TeleConverter
TeleConverter
Hallo iedereen,
Sinds mijn laatste post op het forum heb ik enkele nieuwe dingen gekocht waaronder een statief. Hier ben ik zeer tevreden over, maar nu vind ik het leuk om op afstand te fotograferen. Helaas kom ik af en toe tegen het limiet van mijn 300mm telelens en zocht in eerste instantie lichtjes voor een grotere lens, maar helaas zijn die natuurlijk een heel stuk duurder. Nu kwam een vriend op het idee voor een teleconverter, maar hier zie ik door de bomen het bos niet meer.
Het is niet al te vaak dat ik iets verder dan 300mm wil inzoomen, dus zocht iets niet te prijzigs. Uiteindelijk kwam ik op de volgende converter uit:
Soligor 1.4x TeleConverter PRO-Series (€159,-)
Maar hier lees ik hele wisselende verhalen over en nu was mijn vraag of zo'n converter überhaupt een goed idee is, of dat je deze beter niet kunt gebruiken en gewoon op 300mm blijven. Ook kwam ik er eentje op eBay tegen die voor op de lens gemonteerd mag worden. Maar deze zal kwalitatief niet veel bieden. Aan de andere kant is het dus ook een extraatje en hoeft het geen super kwaliteit te zijn. De link naar het object:
58mm 2X Teleconverter 2X multiplier for All Lens (+/- €17,-)
Ik neem aan dat deze niet uit glas is gemaakt, maar gewoon plastic en dus een aluminium behuizing. Maar als je de prijs ziet is het nog geen €20,- en hier kan je toch moeilijk een echte miskoop op doen toch? Of zeggen jullie dat het geld meteen weggegooid wordt met deze converter?
Wat zijn jullie ideeën en/of ervaringen betreft converters? Ik heb helaas geen geld om een dure Nikon converter te kopen aangezien dat geld liever in iets anders gestoken wordt.
Ik ben trouwens in bezit van een Nikon D3100 met een Nikon 55-300mm objectief.
Sinds mijn laatste post op het forum heb ik enkele nieuwe dingen gekocht waaronder een statief. Hier ben ik zeer tevreden over, maar nu vind ik het leuk om op afstand te fotograferen. Helaas kom ik af en toe tegen het limiet van mijn 300mm telelens en zocht in eerste instantie lichtjes voor een grotere lens, maar helaas zijn die natuurlijk een heel stuk duurder. Nu kwam een vriend op het idee voor een teleconverter, maar hier zie ik door de bomen het bos niet meer.
Het is niet al te vaak dat ik iets verder dan 300mm wil inzoomen, dus zocht iets niet te prijzigs. Uiteindelijk kwam ik op de volgende converter uit:
Soligor 1.4x TeleConverter PRO-Series (€159,-)
Maar hier lees ik hele wisselende verhalen over en nu was mijn vraag of zo'n converter überhaupt een goed idee is, of dat je deze beter niet kunt gebruiken en gewoon op 300mm blijven. Ook kwam ik er eentje op eBay tegen die voor op de lens gemonteerd mag worden. Maar deze zal kwalitatief niet veel bieden. Aan de andere kant is het dus ook een extraatje en hoeft het geen super kwaliteit te zijn. De link naar het object:
58mm 2X Teleconverter 2X multiplier for All Lens (+/- €17,-)
Ik neem aan dat deze niet uit glas is gemaakt, maar gewoon plastic en dus een aluminium behuizing. Maar als je de prijs ziet is het nog geen €20,- en hier kan je toch moeilijk een echte miskoop op doen toch? Of zeggen jullie dat het geld meteen weggegooid wordt met deze converter?
Wat zijn jullie ideeën en/of ervaringen betreft converters? Ik heb helaas geen geld om een dure Nikon converter te kopen aangezien dat geld liever in iets anders gestoken wordt.
Ik ben trouwens in bezit van een Nikon D3100 met een Nikon 55-300mm objectief.
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: TeleConverter
Beste Sietse,
De goedkoopste oplossing is gewoon iets dichter bij het onderwerp gaan staan.
Bedenk dat iedere kamera wat licht nodig heeft om scherp te stellen, met een lens als degene die jij hebt zit je al aan de kritische grens.
Wat je op ebay tegenkwam lijkt me speelgoed, je kan jouw tijd nuttiger en leuker besteden.
De 1.4 converter die je noemt zal wellicht kunnen werken, maar verwacht er niet veel van.
Helaas, met de telelens die je hebt is een converter geen optie.
Groeten, GIjs
De goedkoopste oplossing is gewoon iets dichter bij het onderwerp gaan staan.
Bedenk dat iedere kamera wat licht nodig heeft om scherp te stellen, met een lens als degene die jij hebt zit je al aan de kritische grens.
Wat je op ebay tegenkwam lijkt me speelgoed, je kan jouw tijd nuttiger en leuker besteden.
De 1.4 converter die je noemt zal wellicht kunnen werken, maar verwacht er niet veel van.
Helaas, met de telelens die je hebt is een converter geen optie.
Groeten, GIjs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
- Peter
- Clublid
- Contacteer:
De nikon convertors passen niet op deze lens 55-300 i.v.m de mechanische constructie. Een nikon convertor heeft een glas-element wat IN de lens valt. Controleer dus goed of een Kenko wel past (volgens mij wel)
Ik gebruik zelf een Sigma 1.4 met een 70-300mm Tamron lens.
Je hebt (veel) lichtverlies. Eigenlijk alleen maar werkbaar bij vol zonlicht.
Convertors die meer vergroten dan 1.4 zijn al helemaal geen optie bij een 55-300 lens.
Met een voorzetlens heb ik geen ervaring. De prijzen die je noemt zijn laag maar volgens mij is het resulataat inherent. Zonde dus
Ik gebruik zelf een Sigma 1.4 met een 70-300mm Tamron lens.
Convertors die meer vergroten dan 1.4 zijn al helemaal geen optie bij een 55-300 lens.
Met een voorzetlens heb ik geen ervaring. De prijzen die je noemt zijn laag maar volgens mij is het resulataat inherent. Zonde dus
- henkk
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
Met zo'n ding via Ebay uit het buitenland bestellen loop je aanvullend de kans op 21% BTW over het hele bedrag (incl. verzendkosten) en € 15 of meer aan kosten voor inklaren. Wordt het wel een heel dure flessenboden ....
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
- Patrick
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Teleconverters met dit soort objectieven, je moet het niet willen. Ze zijn er gewoon niet geschikt voor...
-
- Clublid
- Contacteer:
Voor de voorzetlens hoef je geen inklaringskosten en btw te betalen, die valt onder de grens van 22,= EUR.
Ik heb er wel eentje liggen van 2,0x (van het merk BRONS) om mee te experimenteren maar deze heeft 49mm (zou je dus een adapter voor nodig hebben)......!!
Ik heb er wel eentje liggen van 2,0x (van het merk BRONS) om mee te experimenteren maar deze heeft 49mm (zou je dus een adapter voor nodig hebben)......!!
Marcel
Nikon D700 / AF-S 24-70 mm f/2.8 ED / AF-S 70 -200 mm f/2.8 ED VRII / SB-600 (2x)
Nikon D70 / 35 - 70mm f/ 3.3-4.5 / Nikon Fun Fun set (fisheye en 400mm tele)
Nikon D700 / AF-S 24-70 mm f/2.8 ED / AF-S 70 -200 mm f/2.8 ED VRII / SB-600 (2x)
Nikon D70 / 35 - 70mm f/ 3.3-4.5 / Nikon Fun Fun set (fisheye en 400mm tele)
Allemaal bedankt voor jullie reacties!
Stel het zeer op prijs dat jullie het goed uitleggen. In een winkel vertelden ze me juist dat het perfect zou werken zonder enige vorm van verlies. Maar die proberen het juist te verkopen.
Kijk binnenkort toch even of ik ergens die 1.4 kan proberen en anders bestel ik toch de opzet ervoor aangezien daar geen importeerkosten bij zouden komen omdat hij onder een bepaalde grens valt. Wel eerst wat reviews lezen aangezien er toch wat verschillen in zitten. Als reviews slecht zijn dan zal de enige optie de foto's uitvergroten zijn. Dichter bij staan is niet altijd mogelijk.
Nogmaals bedankt!
Stel het zeer op prijs dat jullie het goed uitleggen. In een winkel vertelden ze me juist dat het perfect zou werken zonder enige vorm van verlies. Maar die proberen het juist te verkopen.
Kijk binnenkort toch even of ik ergens die 1.4 kan proberen en anders bestel ik toch de opzet ervoor aangezien daar geen importeerkosten bij zouden komen omdat hij onder een bepaalde grens valt. Wel eerst wat reviews lezen aangezien er toch wat verschillen in zitten. Als reviews slecht zijn dan zal de enige optie de foto's uitvergroten zijn. Dichter bij staan is niet altijd mogelijk.
Nogmaals bedankt!
- bjornc
- Forumlid
1 Stop toch? Dus F4 wordt F5.6, F2.8 wordt F3.5 etcPeter schreef:Ik gebruik zelf een Sigma 1.4 met een 70-300mm Tamron lens.
- Rob Smit
- Forumlid
- Contacteer:
Voel mij toch geroepen om eens helder na te denken en dit kenbaar te maken.
Realiseer je dat je met dit objectief, in combinatie met een converter licht zal verliezen.
Licht heb je nodig om een bepaalde sluitertijd te halen.
Met deze sluitertijd voorkom je bewegingsonscherpte.
Dit heb je enerzijds opgelost met een statief, goed bezig!
Anderzijds heb je nog steeds het onderwerp wat in beweging is.
Althans, hier zit de kritieke ellende.
Een boerenzwaluw of sperwer in de vlucht gaat zeer waarschijnlijk niet lukken zonder bewegingsonscherpte.
De condor ook niet trouwens.
Wil je echter een stilstaand object fotograferen zie ik (behalve het kwaliteitsverlies) geen probleem.
Het moet wel (schadevrij) passen natuurlijk.
In het ergste geval werkt de auto focus niet.
Kun je natuurlijk manueel scherpstellen.
Denk wel goed na, een converter is voordeliger dan een objectief met meer mm's, is echter niet zaligmakend.
Geen idee waar je woont, maar probeer eens in de buurt waar je zit iemand te vinden met een converter.
Nee, niet de winkel, die willen alleen verkopen.
Enne, succes.
Realiseer je dat je met dit objectief, in combinatie met een converter licht zal verliezen.
Licht heb je nodig om een bepaalde sluitertijd te halen.
Met deze sluitertijd voorkom je bewegingsonscherpte.
Dit heb je enerzijds opgelost met een statief, goed bezig!
Anderzijds heb je nog steeds het onderwerp wat in beweging is.
Althans, hier zit de kritieke ellende.
Een boerenzwaluw of sperwer in de vlucht gaat zeer waarschijnlijk niet lukken zonder bewegingsonscherpte.
De condor ook niet trouwens.
Wil je echter een stilstaand object fotograferen zie ik (behalve het kwaliteitsverlies) geen probleem.
Het moet wel (schadevrij) passen natuurlijk.
In het ergste geval werkt de auto focus niet.
Kun je natuurlijk manueel scherpstellen.
Denk wel goed na, een converter is voordeliger dan een objectief met meer mm's, is echter niet zaligmakend.
Geen idee waar je woont, maar probeer eens in de buurt waar je zit iemand te vinden met een converter.
Nee, niet de winkel, die willen alleen verkopen.
Enne, succes.
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Laten we het op f/2.8 -> f/4 houden.bjornc schreef:1 Stop toch? Dus F4 wordt F5.6, F2.8 wordt F3.5 etc

- bjornc
- Forumlid
Excuses, haal de stops wel eens door elkaar