Kleurprofielen
- Cookie1397
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Leuke discussie voeren we hier. Rogier stelt dat je de kleurruimte moet kiezen al naar gelang het doel dus sRGB als je naar het internet upload etc. Nu klopt het wel dat SRGB de standaard kleurruimte is voor het internet maar..... Dan heb je niet de beschikking over het grotere kleurbereik van o.a. adobe RGB en zou het zo moeten zijn+ foto´s maken en bewerken en opslaan met de grootst mogelijke kleurruimte en dan vervolgens omzetten naarsRGB voor gebruik op het net. En dan is er nog het feit dat de sensor waarmee we onze foto´s maken kleurenblind is.
Nikon Z Z & de maskers
Een ICC-profiel is iets anders als een kleurruimte. Met platform afhankelijk of onafhankelijk heeft het ook weinig te maken. sRGB is de kleurruimte die men heeft beschreven welke het beste aansluit met de technische mogelijkheden bij weergave op (CRT) monitoren, TV en dergelijke.Léon Obers schreef:Roberto schreef: SRGB is afgeleid van het primaire kodakkleurenspectrum en gaat tot 8bit kleurdiepte en is op non-icc profielen ge-ent, d.w.z. platformonafhankelijk zonder de tussenkomst van software:
http://www.w3.org/Graphics/Color/sRGB
Ah, bon: Dan schrijf ik toch in weze hetzelfde wat iJoost, maar dan summier samengevat! Tenslotte hebben we het hier niet over de variety in hardware maar de kleurruimte. ik schrijf ook non-icc-profielen, maar de term kleurruimte is het goede woord...
En wat mijn zusje betreft: tja, die kon ik niet helemaal volgen dus dacht ik er goed aan te doen hetgene ik enigzins had meegekregen op te pennen. Dat heb je als je tolk bent,

Trouwens: Het internet hoeft niet perse alleen SRGB te zijn! als ik het website zou bouwen en hosten op een niet-ms-server en ik ga hier ook foto's opsmijten in AdobeRGB en ik ga surfend naar die website, waarbij ik louter een profiel voor mijn monitor inlaat in AdobeRGB, want heb ik ook de ware kleur zonder conversie of interpolatie van kleurruimte! En dan heb je ook wat aan de kleurdiepte van 16bits of meer...
Toch? Dachutwelja...
Groeten, Robbert
Toch? Dachutwelja...

Groeten, Robbert
- Onno
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Als je foto's op een website zet met een ICC-profiel anders dan sRGB houd er dan rekening mee dat deze in de browser er anders uitzien dan in je foto bewerkingspakket. Browsers houden bij weergave van beelden geen rekening met het kleurprofiel.
Er is een uitzondering: Safari 3 beta (mac+win). Deze browser geeft wel beelden weer met ICC kleurmanagement.
Er is een uitzondering: Safari 3 beta (mac+win). Deze browser geeft wel beelden weer met ICC kleurmanagement.
Het probleem met browsers is dat er voor webpagina's veel gebruik wordt gemaakt van (kleine) plaatjes (knoppen, hoekjes, symbolen, lijntjes, whatever) die moeten aansluiten bij de kleuren van andere elementen op de pagina (achtergrond, tekst, controls...). Als je bij dat soort plaatjes rekening zou houden met kleurprofielen, dan ziet het grootste deel van het web er lelijk uit (omdat kleuren die gelijk bedoeld zijn er verschillend uit gaan zien). En zo wordt de browser waarin dat geprobeerd wordt natuurlijk nooit populair. Dus daarom is er tot nu toe keer op keer toch maar weer voor gekozen om dat niet te doen.
Er zou misschien een CSS-attribuut moeten zijn waarmee je per afbeelding kunt aangeven of je wel of niet wilt dat het ingesloten profiel gerespecteerd wordt.
Ik ben dan ook benieuwd hoe Safari het precies opgelost heeft. Ook al omdat ze eerder vertelden dat ze het niet zouden doen. Maar ik zal nog even moeten wachten want ik doe niet aan beta's als het niet echt nodig is...
Er zou misschien een CSS-attribuut moeten zijn waarmee je per afbeelding kunt aangeven of je wel of niet wilt dat het ingesloten profiel gerespecteerd wordt.
Ik ben dan ook benieuwd hoe Safari het precies opgelost heeft. Ook al omdat ze eerder vertelden dat ze het niet zouden doen. Maar ik zal nog even moeten wachten want ik doe niet aan beta's als het niet echt nodig is...

- Onno
- Clublid
- Contacteer:
Het is hier geen 2e hands Apple markt. Dit wel: http://www.tweedehandsmac.nl 
Terug naar de kleurprofielen!

Terug naar de kleurprofielen!
- iefie
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
nu stond de camera bij mij standaard op srgb en vond ik de kleuren niet zo mooi.
nu staat hij ( bij de d80 )op stand2 en dat is adobe rgb en daar zijn de kleuren veel mooier en realistisher, maar wil dat zeggen dat ik een foto in adobe rgb afdruk dat de afdruk er dan uitziet als een srgb?
nu staat hij ( bij de d80 )op stand2 en dat is adobe rgb en daar zijn de kleuren veel mooier en realistisher, maar wil dat zeggen dat ik een foto in adobe rgb afdruk dat de afdruk er dan uitziet als een srgb?
D90 /mb-d80 / 18-70 / 70-300 VR / 70-210D /35 1.8 / 50 1.8 / Tamron 90mm 2.8 macro / 2x sb-700.
- Fera Albi
- Clublid
Blijft een "lastig" onderwerp, kleurruimtes & profielen.
Zeker als je monitor niet tip-top gecalibreerd is en je in een te lichte/donkere omgeving werkt en je witbalans niet optimaal is afgestemd op de lichtbron en de printer niet van originele inkt is voorzien ... en ...
Zonder in de diepte te duiken v.w.b.t. de technische achtergronden is het voor de meeste mensen toch raadzaam om gewoon empirisch (proefondervindelijk) vast te stellen wat voor zijn/haar toepassing de beste keuze is.
Mijn tip:
Maak een testopstelling (kleurenwaaier, krijtjes, potlodendoos...) onder kunstlicht (ivm de reproduceerbaarheid). Gebruik een aangepaste witbalans (PRE instelling, zie manual camera) en varieer met de diverse instellingen. Niet alles tegelijk verdraaien, maar stap voor stap zien wat de verschillende instellingen doen op het LCD van de camera, op je beeldscherm en op een afdruk.
Al doende leert men.
En wil je echt profi aan de slag?
Chipmunk Eindhoven biedt het volgende aan:
Kleurupdate infopakket met on-site instructie voor 250,-
Het pakket bevat een map met:
- een tegoedbon voor een bezoek van vier uur van een adviseur
- een referentieprint met bijbehorend bestand waarmee u het monitor-
en printerprofiel visueel kunt controleren
- een GATF RHEM Light Indicator waarmee u kunt controleren of het
licht waarin u uw prints beoordeelt optimaal is
- documentatie in de vorm van pdf-bestanden over de kleurinstellingen
in Photoshop, Illustrator en Indesign
- een cd-rom met filmpjes waarin de werking en het gebruik van
kleurprofielen wordt gedemonstreerd
Tijdens het het bezoek van de adviseur wordt uw monitor gekalibreerd en
geprofileerd voor een optimale kleurweergave. Tevens worden er
printerprofielen (2 stuks) gemaakt voor RGB-aangestuurde printers
zoals inktjetprinters of minilabs. U krijgt uitleg over het gebruik
van profielen in Photoshop zodat u in staat bent afdrukken te maken
die overeenstemmen met hetgeen u ziet op uw beeldscherm.
Het licht waarin u uw prints bekijkt wordt gemeten waarna u advies
krijgt over mogelijke verbeteringen.
Er wordt een filmpje gemaakt waarin de kleurruimte van uw monitor
vergeleken wordt met de kleurruimte van uw printer zodat het
inzichtelijk wordt welke kleuren die op de monitor te zien zijn
niet gedrukt kunnen worden door uw printer.
Voor het bezoek van de adviseur betaalt u een bijkomende reiskostenvergoeding die u kunt aflezen op de kaart op onze site.
Deze kosten betaalt u aan de adviseur bij aankomst.
Bijvoorbeeld: Eindhoven geen kosten, Utrecht 90,00, Amsterdam 120,00.
Deze kosten zijn voor de heen- en terugreis en exclusief BTW.
Te bestellen bij: Chipmunk
Succes ermee!
Hans
Zeker als je monitor niet tip-top gecalibreerd is en je in een te lichte/donkere omgeving werkt en je witbalans niet optimaal is afgestemd op de lichtbron en de printer niet van originele inkt is voorzien ... en ...
Zonder in de diepte te duiken v.w.b.t. de technische achtergronden is het voor de meeste mensen toch raadzaam om gewoon empirisch (proefondervindelijk) vast te stellen wat voor zijn/haar toepassing de beste keuze is.
Mijn tip:
Maak een testopstelling (kleurenwaaier, krijtjes, potlodendoos...) onder kunstlicht (ivm de reproduceerbaarheid). Gebruik een aangepaste witbalans (PRE instelling, zie manual camera) en varieer met de diverse instellingen. Niet alles tegelijk verdraaien, maar stap voor stap zien wat de verschillende instellingen doen op het LCD van de camera, op je beeldscherm en op een afdruk.
Al doende leert men.
En wil je echt profi aan de slag?
Chipmunk Eindhoven biedt het volgende aan:
Kleurupdate infopakket met on-site instructie voor 250,-
Het pakket bevat een map met:
- een tegoedbon voor een bezoek van vier uur van een adviseur
- een referentieprint met bijbehorend bestand waarmee u het monitor-
en printerprofiel visueel kunt controleren
- een GATF RHEM Light Indicator waarmee u kunt controleren of het
licht waarin u uw prints beoordeelt optimaal is
- documentatie in de vorm van pdf-bestanden over de kleurinstellingen
in Photoshop, Illustrator en Indesign
- een cd-rom met filmpjes waarin de werking en het gebruik van
kleurprofielen wordt gedemonstreerd
Tijdens het het bezoek van de adviseur wordt uw monitor gekalibreerd en
geprofileerd voor een optimale kleurweergave. Tevens worden er
printerprofielen (2 stuks) gemaakt voor RGB-aangestuurde printers
zoals inktjetprinters of minilabs. U krijgt uitleg over het gebruik
van profielen in Photoshop zodat u in staat bent afdrukken te maken
die overeenstemmen met hetgeen u ziet op uw beeldscherm.
Het licht waarin u uw prints bekijkt wordt gemeten waarna u advies
krijgt over mogelijke verbeteringen.
Er wordt een filmpje gemaakt waarin de kleurruimte van uw monitor
vergeleken wordt met de kleurruimte van uw printer zodat het
inzichtelijk wordt welke kleuren die op de monitor te zien zijn
niet gedrukt kunnen worden door uw printer.
Voor het bezoek van de adviseur betaalt u een bijkomende reiskostenvergoeding die u kunt aflezen op de kaart op onze site.
Deze kosten betaalt u aan de adviseur bij aankomst.
Bijvoorbeeld: Eindhoven geen kosten, Utrecht 90,00, Amsterdam 120,00.
Deze kosten zijn voor de heen- en terugreis en exclusief BTW.
Te bestellen bij: Chipmunk
Succes ermee!
Hans
Met de groeten van Hans.
We used to think that a hundred million monkeys at a hundred million keyboards eventually could produce the complete works of Shakespeare. Now, thanks to the Internet, we know this is not true...
We used to think that a hundred million monkeys at a hundred million keyboards eventually could produce the complete works of Shakespeare. Now, thanks to the Internet, we know this is not true...
- Onno
- Clublid
- Contacteer:
Nope... het maakt voor een browser niets uit welke webserver software een foto serveert. Een jpg blijft een jpg, welke server-software dan ook.Roberto schreef:Trouwens: Het internet hoeft niet perse alleen SRGB te zijn! als ik het website zou bouwen en hosten op een niet-ms-server en ik ga hier ook foto's opsmijten in AdobeRGB en ik ga surfend naar die website, waarbij ik louter een profiel voor mijn monitor inlaat in AdobeRGB, want heb ik ook de ware kleur zonder conversie of interpolatie van kleurruimte! En dan heb je ook wat aan de kleurdiepte van 16bits of meer...
Toch? Dachutwelja...![]()
Groeten, Robbert
Foto's op een website met een andere kleurruimte/ICC profiel dan sRGB worden alleen 'correct' getoond in een webbrowser die kleurprofielen ondersteunt. Voor Windows en de Mac is er dat tot op heden slechts ééntje.
Zie ook: http://www.gballard.net/psd/go_live_pag ... files.html