welk statiefkop schroefdraad?

Discussies over statieven
Plaats reactie
PvGessel
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

welk statiefkop schroefdraad?

Bericht door PvGessel » za mar 03 2012 6:11 pm

Vraagje:
Ik heb ooit een Calumet ? statief gekregen en daar kan de kop vanaf geschroefd worden. Dit is zo`n kop met twee lange handle`s. Erg lastig. Is het schroefdraad waarop een losse kop gemonteerd kan worden altijd hetzelfde?? de maat van die draad is dat soms 1/4 inch? Of worden er verschillende soorten draad gebruikt? Ik kan natuurlijk een keer met mijn statief een camera shop inlopen maar dan proberen ze mij natuurlijk weer iets anders aan te "smeren". Ik wil eerst weten of er een andere kop gemonteerd kan worden en dan voor mijzelf uitzoeken welke kop er het beste is voor mijn doel. Gewoon met wat langere tijden voor wat avond fotografie en macro..Mijn zwaarste lens is op dit moment een nikkor 105 mm macro.
Wie heeft er een tip/antwoord? Heb op dit forum gezocht naar deze vraag maar niets gevonden. :?
Ter illustratie:
foto 1: zonder kop
foto 2: kop er losjes op gezet

1

Afbeelding

2
Afbeelding
M.v.g Peter.

D750 met wat Sigma ART glas.

Kroontje

Re: welk statiefkop schroefdraad?

Bericht door Kroontje » za mar 03 2012 7:18 pm

Hallo

Er worden twee maten gebruikt 1/4 en 3/8
Als ik zo kijk is dat van jouw 1/4.
Hier kan je vrijwel alle merken koppen opzetten.

Kroontje

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » za mar 03 2012 7:41 pm

Moet je wel compleet zijn in je opgave, 1/4 en 3/8 inch of nog specifieker aangegeven:

1/4 - 20 UNC (1/4 inch diameter met een spoed van 20 omwentelingen per inch, Unified Thread Standard), en
3/8 - 16 UNC (3/8 inch diameter met een spoed van 16 omwentelingen per inch, Unified Thread Standard)

of 1/4 - 20 BSW (British Standard Whitworth)
en 3/8 - 16 BSW (British Standard Whitworth)

Aan de foto is niet te zien of het om een 1/4 of 3/8 inch gaat, want de afmetingen van het statief kun je niet van het plaatje aflezen.
Maar je kunt het simpelweg opmeten. 1/4 inch is ruim 6 millimeter doorsnede, (1 inch delen door 4), 3/8 inch is circa 9,5 millimeter doorsnede.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op za mar 03 2012 7:49 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers

J.Hoes
Forumlid
Forumlid

Bericht door J.Hoes » za mar 03 2012 7:46 pm

Gebruikelijk zijn de Engelse schroefdraden 1/4" x 20 BSW en 3/8" x 16 BSW. (De Amerikaanse 1/4" x 20 UNC en 3/8" x 16 UNC passen ook).
De zwaardere koppen hebben veelal een 3/8 inch draadgat. Er is een adaptertje te koop om een 1/4 inch schroefje te kunnen monteren in een 3/8 inch draadgat bv zoiets http://www.kamera-express.nl/product/hama-5120/

Groet Hans.

PvGessel
Forumlid
Forumlid

Bericht door PvGessel » za mar 03 2012 7:52 pm

@ Kroontje, bedankt voor snelle reactie. Ik denk zelf ook aan 1/4" omdat de draad vrij klein is.
1/4 - 20 UNC (1/4 inch diameter met een spoed van 20 omwentelingen per inch, Unified Thread Standard), en
3/8 - 16 UNC (3/8 inch diameter met een spoed van 16 omwentelingen per inch, Unified Thread Standard)

of 1/4 - 20 BSW (British Standard Whitworth)
en 3/8 - 16 BSW (British Standard Whitworth)

@Leon: Ook bedankt voor de snelle en zeer uitgebreide info. Als het 1/4 " is moet ik dan gaan voor de 1/4 -20 UNC of wordt de 1/4 -20 BSW veel gebruikt??

note: Ik ben wel een beetje bekend met Engelse en Amerikaanse maten maar niet in deze kleinere maten.... :wink:
M.v.g Peter.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » za mar 03 2012 8:06 pm

Zoals Hans / J.Hoes aangeeft kan het allebei, maar ga gewoon voor Withworth.

Maar het gaat in camerawinkels altijd maar om deze twee varianten, de "grote" draad of de "kleine" draad. Ze weten waarschijnlijk niet eens de benaming ervoor. Die expliciete maatvoering is alleen van belang als je zelf gaat hobbyen en statieven gaat aanpassen en je draad-eind en moeren wilt aanschaffen, of indien een draad beschadigd is dat je een draad-tap of snij-ijzer koopt bij een ijzerhandel.

Ga in ieder geval voor een kop met een 3/8 inch aansluiting. Mocht je statief 1/4 inch draad hebben, is dat altijd met zo'n opvulringetje passend te maken. Andersom een 3/8" draad kun je niet in een 1/4" gat proppen.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op za mar 03 2012 8:11 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

PvGessel
Forumlid
Forumlid

Bericht door PvGessel » za mar 03 2012 8:11 pm

J.Hoes schreef:Gebruikelijk zijn de Engelse schroefdraden 1/4" x 20 BSW en 3/8" x 16 BSW. (De Amerikaanse 1/4" x 20 UNC en 3/8" x 16 UNC passen ook).
De zwaardere koppen hebben veelal een 3/8 inch draadgat. Er is een adaptertje te koop om een 1/4 inch schroefje te kunnen monteren in een 3/8 inch draadgat bv zoiets http://www.kamera-express.nl/product/hama-5120/

Groet Hans.
@ Hans. Ook bedankt voor snelle reactie. Het is mij duidelijk. Bij een normale kop die niet te zwaar is is 1/4"X20 BSW voldoende. Wil ik naar een zwaardere kop dan moet ik zo`n adaptertje gebruiken.
note: Mijn buurman komt net met een digitale schuifmaat binnenlopen en we hebben het draadeindje opgemeten. Deze is idd 1/4 inch. Of het USW of BSW is dat is ons nog niet duidelijk maar met deze gegevens kan ik wel wat. :)
M.v.g Peter.

PvGessel
Forumlid
Forumlid

Bericht door PvGessel » za mar 03 2012 8:17 pm

Léon Obers schreef:Zoals Hans / J.Hoes aangeeft kan het allebei, maar ga gewoon voor Withworth.

Maar het gaat in camerawinkels altijd maar om deze twee varianten, de "grote" draad of de "kleine" draad. Ze weten waarschijnlijk niet eens de benaming ervoor. Die expliciete maatvoering is alleen van belang als je zelf gaat hobbyen en statieven gaat aanpassen en je draad-eind en moeren wilt aanschaffen, of indien een draad beschadigd is dat je een draad-tap of snij-ijzer koopt bij een ijzerhandel.

Ga in ieder geval voor een kop met een 3/8 inch aansluiting. Mocht je statief 1/4 inch draad hebben, is dat altijd met zo'n opvulringetje passend te maken. Andersom een 3/8" draad kun je niet in een 1/4" gat proppen.
@ Lèon: Oke dat is helemaal duidelijk. Zoals hierboven al gezegd en opgemeten blijk ik dus een 1/4 draadeind te hebben. Ik ga met deze gegevens opzoek naar een "stevige" kop.
M.v.g Peter.

adri
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door adri » wo nov 07 2012 6:22 pm

even de puntjes op de i
B.s.w. schroefdraad heeft een tophoek van 55°
U.N.C schroefdraad heeft een tophoek van 60°
De binnendiameter van b.s.w is 5.1mm
de binnendiameter van UNC is 5.2mm

Dus het hangt er van af waar je wat in draait en hoe zuiver de schroefdraad is
of het past

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » wo nov 07 2012 6:51 pm

Ter aanvulling op de kleine verschillen ten aanzien van U.N.C. (Unified Thread Standard )en B.S.W. (British Standard Whitworth).
Kennelijk was vroeger B.S.W. de standaard, maar wordt tegenwoordig U.N.C. gebruikt als onderdeel van de ISO norm waaraan statief-aansluitingen voldoen.

Zie Engelstalige Wiki: http://en.wikipedia.org/wiki/Tripod_%28photography%29" onclick="window.open(this.href);return false;

Screw thread

Per ISO 1222:2010,[1] the current tripod screw thread standard for attaching the camera calls for a 1/4-20 UNC[2] or 3/8-16 UNC thread.[3] Most consumer cameras are fitted with 1/4-20 UNC threads. Larger, professional cameras and lenses may be fitted with 3/8-16 UNC threads, plus a removable 1/4-20 UNC adapter, allowing them to be mounted on a tripod using either standard.

Historically, the thread standard for attaching older cameras to tripods was 1/4-20 BSW[4] for smaller cameras or 3/8-16 BSW[5] for larger cameras and pan/tilt heads. In this application the BSW and UNC thread profiles are similar enough that one can mount a modern camera on a legacy tripod and vice versa.

Er vanuit gaande dat de meeste gebruikers tegenwoordig geen echt oude statieven en beugels van vroeger gebruiken, is U.N.C. dan wellicht de beste optie om het optimaal passend te hebben, voor zover we zelf de onderdelen bij elkaar gaan schrapen om te knutselen. Gekochte standaard foto-onderdelen van Hama en Kaiser e.d. zullen wellicht aan de ISO-norm voldoen (= UNC).

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » wo nov 07 2012 7:53 pm

Volgens mij maakt het vrijwel niets uit, BSW of UNC. Staat er ook:

In this application the BSW and UNC thread profiles are similar enough that one can mount a modern camera on a legacy tripod and vice versa.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » wo nov 07 2012 10:00 pm

Dat het niet uitmaakt wil ik toch niet zeggen. In het verleden heb ik toch wel eens bevestigingen gehad waarvan ik bij het los- en vastdraaien het gevoel had dat de draadgeleidingen niet optimaal in elkaar glijden, in de zin van draagvlak als je naar de schuine vlakjes van de draad kijkt. Aan het vet (wat ik er altijd minimaal op doe), zag je dat het draagvlak van het metaal op de draad op de buitenzijden dan meer "blank" was dan naar de kern toe.
Bij optimale geleidingen is het gelijk over het hele draagvlak van de draad. Het zijn kleine verschillen, maar toch.

PvGessel
Forumlid
Forumlid

Bericht door PvGessel » wo nov 14 2012 10:00 pm

Léon Obers schreef:Dat het niet uitmaakt wil ik toch niet zeggen. In het verleden heb ik toch wel eens bevestigingen gehad waarvan ik bij het los- en vastdraaien het gevoel had dat de draadgeleidingen niet optimaal in elkaar glijden, in de zin van draagvlak als je naar de schuine vlakjes van de draad kijkt. Aan het vet (wat ik er altijd minimaal op doe), zag je dat het draagvlak van het metaal op de draad op de buitenzijden dan meer "blank" was dan naar de kern toe.
Bij optimale geleidingen is het gelijk over het hele draagvlak van de draad. Het zijn kleine verschillen, maar toch.

Het zou in dat geval ook kunnen liggen of de buitendraad "gerold" is of "gesneden". Ik merk dat dagelijks op mijn werk of ik gerolde of gesneden draadeinden heb. Gerold loopt veel soepeler dan de gesneden draad. Ik werk met Engelse maten vanaf een 1/2", 5/8" etc.
M.v.g Peter.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » do nov 15 2012 1:27 am

Ik weet niet of dat daar op terug te brengen is. Ik heb zelf dikwijls met tapsets en snij-ijzers onderdelen passend gemaakt (per definitie is dat dus gesneden). Zelf getapt en gesneden met op elkaar afgestemde afmetingen, past dat uiteraard perfect.
Verder allerlei standaard te verkrijgen draadeinden en moeren gebruikt. Vanuit de reguliere fotografische onderdelen die geleverd worden en een draad hebben, passen de U.N.C. genormeerde moeren en bouten het beste is mijn ervaring. Dat is dan ook typisch aansluitend met de ISO-normering van hedendaagse foto-onderdelen.

Plaats reactie

Terug naar “Statieven”