Turnster

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
NynkeD50

Re: Turnster

Bericht door NynkeD50 » do nov 15 2012 2:45 pm

Mooie foto's. Ik heb zelf veel ervaring met turnen en heb ook ontzettend veel uren besteed aan het kijken van turnwedstrijden op TV dus weet ongeveer hoe snel je een foto moet nemen omdat het hoogtepunt uit een oefening heeeeel snel voorbij is... Als voorbeeldje: http://www.youtube.com/watch?v=VZvoufQy8qc" onclick="window.open(this.href);return false;, op 03:51 zien jullie de oefening van foto 1 in de eerste post en op 04:27 de oefening van foto 6.

Op zich vind ik dan de foto's erg mooi maar als ik kijk naar de oefeningen als geheel is het jammer dat je bij bepaalde foto's net dat hoogtepunt van de actie gemist hebt. Dus net dat ene moment waarop ze met haar voet(en) het dichtst bij haar hoofd is. Persoonlijk zie ik ook liever wat meer licht op het object maar ik begrijp dat dat een moeilijk punt was.

Op zich een leuke serie waar je denk ik al veel van geleerd hebt en kunt leren ;).

Vincent
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Vincent » do nov 15 2012 3:23 pm

NynkeD50 schreef:Mooie foto's. Ik heb zelf veel ervaring met turnen en heb ook ontzettend veel uren besteed aan het kijken van turnwedstrijden op TV dus weet ongeveer hoe snel je een foto moet nemen omdat het hoogtepunt uit een oefening heeeeel snel voorbij is... Als voorbeeldje: http://www.youtube.com/watch?v=VZvoufQy8qc" onclick="window.open(this.href);return false;, op 03:51 zien jullie de oefening van foto 1 in de eerste post en op 04:27 de oefening van foto 6.

Op zich vind ik dan de foto's erg mooi maar als ik kijk naar de oefeningen als geheel is het jammer dat je bij bepaalde foto's net dat hoogtepunt van de actie gemist hebt. Dus net dat ene moment waarop ze met haar voet(en) het dichtst bij haar hoofd is. Persoonlijk zie ik ook liever wat meer licht op het object maar ik begrijp dat dat een moeilijk punt was.

Op zich een leuke serie waar je denk ik al veel van geleerd hebt en kunt leren ;).
De vraag is natuurlijk of de hier gefotografeerde turnsters net zo lenig zijn als die in de olympische finale :wink: Voor de duidelijkheid waren het dus geen totale oefeningen maar werden de sprongen herhaald tot ze er (zo) goed (mogelijk) op stonden.

Belichting is inderdaad een punt van aandacht dus daar heb ik al een hoop van geleerd. Zal toch met een achtergronddoek moeten gaan werken. Wilde sommige foto's wel oplichten in post maar dan werd er teveel van de achtergrond zichtbaar vanuit de RAW file die je nu in de jpeg niet meer ziet.

Dank voor alle reacties en tips :D
Fin.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » do nov 15 2012 5:09 pm

djunclesam schreef:Wilde sommige foto's wel oplichten in post maar dan werd er teveel van de achtergrond zichtbaar vanuit de RAW file die je nu in de jpeg niet meer ziet.
Dan doe je iets niet goed in bewerking, het is prima te doen.

Origineel web-jpg bestand (zonder witte rand).

Afbeelding

Bewerking van het web-jpg bestand in Nikon Capture NX2. (Als het met jpg lukt, lukt het met RAW nog beter).
Uiteraard is bij opname zelf reeds rekening houden met de uitlichting een betere optie. Dan zit er mooier licht in het gezicht.

Afbeelding
Vriendelijke groet, Léon Obers

Vincent
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Vincent » do nov 15 2012 10:32 pm

Dat is toch het mooie aan een forum :D

Kun je ook uitleggen hoe je de aanpassing gedaan hebt? Ik doe momenteel al mijn postprocessing in lightroom. Dan kan ik eens kijken of het daar ook 'eenvoudig' lukt.
Fin.

NynkeD50

Bericht door NynkeD50 » vr nov 16 2012 1:18 am

djunclesam schreef:
NynkeD50 schreef:Mooie foto's. Ik heb zelf veel ervaring met turnen en heb ook ontzettend veel uren besteed aan het kijken van turnwedstrijden op TV dus weet ongeveer hoe snel je een foto moet nemen omdat het hoogtepunt uit een oefening heeeeel snel voorbij is... Als voorbeeldje: http://www.youtube.com/watch?v=VZvoufQy8qc" onclick="window.open(this.href);return false;, op 03:51 zien jullie de oefening van foto 1 in de eerste post en op 04:27 de oefening van foto 6.

De vraag is natuurlijk of de hier gefotografeerde turnsters net zo lenig zijn als die in de olympische finale :wink: Voor de duidelijkheid waren het dus geen totale oefeningen maar werden de sprongen herhaald tot ze er (zo) goed (mogelijk) op stonden.

Belichting is inderdaad een punt van aandacht dus daar heb ik al een hoop van geleerd. Zal toch met een achtergronddoek moeten gaan werken. Wilde sommige foto's wel oplichten in post maar dan werd er teveel van de achtergrond zichtbaar vanuit de RAW file die je nu in de jpeg niet meer ziet.

Dank voor alle reacties en tips :D
Vergis je niet, ook turnsters die niet op de olympische spelen komen zijn over het algemeen als ze een beetje op niveau zitten behoorlijk lenig. Maar goed, ik heb ze niet in het echt gezien natuurlijk. En ik snap dat je ze geen hele oefeningen uit hebt laten voeren maar alleen de sprongen hebt laten doen ;). Anyway, het was ook maar een tip voor je wat betreft het hoogtepunt van de oefening e.d.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » vr nov 16 2012 3:08 pm

djunclesam schreef:Dat is toch het mooie aan een forum :D

Kun je ook uitleggen hoe je de aanpassing gedaan hebt? Ik doe momenteel al mijn postprocessing in lightroom. Dan kan ik eens kijken of het daar ook 'eenvoudig' lukt.
Als je Nikon Capture NX2 hebt (een demo-versie werkt 30 of zelfs 60 dagen dacht ik), kan ik je het bestandje toesturen waar de gebruikte settings en bewerkingen zijn opgeslagen. (JPG als NEF opgeslagen, dan staan alle bewerkingen in de lijst plus het ingekapselde "originele" eerste JPG bestandje zelf).

Bewerking in dedail:

- 1. Witte rand uitsnijden (dan heb ik meer controle over het beeld zelf aangaande histogram, schaduwen en clipping waarden).
Bij de originel RAW foto hoef je dat natuurlijk niet te doen. Daar zit nog geen witte rand aan. :wink:

- 2. De foto mist reeds algemene helderheid (gamma) en het hoogste licht wat erin kan zitten is wat laag. Vanuit dat gegeven.
Niveaus- en curve tool, het rechterpunt van 255 naar 235 geschoven.
Gamma (middenslider) naar 1,25

Afbeelding

- 3. Kleur sturingspunt op het gezichtje om die op te helderen. Helderheid naar 58%, contrast naar 14%
Omdat met die instelling (vooral door de toename van het contrast) tevens de kleur verder wordt opgepept (te veel saturatie), onder "dekking" in het menu van het stuurpunt een scheiding gemaakt voor "Lichtheid en kleur". Lichtkanaal ietsje terug geschoven naar 94% (fijneregeling van het sturingspunt ---> toch ietsje donkerder maken). Dekking voor kleurkanaal helemaal terug van 100% naar 5%.

Afbeelding

Afbeelding

- 4. Om de benen wat meer licht te geven:
Niveaus- en curve tool, gamma naar 1,62 en met de brush met een heel lage opaciteit (15%) over de benen poetsen, zodat je het heel gelijkmatig en gecontroleerd de benen kunt ophelderen.
Automatisch wordt met deze techniek dan via een maskertechniek alleen de helderheid van het curve tool over de benen gepoetst.

Afbeelding

Om te zien wat er gepoetst is, laat ik hieronder even de bedekking zien (onder selectie "Bedekking tonen").
Je ziet dat er niet heel fijntjes binnen de lijntjes gepoetst hoeft te worden om het effect te krijgen wat je beoogt.

Afbeelding

- 5. Door het ophelderen van het gezichtje uit bewerkingsregel 3. zijn de zijkanten van de haren nu wat overdreven helder.
Niveaus- en curve tool, gamma naar 0,8 en met de brush die zijkanten van de haren net ietsje donkerder gepoetst.

Afbeelding

- 6. Met globaal de foto gereed, kan de hele foto wel iets meer saturatie gebruiken.
LCH-tool de saturatie naar 9

- 7. De voorgrond voor het meisje (de mat) is vanuit de eerdere algemene opheldering eigenlijk iets te prominent helder, waardoor de mat iets meer aandacht krijgt. "Psychologisch" moet de aandacht op het meisje blijven. De voorgrond heb ik verlopend donkerder gemaakt over de hele breedte.
Niveaus- en curve tool, gamma naar 0,44 en met het verloop icoontje een donkerder verloop getrokken vanuit de onderrrand van de foto naar net onder de haarpunten. De hele breedte van de foto gaat daarbij van donker naar "normaal" (wat de foto al heeft).

Afbeelding

- 8. Finetuning. Algemene gamma net een puntje donkerder voor de hele foto.
Niveaus- en curve tool, gamma naar 0,98

- 9. Finetuning. De lichtrandjes op de bovenkanten van de benen mogen net iets meer licht hebben voor het effect met de afscheiding met de achtergrond. (Meer accent).
Niveaus- en curve tool, gamma naar 1,35 en met de brush de bovenkanten van de benen iets helderder gepoetst.

Afbeelding

- 10. Finetuning. Foto mag iets meer microcontrast hebben. (Meer plaatselijke verschillen in detail).
Nik Color Efex Plugin "Tonal Contrast" standaardwaarden, alleen algehele dekking terug geschoven naar 29%

- 11. Finetuning. De algehele kleurtint (huidskleur) is wat koeltjes. (Zie de gecropte voorbeelden hierboven).
Met "Verzadiging / warmte" de algehele kleur net wat aangenamer warm gemaakt. Verzadiging ietsje terug met -2%, warmte van 0 naar 12%

Afbeelding

Eindresultaat:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Léon Obers op vr nov 16 2012 4:06 pm, 3 keer totaal gewijzigd.

Daniel123
Clublid
Clublid

Bericht door Daniel123 » vr nov 16 2012 3:59 pm

Ik heb een enorm aantal turnfoto's, loop bijna wekelijks te fotograferen in de turnzaal maar altijd zonder flits.
Buiten het feit dat ik niet echt in bezit ben van flitslicht maak ik alleen foto's tijdens trainingen en wedstrijden en dan stoort het flitsen te veel.
De laatste 'mooie' foto die ik genomen heb was van iemand van 80 jaar oud die aan het turnen was.
Al was die niet van super kwaliteit, over de foto gesproken dan 8)
Ik heb van verbazing staan kijken wat ze nog deed :oops: (Ze heeft nog wel om de foto's gevraagd omdat haar kleinzoon het niet geloofde :D )

Maar het geeft me wel nieuwe inspiratie als ik die foto's zo zie.

Vincent
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Vincent » vr nov 16 2012 4:27 pm

Léon Obers schreef:...knip...
Super bedankt voor het uitgebreide antwoord en screenshots!!Dit is wel een uitleg waar ik verder mee kan. Ik ben het er volledig mee eens dat je het beter goed kunt doen in de camera. Dat scheelt een hoop ge-edit achteraf maar dit zijn nu even de foto's die er liggen dus alles moet over of ik moet eruit halen wat er in zit.

Daniel123 schreef:Buiten het feit dat ik niet echt in bezit ben van flitslicht maak ik alleen foto's tijdens trainingen en wedstrijden en dan stoort het flitsen te veel.
Men heeft inderdaad liever niet dat er door iedereen geflitst wordt tijdens een training maar als je vooraf de vraag bij een vereniging neerlegt dan is er vaak een hoop mogelijk :) Volgens mij waren de flitsen nu het probleem niet maar eerder het feit dat ik direct in lightroom schoot en men meer aandacht had in met mij mee te kijken dan in de training zelf. Het zal dus niet wekelijks toegestaan worden denk ik :wink2:
Fin.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » vr nov 16 2012 5:39 pm

djunclesam schreef:Ik ben het er volledig mee eens dat je het beter goed kunt doen in de camera. Dat scheelt een hoop ge-edit achteraf
Vooraf ermee rekening houden (meteen al met de uitlichting) is natuurlijk het beste. Maar met de RAW-bestanden die je nu hebt zou je beslist direct meer kunnen uithalen dan op een JPG van het web geplukt. Een aantal standaardbewerkingen zelfs in batch over meerdere opnamen. (Bijv. een algemene opheldering met gamma).

Veel van de dingen die ik heb uitgelegd voor Nikon Capture zijn met vergelijkbare tools ook mogelijk in Lightroom. Omdat de achtergrond in de jpg van het web zelf pikzwart is zonder enig detail (clipping in zwart), waarbij je aangaf dat er in RAW nog wat inzat, denk ik dat er vanuit RAW ook voor de turnsters meer detail moet zitten, wat makkelijker naar voren te halen is met standaard tools. (Zonder extra aan benen en gezicht te hoeven poetsen). Mocht de achtergrond daarmee toch enigszins naar voren komen zou je met een masker die achtergrond heel simpel donkerder kunnen maken (tot diep zwart). Door je manier van uitlichten met min of meer een heldere harde afscheiding van de turnsters met de achtergrond, kun je vanuit dit gegeven een "scherp" masker maken (wel 1 of 2 pixels doezelen) van die achtergrond. Masker omkeren en je turnster is daarmee beschermd. Kun je enkel de achtergrond een andere helderheid geven.

Je ziet in ieder geval dat er nog heel wat mogelijk is. Al doende kom je vooruit en leer je ervan.
Dat belooft wat voor een volgende keer, met de opgedane info en ervaring van nu. :wink:
Succes.

Daniel123
Clublid
Clublid

Bericht door Daniel123 » vr nov 16 2012 10:40 pm

Ik ben inmiddels al zo verweven met twee turnclubs dat ik een hoop kan doen.
Wordt ook gevraagd om tijdens wedstrijden foto's te maken. Nee, daar zit het probleem niet.
Het zit meer in mijn ervarenheid met flits ben ik bang voor. :oops:

FotoTuur
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door FotoTuur » zo nov 18 2012 6:08 pm

Hoi djunclesam,
wat ik me afvraag is waarom er onscherpte in bijv. foto 1 is.
Bewegingsonscherpte?
Je hebt volledig gecontroleerd licht, de gesynchroniseerde flisters.
En die hebben altijd een vaste flitsduur. Je camerainstellingen waren t=1/200 en f/11.
Volgens mij is de flitsduur van je Falcon Eyes variërend van 1/400 - 1/1100 seconde
Dat is dus je belichtingstijd. Zou dit afh van de sterkte van de fl;its zijn (vol =1/400?) of kan je het instellen? Ik denk het eerste.
Hm. Dan heb je dus 1/400. Heb je dan nog steeds bewegingsonscherpte ..?

Of zit 't 'm heel ergens anders in?
kwaliteit objectief?
Ben toch wel benieuwd.
Nikon D750, Nikkor 24-70mm f2.8G ED, Nikkor 70-200mm f2.8G ED VRII, Nikkor 20mm f2.8, Nikkor 50mm f1.8G, Nikkor 35-70mm f2.8, "C-merk" Powershot S120, iPhone 11Pro met App "Camera+ 2"

yzf1kr
Forumlid
Forumlid

Bericht door yzf1kr » zo nov 18 2012 7:37 pm

FotoTuur schreef:Hoi djunclesam,
wat ik me afvraag is waarom er onscherpte in bijv. foto 1 is.
Bewegingsonscherpte?
Je hebt volledig gecontroleerd licht, de gesynchroniseerde flisters.
En die hebben altijd een vaste flitsduur. Je camerainstellingen waren t=1/200 en f/11.
Volgens mij is de flitsduur van je Falcon Eyes variërend van 1/400 - 1/1100 seconde
Dat is dus je belichtingstijd. Zou dit afh van de sterkte van de fl;its zijn (vol =1/400?) of kan je het instellen? Ik denk het eerste.
Hm. Dan heb je dus 1/400. Heb je dan nog steeds bewegingsonscherpte ..?

Of zit 't 'm heel ergens anders in?
kwaliteit objectief?
Ben toch wel benieuwd.
Ja, de onscherpte is bewegingsonscherpte.
Folgens de specs is de flashduur (T=0.5) inderdaad 1/400 - 1/1100s.
Bij max vermogen is dit 1/1100s, en naarmate je het vermogen verlaagd wordt dit langer.

Maar de T=0.5 is erg belangrijk, dit verteld dat die 1/1100 de waarde is waarbij de licht intensiteit onder de 50% van max zakt.
Dus als je met 600Ws flitst is je flits op 1/1100 seconden nog 300Ws. 300Ws is nog vrij veel licht, en is nog goed zichbaar op een foto.

FE vermeld nergens een T=1.0 waarde, dit is het punt waarbij de intensiteit onder de 10% zakt. Dit wordt gezien als het punt waarop de flits niet meer zichtbaar is. Dit is heel erg afhankelijk van de kwaliteit van de gebruikte onderdelen, afhankelijk van de kwaliteit kan T=1 tot 4x zo lang zijn als T=0.5.

Topmerken vermelden daarom vaak ook T=1.0 (AlienBees bijvoorbeeld: http://www.paulcbuff.com/b800.php" onclick="window.open(this.href);return false;)

Lees ook dit artikel eens van Rob Galbraith: http://www.robgalbraith.com/bins/multi_ ... 0053-10715" onclick="window.open(this.href);return false;

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo nov 18 2012 9:40 pm

yzf1kr schreef: Ja, de onscherpte is bewegingsonscherpte.
Folgens de specs is de flashduur (T=0.5) inderdaad 1/400 - 1/1100s.
Bij max vermogen is dit 1/1100s, en naarmate je het vermogen verlaagd wordt dit langer.
Net andersom. Bij vol vermogen heb je de langste flitsduur. Naarmate je een lager vermogen instelt een kortere flitsduur.
Bedenk dat met dit soort sprongen de snelheid echt zodanig is, dat de relatief lange flitstijd van dit soort flits-apparatuur met de "nagloeitijd" erbij geteld het volledig "bevriezen" van de beweging niet mogelijk maakt. Maar eerlijk gezegd vind ik dit geen enkel probleem. Juist die minimale beweging die erin zit bij bijv. de voetpunt maakt die foto juist zo dynamisch. Een beeld helemaal strak bevroren, zonder enige beweging is veel te doods.
Wat mij betreft dus helemaal prima in de actie, zo'n plaat.

Overigens heeft de TS via PB nog een paar RAW-bestanden ter beschikking gesteld om te kijken wat er nog uitgehaald kan worden.
Moet er net als eerder in de draad nog een uitvoerige beschrijving van geven hoe dat bewerkt is. Kom ik later in de week op terug.
Ditmaal de Photoshop CS5 RAW-converter gebruikt (sluit het beste aan in de bewerking met Lightroom wat de TS gebruikt), en verder "afgemaakt" in CS5.

Zoals de TS eerder in de draad opmerkte heeft hij zijn beelden "als geheel" zodanig bewerkt dat de achtergrond direct al zoveel mogelijk weg valt. Dat lijkt me de verkeerde aanpak, want direct reeds bij RAW-omzetting richten op de achtergrond gaat dan wellicht ten koste van de turnsters zelf. Ik heb me in bewerking dan ook volledig gericht op een optimale weergave van de turnster. (Met o.a. aanpassing van de witbalans voor een betere huidtint). Je krijgt dan wel veel achtergrond te zien, maar zoals eerder in de draad opgemerkt door de verlichtingswijze is erg gemakkelijk een selectie/masker te maken om de achtergrond erna alsnog donker te krijgen.

RAW omgezet in CS5 + crop en naar web-formaat gezet.

Afbeelding

Eenmaal in Photoshop dan globaal met selecties (te beginnen met een lasso) de achtergrond zwart gemaakt.
Slim met toverstafje selecties aanvullen, selecties 3 pixels groter maken, doezelen met 2 pixels, zodat je geen harde uitsnijdingen krijgt e.d.
Zoals gezegd uitvoerige beschrijving volgt nog.

De enige bewerking zelf op de turnster is dat het achterwaartse been iets helderder is gemaakt.
+ het algemene contrast iets zachter (met een tegengestelde minimale S-curve curve).

Afbeelding

Ter illustratie de eigen versie van de TS:

Afbeelding

Vincent
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Vincent » zo nov 18 2012 11:27 pm

Had inderdaad via PB contact met Leon gehad. Dit is ook het mooie aan dit forum, je deelt een foto in de hoop op een paar adviezen en krijgt er meer dan je verwacht. :mryellow:

Ik ben het er uiteraard mee eens dat je beter in een keer goed een foto kunt maken dan nu achteraf een hoop nabewerking te doen. Maar feit was, zoals eerder gemeld, dat dit de eerste keer was en het dus niet optimaal ging. De kunst was dus om met de beschikbare RAW files nog goede foto's af te leveren, zonder 3 weken lang bezig te zijn om alle foto's na te bewerken. Daarmee heeft Leon ontzettend geholpen waarvoor dank.

Met de overige tips hoop ik de volgende keer betere resultaten direct in de camera te krijgen zodat ik de tips van Leon iets minder nodig heb :wink: Tegen die tijd zal ik het zeker delen hier.

Overigens via PB ook van NickNack een aantal tips gekregen dus die moet ik ook even bedanken hier :D
Fin.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma nov 19 2012 1:30 am

Ik ga verder met de uitleg van het bericht hierboven. Het zijn geen bewerkingen waar je weken op moet werken hoor. :wink:

Na de RAW-conversie krijg je dus een beeld met nogal wat achtergrond, die je liever niet hebt.

Trek met de lasso een selectie om de turnster heen, en keer de selectie om (inverse) zodat de omgeving is geselecteerd, behalve de turnster met nog wat donkere achtergrond erbij.

Afbeelding

Ga naar het layers gereedschappen-venster en kies onderaan met het zwart/wit rondje een extra correctie laag "Levels".
De selectie is nu een masker geworden met bescherming van de turnster
Schuif het linker driehoekje van levels naar rechts, totdat de omgeving helemaal zwart is.

Afbeelding

Afbeelding

Nu moeten we nog wat overblijfselen van de achtergrond wegwerken net rondom de turnster.
Omdat de turnster mooi afsteekt tegenover de achtergrond kunnen we mooi met het toverstafje te werk gaan.
Tolerantie (threshold) van het toverstafje op bijv. 32 (eventueel tussendoor verfijnen naar een kleinere waarde).
Klik het beeld daarvoor helemaal op 100% grootte en klik een keer met het toverstafje op een been.
Met de shift-toets ingedrukt kunnen we telkens meer gebieden bij de selectie trekken. Doe dat zo veel mogelijk bij de rand van het been, vingers, voeten etc.
Mocht je net iets te ver gaan en je hebt wat van de achtergrond meegenomen, kun je altijd weer in de history weer een stap (of meerdere stappen) terug.
We kunnen niet alles met het toverstafje aanklikken want er zijn ook nog erg donkere delen waar het niet goed gaat.

Bewerkte versie met het toverstafje:

Afbeelding

Dan kiezen we een "Polygonaal" lasso, en tekenen met de hand (met de shift toets 1 keer ingedrukt) nog wat van die donkere delen bij de selectie.
Heel grof achter de haren, want dat deel is al donker, en bij de kleding met donkere stukken.

Afbeelding

Deze selectie vergroten we met 3 pixels. (Kijk boven in de balk onder het selectiemenu).
Op die wijze loopt zo direct het zwart niet strak pal tegen de turnster aan, maar er is nog "plaats" voor een overgang.
Nadat de selectie is vergroot zou je nog een afronding van de selectie kunnen doen, zodat er geen harde punten zitten.
De selectie doezelen we (feather) nu met 2 pixels. De overgang wordt dan als het ware zo direct verzacht.

Afbeelding

Keer de selectie om (inverse) zodat alles actief wordt buiten de turnster. (De turnster wordt afgeschermd).

Nu is het een kwestie van met een hele grove penseel (130 pixels groot), opaciteit op 100% even langs de contouren van de turnster kwasten. Je mag over de lijntjes, want daar zit toch het masker. Je moet zelfs over de lijntjes heen om het zwart tegen de turnster aan te krijgen, op die verlopende 2 pixels na.
Bij het wat "lichtgevende buikje" blijf je er echter iets vanaf zodat het "gloei-effect" net voor het buikje gehandhaafd blijft.

Afbeelding

Selectie deleten(Control D), en je hebt het "kale" resultaat op zwart (zonder verscherping):

Afbeelding

Van daaruit mag het been wat naar achteren steekt nog iets opgehelderd worden.
Van de onderlaag een kopie-laag maken. Tussen de twee lagen in een correctie-laag van "Levels" aanbrengen, en de middenslider ietsje omhoog naar bijv. gammawaarde 1,25
Breng op de bovenste laag een layer-mask aan (in het layers tool-window, dat vierkantje met een gestippeld cirkeltje erin).
Maak een kleiner penseel met opaciteit van iets van 20% en poets nu heel voorzichtig de onderste lichtere laag ter hoogte van het been naar boven toe.

Lagen samenvoegen. Bleek de huidstint daarmee iets te sterk te zijn. Heb ik dezelfde lagen-techniek toegepast maar dan met een "Kleur-saturatie" correctielaag ertussen. Saturatie iets omlaag. Lagen samenvoegen.

Nog een tegengestelde S-curve over de foto heen om het contrast van de hele foto iets te verzachten.
Dan is dit dus het resultaat (voor het web verkleint, omgezet naar sRGB en USM toegepast):

Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Fotobespreking”