Nikon verbinden met tablet

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.
norry

Re: Nikon verbinden met tablet

Bericht door norry » wo nov 21 2012 11:39 am

Leuk om te zien dat er zo veel mensen mee bezig zijn en op reageren. Dit brengt mij ertoe om jullie nog een vraag voor te leggen. Ik ben benieuwd of iemand er ervaring mee heeft.

Ik bewerk mijn foto's op mijn pc, maar heb van alle foto's een backup op mijn NAS staan. Deze NAS staat thuis altijd aan. Nu lijkt het me leuk om met de tablet snel en makkelijk door de foto's op mijn NAS heen te kunnen scrollen via het lokale netwerk over wifi. Lukt dit met een iPad en/of de Asus?

Een stukje achtergrond informatie: Ik heb een NAS van Synology, de DS107+ met een oude firmware DSM2.0.

Ik zou dit graag helder hebben voordat ik een tablet aanschaf. Ik ben benieuwd naar ervaringen.

Jaap_van_Ekris

Bericht door Jaap_van_Ekris » wo nov 21 2012 1:13 pm

norry schreef:Ik bewerk mijn foto's op mijn pc, maar heb van alle foto's een backup op mijn NAS staan. Deze NAS staat thuis altijd aan. Nu lijkt het me leuk om met de tablet snel en makkelijk door de foto's op mijn NAS heen te kunnen scrollen via het lokale netwerk over wifi. Lukt dit met een iPad en/of de Asus?

Een stukje achtergrond informatie: Ik heb een NAS van Synology, de DS107+ met een oude firmware DSM2.0.

Ik zou dit graag helder hebben voordat ik een tablet aanschaf. Ik ben benieuwd naar ervaringen.
Ligt er aan hoe luxe je het wil maken. Maar als je Plex installeert kun je via de Plex client op je iPad, Android Tablet of willekeurig ander device altijd bij je JPG en/of DNG foto's (NEF heb ik niet geprobeerd).

Jaap

yzf1kr
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door yzf1kr » wo nov 21 2012 1:46 pm

norry schreef: Een stukje achtergrond informatie: Ik heb een NAS van Synology, de DS107+ met een oude firmware DSM2.0.
Upgraden naar DSM 3.1 (4.1 werkt geloof ik niet), dan heb je via je Tablet en Telefoon een fotobrowser tot je beschikking.

http://www.synology.com/us/products/features/photo.php" onclick="window.open(this.href);return false;

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door ReneG » wo nov 21 2012 3:25 pm

V.w.b. photosharing: Als je apparatuur DLNA ondersteunt zou het sharen van foto's naar devices vanaf je NAS moeten werken, maar dat heb ik thuis nog nooit voor foto's geprobeerd (wel voor andere media).

Voor wat betreft aansturing van je camera en het bekijken van foto's: Met Android en de juiste apps zou dat prima moeten lukken, mits er een USB aansluiting op je tablet zit. Ik heb zelf een Samsung Tab2 7.0" (Android). Lekker handzaam, die 7 inch versie kan ik makkelijk in een jas- of broekzak kwijt (van een cargobroek dan natuurlijk) en ik kan via een App de camera aansturen, net als bij Camera Control. Dit zou in principe bij alle moderne android devices moeten werken, mits je de juiste app en een USB 2.0 aansluiting hebt. Ook kan ik foto's van de camera kopiëren naar de tablet.

In het geval van de Samsung Tab 2 7.0 heb je dan wel een adapter nodig (dat is jammer, proprietary aansluting, maar hij is waarschijnlijk toch te dun voor een traditionele USB aansluiting). Veel andere Android tablets hebben echter wel standaard USB aan boord. Bij die USB adapter zit overigens ook een cardreader dus ik kan de foto's op die manier ook op te tablet bekijken door de kaart in de reader te steken. Dat laatste doe ik echter bijna nooit, het aansturen van de camera daarentegen soms wel. Enige wat ik nog niet heb geprobeerd is het direct bekijken van foto's op een geheugenkaart in de camera zelf, terwijl je via USB verbonden bent. Kan mogelijk wel maar ik heb het simpelweg nog niet geprobeerd, heb er ook niet zo'n behoefte aan (ik kopieer ze nl. naar mijn tablet of gebruik de cardreader).

Ik doe dit overigens niet vaak en ik gebruik het dan meestal alleen voor aansturing van de camera, maar het werkt op zich prima.
Spul waarmee je foto's maakt...

Peter
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Peter » wo nov 21 2012 3:30 pm

Er is (wellicht omslachtig) nog een manier om draadloos foto's op je android tablet te krijgen.

Een oplossing die wellicht mogelijkheden biedt voor hij/zij die geen vaste aansluiting gerealiseerd kan krijgen tussen camera en tablet.

Installeer op je pc en tablet het programma 'Google drive' Alle foto's die op je pc in de 'drive box' worden geplaatst komen vanzelf in je Drive box van je tablet terecht. Vereist wel een actieve Wifi verbinding en een Google account. Android gebruikers hebben sowieso veelal al een Google account.

Dropbox werkt eveneens op deze wijze

Jaap_van_Ekris

Bericht door Jaap_van_Ekris » wo nov 21 2012 3:34 pm

ReneG schreef:V.w.b. photosharing: Als je apparatuur DLNA ondersteunt zou het sharen van foto's naar devices vanaf je NAS moeten werken, maar dat heb ik thuis nog nooit voor foto's geprobeerd (wel voor andere media).
DLNA werkt alleen op local LAN (zit deeltje broadcasting in, etc.). Dus dan zul je moeten werken met een VPN naar je eigen systeem.

Jaap

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » wo nov 21 2012 4:06 pm

Jaap_van_Ekris schreef:
ReneG schreef:V.w.b. photosharing: Als je apparatuur DLNA ondersteunt zou het sharen van foto's naar devices vanaf je NAS moeten werken, maar dat heb ik thuis nog nooit voor foto's geprobeerd (wel voor andere media).
DLNA werkt alleen op local LAN (zit deeltje broadcasting in, etc.). Dus dan zul je moeten werken met een VPN naar je eigen systeem.

Jaap
Ja maar dat is tegenwoordig vrij triviaal (al besef ik me dat ik waarschijnlijk wat meer kennis van netwerken heb dan de gemiddelde persoon).

Pjerry
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door Pjerry » wo nov 21 2012 4:13 pm

Ik heb geen tablet, maar als ik naar Samsung kijk, zit er volgens mij hetzelfde type scherm op als op mijn Galaxy SII. Daar zou ik geen foto op kunnen beoordelen, de kleuren zijn gigantisch hard en intens.

Er is nog een makkelijke manier om het spul op je tablet/phone te krijgen,
Deze mail kreeg in van Fotoshop Aalten:
Beste Pierre,
In het verleden heb ik meerdere malen (vruchteloos) geëxperimenteerd met het Eye-Fi systeem. In theorie werkt het goed. Foto maken en hij wordt draadloos overgezet naar je laptop waarna je hem kunt bekijken. In de praktijk vond ik de resultaten van Eye-Fi echter ronduit teleurstellend. Een flink deel van de oorzaak was de software. Of het werkte gebrekkig of het werkte helemaal niet.

Ik was dan ook aangenaam verrast dat ik op de afgelopen PhotoKina de Flucard tegen kwam. In eerste instantie was mijn gedachte dat het een Eye-Fi kloon was, echter niets was minder waar. De Flucard werkt met een heel ander principe. Het is lastig om in een paar regels (duidelijk) uit te leggen, maar het komt er op neer dat je een verbinding maakt met je telefoon/tablet/computer naar je Flucard. In je browser zie je dan de foto's die gemaakt zijn/worden.

Normale prijs: € 79,95 (Bij gebruik van de kortingscode slechts € 69,95)

En het wordt nog veel leuker... er zijn ook een aantal apps voor de Flucard. (Zie Flucard website) Middels deze apps kun je o.a.:
- de foto's downloaden naar tablet/telefoon/computer
- GPS info aan de foto's toevoegen
- Flucard wifi activeren (automatisch downloaden van foto's naar de computer)
- etc.

Kortom ik ben erg enthousiast. Vooral het feit dat ik nu gewoon kan schieten en de foto's met een willekeurig apparaat met Wifi kan bekijken is geweldig.

Uiteraard zijn er nog meer nieuwe artikelen. Hou onze website en Facebook pagina de komende weken in de gaten. Wij verwachten nog een aantal leuke items!

Roland Stolte
http://www.fotoshopaalten.com/nl/wifi-f ... raferen%21" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik ken het product verder zelf niet.

P.S. koritngscode nodig: stuur me een PB.

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » wo nov 21 2012 4:41 pm

Pjerry schreef:Ik heb geen tablet, maar als ik naar Samsung kijk, zit er volgens mij hetzelfde type scherm op als op mijn Galaxy SII. Daar zou ik geen foto op kunnen beoordelen, de kleuren zijn gigantisch hard en intens.
Voor kleuren gebruik ik het ook niet, meer voor compositie etc. Ik gebruik veelal (RGB) histogrammen en werk in RAW en met een vaste witbalansinstelling zodat ik die later kan corrigeren. Waar ik het wel eens voor gebruik is zaken als compositie etc. Ik moet bekennen dat ik het lastig vind om met relatief kleine scherm van de camera's details voldoende te zien. Denk aan kreuken in lakens, kleine zaken die je niet opvallen op zo'n kleine scherm etc. Dat is op zo'n tablet dan weer wel goed te zien. Ik gebruik meestal ook mijn (gecalibreerde) laptop.

Maar voor het snel even checken van foto's of compositie is zo'n tablet best handig. ;)

hans.schinkel
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door hans.schinkel » wo nov 21 2012 4:47 pm

Ik heb vorige week een tablet gekocht om via de tablet de camera te kunnen bedienen.
Aangezien eye-fi toen (nog) niet beschikbaar was voor een D800 heb ik gekozen voor een Acer iconiatab. Deze heeft een USB-poort, de camera kan ik dus voorlopig aansluiten met een kabeltje. T.o.v. Liveview is het beeld op en de bediening van de tablet een grote vooruitgang. Ik denk dat ik tijdens fotovakanties de laptop blijf meenemen, tenslotte pleegik dagelijks mijn foto's door Lightroom te halen.
vriendelijke groet,

Hans Schinkel

Pjerry
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door Pjerry » wo nov 21 2012 5:10 pm

Eye-Fi is toch gewoon een SD(HC) kaartje. Die kan toch in de D800?
(edit: ik dacht dat ik het bericht in dit staartje had gepost, maar was elders, dus hier nogmaals de link: http://support.eye.fi/cameras/#nikon" onclick="window.open(this.href);return false;)

Maar Eye-Fi is bagger. Ontzettend veel negatiefs over gelezen, misschien dat bovenstaand kaartje beter werkt.
Laatst gewijzigd door Pjerry op wo nov 21 2012 6:39 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Jaap_van_Ekris

Bericht door Jaap_van_Ekris » wo nov 21 2012 6:32 pm

ReneG schreef:
Pjerry schreef:Ik heb geen tablet, maar als ik naar Samsung kijk, zit er volgens mij hetzelfde type scherm op als op mijn Galaxy SII. Daar zou ik geen foto op kunnen beoordelen, de kleuren zijn gigantisch hard en intens.
Voor kleuren gebruik ik het ook niet, meer voor compositie etc. Ik gebruik veelal (RGB) histogrammen en werk in RAW en met een vaste witbalansinstelling zodat ik die later kan corrigeren. Waar ik het wel eens voor gebruik is zaken als compositie etc. Ik moet bekennen dat ik het lastig vind om met relatief kleine scherm van de camera's details voldoende te zien. Denk aan kreuken in lakens, kleine zaken die je niet opvallen op zo'n kleine scherm etc. Dat is op zo'n tablet dan weer wel goed te zien. Ik gebruik meestal ook mijn (gecalibreerde) laptop.

Maar voor het snel even checken van foto's of compositie is zo'n tablet best handig. ;)
Let wel op. Wat mij opvalt is dat veel "NEF-readers" eigenlijk niet de echte NEF lezen, maar alleen de ingesloten lowres thumbnail. Bij de D800 herken je dat makkelijk (de NEF was in de regel niet leesbaar, maar toch had iedereen een low-res pic er uit weten te sleuren). Dus dan kun je dat soort details wel eens missen. Ik heb behoorlijk vaak gedacht dat beelden niet 100% scherp waren terwijl dat aan de applicatie lag (gelukkig ben ik nogal wantrouwend tegenover applicatiebouwers :))

Jaap

norry

Bericht door norry » za nov 24 2012 2:24 pm

Het ziet er goed uit. Ik ga de firmware van mijn NAS updaten van 2.0 naar 3.1. Daarna de photobrowser op deze NAS aanzetten. Daarna kan ik met de juiste DS_Photo app op zowel Android als Ipad de foto's bekijken. Keuze voor Ipad of Android hangt hier dus niet van af.

Leuk om te zien dat er zoveel mensen zo snel reageren. Dank voor de reacties.

Tom van Hell
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door Tom van Hell » ma nov 26 2012 3:27 pm

Met deze app
https://play.google.com/store/apps/deta" onclick="window.open(this.href);return false; ... sion&hl=nl
Kan ik op de Google nexus 7 direct de NEF beelden van mijn camera bekijken met behulp van een otg kabeltje.
Ik heb de tablet wel geroot maar volgens mij hoeft dat niet eens voor deze app
Beter wissen dan missen

Kijk ook eens op www.tomvanhell.nl

Plaats reactie

Terug naar “Overige fotoapparatuur”