoor een andere uitsnede verhouding gebruikt, wordt de Aangepast instelling verandert in de verhouding die je ervoor hebt gekozen. Ook als je daadwerkelijk de uitsnede gaat maken.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jur » di nov 13 2012 3:23 pm

Léon Obers schreef:Onder Windows gaat dat inderdaad niet op. Heb je ervoor een andere uitsnede verhouding gebruikt, wordt de Aangepast instelling verandert in de verhouding die je ervoor hebt gekozen. Ook als je daadwerkelijk de uitsnede gaat maken.
Jammer, puntje voor OS X... :)
Jur

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”