beste monitoren

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.
gvdnberg
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: beste monitoren

Bericht door gvdnberg » vr nov 16 2012 12:14 pm

Trouwens, waar laat Dell zijn schermen maken??
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Nikon Z-gebruiker en nog een paar F-vatting (micro-)objectieven. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr

yzf1kr
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door yzf1kr » vr nov 16 2012 1:38 pm

Waarschijnlijk bij Foxcon (of een andere Chinese knutselaar) net als Apple.

Of het je het over de panelen? Die worden voor beide door LG gemaakt.

iefie
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door iefie » vr nov 16 2012 2:28 pm

Photopeter schreef:pssst....met de nieuwe Apple Imac 27inch heb je iets goeds te pakken!
hebbie wel glansscherm......
D90 /mb-d80 / 18-70 / 70-300 VR / 70-210D /35 1.8 / 50 1.8 / Tamron 90mm 2.8 macro / 2x sb-700.

mpvk
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door mpvk » vr nov 16 2012 2:37 pm

Welk scherm je ook hebt je zult deze altijd moeten kalibreren op correcte kleur weergave en intensiteit.
Marcel

Nikon D700 / AF-S 24-70 mm f/2.8 ED / AF-S 70 -200 mm f/2.8 ED VRII / SB-600 (2x)
Nikon D70 / 35 - 70mm f/ 3.3-4.5 / Nikon Fun Fun set (fisheye en 400mm tele)

mqaa
Clublid
Clublid

Bericht door mqaa » vr nov 16 2012 3:00 pm

iefie schreef:
Photopeter schreef:pssst....met de nieuwe Apple Imac 27inch heb je iets goeds te pakken!
En dat vind ik dus helemaal niet prettig. Heb het een tijdje geprobeerd maar kan er niet aan wennen. Als er een beetje licht is dan zit ik de hele tijd naar mijn eigen spiegelbeeld te kijken. Als ik nou een knappe vrouw was geweest... :(
Marc
:: Nikon Z6III :: Ricoh GR IIIx ::

ArjanL
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArjanL » vr nov 16 2012 4:47 pm

iefie schreef:
75 % minder reflectie dan voorheen volgens de Apple website. Niet te snel klaarstaan met je oordeel lijkt mij.
http://www.arjanlaging.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!

Pjerry
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Pjerry » vr nov 16 2012 4:58 pm

Ik denk dat je met Apple wel zo ongeveer het duurste (alhoewel...) uit bent, maar niet per se het beste.....
Maar de naam is magisch, blijkbaar.

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » vr nov 16 2012 5:03 pm

Gewoon een Dell ultrasharp nemen. Hebben een goede prijs/kwaliteitsverhouding. En dan kun je over een paar jaar weer eens wat anders uitzoeken.
Er staan op dit moment wat fraaie Ultrasharps op tweakers te koop.
http://tweakers.net/serie/124/ultrasharp/aanbod/" onclick="window.open(this.href);return false;
Vooral die U3011 en die U2711's kun je nu voor een redelijke prijs op de kop tikken! :idea:

mqaa
Clublid
Clublid

Bericht door mqaa » vr nov 16 2012 5:05 pm

ArjanL schreef:75 % minder reflectie dan voorheen volgens de Apple website. Niet te snel klaarstaan met je oordeel lijkt mij.
25% van heel veel reflectie is nog altijd veel meer dan van een mijn Dell schermpjes...
Marc
:: Nikon Z6III :: Ricoh GR IIIx ::

jantom
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door jantom » ma nov 19 2012 11:44 pm

Mijn Dell-schermen (van een paar jaar terug dus niet van het laatste jaar...) kwamen uit Hongarije en ook uit een ander land in Oost-Europa.

Pjerry
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Pjerry » di nov 20 2012 12:19 am

Een aantal jaren terug (ik weet niet hoe het nu is), kwamen de DELL schermen van overal en nergens. Ze presteerden het zelfs om BINNEN een serie er verschillende panelen in te zetten. De gebruiker kon het niet zien, maar als je de truc kende om de factory-settings te komen, kon je achterhalen wat voor soort scherm je had.

Zie mijn review: http://tweakers.net/productreview/7360/ ... zwart.html" onclick="window.open(this.href);return false;
En dan met name de discussie die aan het eind gevoerd wordt.

GdP

Bericht door GdP » di nov 20 2012 12:38 am

Voor fotobewerking zijn dit, voor hun prijs, de beste monitoren:

http://www.lg.com/nl/ips-monitoren" onclick="window.open(this.href);return false;

iefie
Forumlid
Forumlid

Bericht door iefie » di nov 20 2012 8:32 am

zouden die lg schermen echt zo goed zijn?
Zijn onder de 200 euro.
Weet ook niet hoe led zich houdt tenopzichte van gewone schermen.
Maar als ze echt goed zijn heb je heel goedkoop een goed scherm
D90 /mb-d80 / 18-70 / 70-300 VR / 70-210D /35 1.8 / 50 1.8 / Tamron 90mm 2.8 macro / 2x sb-700.

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door ReneG » di nov 20 2012 1:00 pm

fotorolf schreef:beste forumleden,

zover hartelijk dank voor al jullie reacties.
Ik ben er echter nog niet uit ondanks dat ik veel heb gelezen hierover.
Momenteel denk ik over de Dell U2410 na. In mijn beleving met de volgende voordelen: 400 cd/m2 helderheid / contrast ACR 80.000 /
met 1,07 miljard kleuren en sRGB compatibel.
Wat mij niet bevalt is het feit dat deze een reactietijd opwijst van maar liefts 6 mms terwijl anderen (b.v. Liyama) al over 2 mms spreken.

Vraag mij af of dit veel uitmaakt?
Ook vraag ik mij af of deze monitor full HD is?

Overigens valt mij tegen dat Liyama alleen nog maar over TN schermen praat en nog niet over IPS (althans ik heb het niet gevonden) terwijl Liyama toch een behoorlijk goede naam heeft - dacht ik?

Nog iemand enige aanvulling op deze gedachten? :)

Fijne dag verder
Fotorolf
Dat hele respons-time verhaal, dat mag je wat mij betreft vergeten. Vroeger was dat inderdaad een issue, maar bij nieuwe/moderne monitoren is het eigenlijk een non-issue geworden. Vooral gamers zijn daar heel erg fel op, maar het is sinds een paar jaar eigenlijk alleen nog maar een marketingtool geworden.

Ten eerste blijkt bij metingen regelmatig dat de opgegeven responstijden niet worden gehaald; en dat hoeft dan niet eens aan de monitor te liggen. Bovendien wordt vaak met snelle responstijden onder ideale omstandigheden geschermd, terwijl de praktijk anders is. Zo kan een 5ms monitor in de praktijk die 5ms daadwerkelijk halen, terwijl een monitor die officieel 2ms heeft soms de 20ms niet eens haalt. Een soortgelijk iets geldt overigens bij het hele 60-120HZ verhaal.

Ten tweede zit er ook een vertraging in je retina. Een mens kan het onderscheid bij responstijden van minder dan 10ms niet waarnemen. Een soortgelijke grens heb je bij de refresh rate (> 60HZ). Dat is uitgebreid onderzocht, zelfs NASA heeft er onderzoek naar gedaan.

Dit alles wil overigens niet zeggen dat er geen ghosting kan optreden of dat je geen verschil kan waarnemen, maar dat ligt dan vaak aan andere factoren (bijv. problemen met de input of processing). Maar vaak wordt daar wel de verkeerde conclusie aan verbonden.

Voor fotobewerking, juiste kleurweergave en om problemen met de inkijkhoek te voorkomen zou ik TN panelen afraden, en minimaal IPS nemen. Dell biedt met de UltraSharp serie dan een zeer goede verhouding tussen prijs/kwaliteit/prestatie. Het kan nog beter maar dat wordt veel duurder. En voor wat betreft de 'langzamere' refresh tijden en ghosting; Ik heb zelf die monitoren met 5ms en de hoeveelheid ghosting die ik opmerk is verwaarloosbaar, en wordt hoogstwaarschijnlijk niet eens door de monitor veroorzaakt. En dan heb ik het over spellen, ik kan met video geen ghosting ontdekken.

De beste methode is echter deze: Lees reviews. Want de ene monitor van dezelfde fabrikant is de andere niet (ook al zijn de specificaties gelijk). Kijk wat de mensen in de praktijk ondervinden en ga daar vanuit, want specificaties zijn tegenwoordig nog maar zelden eenduidig en daarom niet te vergelijken. Voor een equivalent in de fotografie-wereld, kijk maar eens naar het richtgetal van flitsers. De ene fabrikant gaat uit van andere ISO waarde en brandpuntsafstand dan een andere fabrikant, dan gaat de vergelijking net zo goed mank.

Ik zou zelf eerder kijken naar zaken als contrastratio etc.
Spul waarmee je foto's maakt...

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » di nov 20 2012 1:46 pm

ReneG schreef: Ik zou zelf eerder kijken naar zaken als contrastratio etc.
Daar heb je net zo weinig aan, als de andere specs die zo uiteenlopen opgave versus praktijk.
Hoge contrast ratio's worden doorgaans ook pas gehaald bij een erg hoge instelling van de lichtintensiteit. Een intensiteit die voor bewerken van foto's toch al te veel groot is. Om geen vermoeiende ogen te krijgen voor bewerken van foto's is het raadzaam de maximale helderheidsafstelling niet hoger te zetten dan pakweg 100-110 Candela per m2

Wat ikzelf wel belangrijk vind is de egaliteit van een scherm over het hele oppervlak. Niet vlekkerig en geen "lichtlekken" langs de randen e.d.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Plaats reactie

Terug naar “Computer hardware en software algemeen”