portret lens

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)
Plaats reactie
Frits Flits

portret lens

Bericht door Frits Flits » za nov 10 2012 12:06 pm

Geachte fotofreaks,

ik heb een probleem,

Ik ben ben nu 2 jaar aan het fotograferen, heb een studio(tje) en wil graag een nieuwe lens aanschaffen voor portretten.
ik heb de Nikon D7000 met 18-105 kitlens.
Met die lens kom ik tot redelijk goede resultaten, ook in mijn studio.
maar ik wil toch wat meer portret fotografie gaan doen, heb hier en daar wat kleine opdrachtjes.
welke lens adviseren jullie voor portret en studio fotografie?
als ik naar de winkel toe ga, en vraag naar de 50mm dan vegen ze die van tafel en proberen ze me een dure lens aan te smeren, en zeggen dat de 50mm volledig nutteloos is in de studio! wat nu?!!
welke moet ik hebben????

alvast bedankt voor jullie advies!

dick
Forumlid
Forumlid

Re: portret lens

Bericht door dick » za nov 10 2012 12:16 pm

Ik zou zonder twijfel voor de Nikon 85mm AF-S 1.8 gaan.
Een prima (betaalbaar) objectief.
Afgelopen week een portret shoot mee gedaan, foto,s zien er goed uit. :)
Wil je nog beter, ga dan voor de 85mm 1.4. Maar in eens een stuk minder betaalbaar.

Gr Dick

Afbeelding
Laatst gewijzigd door dick op za nov 10 2012 12:20 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Een nikon dslr met twee lenzen,

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » za nov 10 2012 12:20 pm

Afgezien van de beperkte lichtsterkte van een 18-105 mm kitlens, en daarmee de beperking om geen kleinere DOF te kunnen inzetten, kun je met die kitlens alles in de studio vastleggen wat je wilt. Als je portretten maakt met de kitlens welke brandpunt gebruik je dan het meest? Die brandpunt zou je dan kunnen kiezen als aparte lens voor portretten.
Om gemakkelijk uit te zoeken welke brandpunt je het meest gebruikt., hier een statistisch progje die precies laat zien hoe de verdeling aan brandpunten en aantal opnamen is. Werkt wel wel alleen voor JPG opnamen: http://www.cpr.demon.nl/prog_plotf.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Vriendelijke groet, Léon Obers

Remco v/d Sanden
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Remco v/d Sanden » za nov 10 2012 12:36 pm

Als mensen op een D7000 een 50mm van tafel vegen vraag ik me af wat ze daar doen.. maar ja. Ze willen altijd het duurste verkopen natuurlijk.

Een 50mm is een prima objectief voor portretten, zeker met een cropsensor kan je dan goed uit de voeten, ook als je wat minder ruimte hebt. Een 85mm is idd ook een zeer goede optie maar vraagt meer werkruimte. Je zou zelfs kunnen middelen en gaan voor een Sigma 70mm Macro F2.8. Superscherp ( soms te scherp ) leuke portretafstand, uiteraard zeer geschikt voor echt macrowerk of details van personen. Je mist alleen iets lichtsterkte tov een F1.4-1.8. Of je dat meteen in de studio mist ligt aan je stijl denk ik.
Maakt gebruik van Nikon [FX] body's en Nikkor [FX] glaswerk, en voor de lol nog wat 35mm analoog...

https://www.instagram.com/remcovandesanden

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door gijs sandberg » za nov 10 2012 12:53 pm

Beste Patrick,

re: naar de winkel
Dat is op zich een goed idee, mits het een goede winkel is... :shock:

Eens met veel van het bovenstaande,
Als je niet op zoek bent naar geringe scherptediepte is een lichtsterke lens wellicht overbodig, als je maar voldoende (instel) licht hebt.
Afhankelijk van de uitsnedes (alleen gezicht tot half-portret) jan je met lenzen van 50 tot 105 mm best vooruit.
Ik geef toe dat de hanteerbaarheid van sommige lenzen beter is, maar dat is vaak een kwestie van oefening en smaak.

Mijn algemene tip: zorg voor voldoende licht en wees content met de lens die je hebt.

Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Frits Flits

Bericht door Frits Flits » za nov 10 2012 1:44 pm

dick schreef:Ik zou zonder twijfel voor de Nikon 85mm AF-S 1.8 gaan.
Een prima (betaalbaar) objectief.
Afgelopen week een portret shoot mee gedaan, foto,s zien er goed uit. :)
Wil je nog beter, ga dan voor de 85mm 1.4. Maar in eens een stuk minder betaalbaar.

Gr Dick

Afbeelding

had ik ook wel in mijn gedachten dick, maar is wel weer ineens veel duurder, ik ga er zeker naar kijken.
mooie foto trouwens!

Frits Flits

Bericht door Frits Flits » za nov 10 2012 1:47 pm

Remco v/d Sanden schreef:Als mensen op een D7000 een 50mm van tafel vegen vraag ik me af wat ze daar doen.. maar ja. Ze willen altijd het duurste verkopen natuurlijk.

Een 50mm is een prima objectief voor portretten, zeker met een cropsensor kan je dan goed uit de voeten, ook als je wat minder ruimte hebt. Een 85mm is idd ook een zeer goede optie maar vraagt meer werkruimte. Je zou zelfs kunnen middelen en gaan voor een Sigma 70mm Macro F2.8. Superscherp ( soms te scherp ) leuke portretafstand, uiteraard zeer geschikt voor echt macrowerk of details van personen. Je mist alleen iets lichtsterkte tov een F1.4-1.8. Of je dat meteen in de studio mist ligt aan je stijl denk ik.
bedankt vor je raectie Remco, maar ik heb een kleine studio (11 m'3) kom ik dan ik wel uit?

Frits Flits

Bericht door Frits Flits » za nov 10 2012 1:48 pm

gijs sandberg schreef:Beste Patrick,

re: naar de winkel
Dat is op zich een goed idee, mits het een goede winkel is... :shock:

Eens met veel van het bovenstaande,
Als je niet op zoek bent naar geringe scherptediepte is een lichtsterke lens wellicht overbodig, als je maar voldoende (instel) licht hebt.
Afhankelijk van de uitsnedes (alleen gezicht tot half-portret) jan je met lenzen van 50 tot 105 mm best vooruit.
Ik geef toe dat de hanteerbaarheid van sommige lenzen beter is, maar dat is vaak een kwestie van oefening en smaak.

Mijn algemene tip: zorg voor voldoende licht en wees content met de lens die je hebt.

Groeten, Gijs

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » za nov 10 2012 2:12 pm

Frits Flits schreef: bedankt vor je raectie Remco, maar ik heb een kleine studio (11 m'3) kom ik dan ik wel uit?
Dat kun je toch zelf allemaal reeds uittesten met je kitlens?
De brandpunten die je daarbij nog kunt inzetten zijn niet verschillend van een losse prime met dezelfde brandpunt. Kun je in je studiootje prima werken met bijv. 70mm, is dat niet verschillend met een losse lens van 70mm. Is 70mm te lang en werk het nog wel goed met 50mm, weet je dat je dan ook goed een losse 50mm kunt inzetten.
Het enige verschil met een losse prime is dat die lichtsterker is, en je daarbij een kortere scherptediepte kunt benutten. Ga je verder diafragmeren, zul je nauwelijks of helemaal geen verschil kunnen ontdekken met opnamen gemaakt met de kitlens. Dan is er weinig reden een losse prime erbij te kopen anders dan gebruiksgemak.

Kijk eens voor de aardigheid naar een oud draadje met voorbeelden gemaakt met uiteenlopende lenzen, goedkoop en duur,
allemaal met de instelling op 70mm en gediafragmeerd tot f11
"Zoek de verschillen": http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 94#p329694" onclick="window.open(this.href);return false;
Vriendelijke groet, Léon Obers

Frits Flits

Bericht door Frits Flits » za nov 10 2012 3:43 pm

Léon Obers schreef:
Frits Flits schreef: bedankt vor je raectie Remco, maar ik heb een kleine studio (11 m'3) kom ik dan ik wel uit?
Dat kun je toch zelf allemaal reeds uittesten met je kitlens?
De brandpunten die je daarbij nog kunt inzetten zijn niet verschillend van een losse prime met dezelfde brandpunt. Kun je in je studiootje prima werken met bijv. 70mm, is dat niet verschillend met een losse lens van 70mm. Is 70mm te lang en werk het nog wel goed met 50mm, weet je dat je dan ook goed een losse 50mm kunt inzetten.
Het enige verschil met een losse prime is dat die lichtsterker is, en je daarbij een kortere scherptediepte kunt benutten. Ga je verder diafragmeren, zul je nauwelijks of helemaal geen verschil kunnen ontdekken met opnamen gemaakt met de kitlens. Dan is er weinig reden een losse prime erbij te kopen anders dan gebruiksgemak.

Kijk eens voor de aardigheid naar een oud draadje met voorbeelden gemaakt met uiteenlopende lenzen, goedkoop en duur,
allemaal met de instelling op 70mm en gediafragmeerd tot f11
"Zoek de verschillen": http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 94#p329694" onclick="window.open(this.href);return false;
bedankt voor de info Leon, ga morgen gelijk aan de bak!
Top!! :idea:

annoh

Bericht door annoh » do nov 15 2012 10:41 pm

Even ter overweging een paar zaken:

- pas je de portretregel toe, neus scherp, ogen scherp, oorlellen onscherp, dan dien je altijd wat te diafragmeren. namelijk toto pakweg 4.5 bij een DX camera.
- is je stijl van portretfotografie zodanig dat je krap gekaderde portretten maakt dan zal je bemerken, en je modellen ook, dat je bij gebruik van 50 mm je dan wat dicht op het model zit. Je kan dan vertekening krijgen. Dat uit zich in een te grote neus t.o.v. de rest van gezicht. Veel modellen ervaren dat niet als flatteus. Gebruik je op DX formaat een 85 mm dan heb je daar geen last van.

Patrick
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » do nov 15 2012 10:55 pm

gijs sandberg schreef:Beste Patrick,
Welke Patrick? :?
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

iJoost

Bericht door iJoost » vr nov 16 2012 12:03 am

Het hangt er maar net vanaf wat je portret noemt. Het perspectief wordt alleen bepaald door de afstand. Als je er niet al te dicht bovenop kruipt, dan heb je van die beruchte te grote neuzen helemaal geen last met een 50 mm. op een crop sensor. Het is op DX namelijk een mooie korte portretlens. De 85 mm. is eigenlijk al vrij lang (op DX). Maar goed als je de oren links en rechts buiten het kader wilt laten. Als dat je stijl van portret foto's is, dan is die 85 mm. toch wel verstandiger. Maar voor de gangbare invulling van het begrip portret zou ik vrolijk die 50 mm. kiezen. Dan hoef je niet telkens door de open deur vanaf de gang te schieten als de ruimte waarin het moet gebeuren weer eens wat kleiner is. Da's ook wat waard. ;-)

Plaats reactie

Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”