yzf1kr schreef:
TS gebruikt hier geen speedights (opzetflitsers) maar studioflitsers.
Bijna alle studioflitsers verlagen het vermogen door de flitsspanning te verlagen, door de lagere spanning duurt T=0.5 of T=1 lager.
Let wel, T geeft een relatieve duur aan, niet een absolute. Het geeft aan hoe lang de flits zichtbaar is tov het vermogen waarop de belichting van de camera is ingesteld.
Dat verhaaltje met die T=0.5 of T=1 is alleen een mooi technisch onderlegd verhaal voor datgene wat ik voor T=1 "nagloeitijd" noem.
Maar dat studioflitsers juist een lange flitsduur zouden hebben bij een laag vermogen is nieuw voor mij.
Zelf gebruik ik studioflitsers sinds 1980. Allen die ik heb gebruikt, werken op basis dat een elektrische lading opgeslagen in condensatoren in "één klap" in de met Xenongas gevulde glasbuis wordt ontladen waarbij het gas licht geeft. Het vermogen wordt bepaald door de lading van de condensatoren (of het afkappen van de condensatorlading tijdens het ontladen). Het ontsteken zelf van de flitsbuis gebeurd door een extra elektrode (of door een omwikkeling van draad om de flitsbuis) met een spanning van enkele duizenden volt. Die spanning is alleen nodig om de flitser te doen ontsteken. Het is slechts een "katalysator" om de lading van de condensators te doen ontladen/ontsteken. Vermogen wordt er niet mee geregeld. Allen die ik gebruikt heb, geven bij vol vermogen de langste flitsduur.
http://www.chem.helsinki.fi/~toomas/pho ... ng-general" onclick="window.open(this.href);return false;
Het sluit ook aan in de situatie van de TS. De flitsers staan relatief behoorlijk op afstand van het onderwerp. (Het eerder bewerkte voorbeeld van de springende turnster is nog een behoorlijk gecropte versie van het hele beeld. Ik heb daarin geen flitsers in beeld gezien). Er worden softboxen gebruikt (lichtverlies) en de opnamen zijn vrij sterk gediafragmeerd ----> F13 bij ISO 200. Het zou me hooglijk verbazen als in dit geval de flitsers anders dan op (ongeveer) maximaal vermogen zijn ingesteld. Juist dan zie je die bewegingsonscherpte, dus een lange flitstijd.
De link
waar je naar verwijst waar het precies andersom beschreven wordt, lijkt me een fout in de beschrijving / tabel.
Het is namelijk niet logisch dat hoger vermogen een kortere flitsduur geeft. Want net als bij gewoon continue licht, betekent een "halvering" van de sluitertijd, een halvering van het licht wat er op de flim of sensor loopt. Alleen nu niet met een sluiter geregeld, maar in de flitsduur van het flitslicht zelf.
Om bij een flitser alleen al
hetzelfde lichtvermogen bij de helft van de flitstijd uit te kunnen sturen, moet het lichtvermogen zelf dan dubbel zo hoog zijn. Wil je ook nog eens meer licht uitsturen binnen die kortere flitsduur, moet er alleen nog eens meer vermogen door de flitsbuis gestuurd worden. Dan blaas je de flitsbuis op een gegeven moment op.
Er zijn wel heel fraaie studioflitsers van bijv. Broncolor waar met een combinatie van spanningen en ladingen van de condensator je expliciet de flitsduur binnen een bepaalde marge nog anders kunt instellen, maar dat zijn flitsers van een heel andere prijsklasse dan de meeste strobisten setjes.