Hallo Marten,Marten schreef:Gerrit, de kleuren zijn niet goed en de scherpte is onvoldoende.
Koop die D300 nou, met een goed stuk glas, schiet in NEF en bewerk met Nikon software (geen zin in nabewerking? in Picture project bestaat een optie "automatische verbetering") .
Pas dan mag je vergelijken met je F6.
Ik weet zeker dat je niet meer terug wilt.
Ik heb inmiddels ervaren dat je digitaal bijna drie maal zo veel meer foto’s maakt per dag als analoog. Niet omdat je onderwerpen zo interessant zijn, maar meer om een beter totaalbeeld te krijgen van datgene wat je hebt bekeken. Je constateert gewoon een toename van het registrerende karakter van je foto’s. Gewoon erg leuk voor die er bij zijn geweest. Voor buitenstaanders minder interessant. Persoonlijk ervaar ik dit niet als een verbetering in mijn fotografische kunde.
Wel moet ik zeggen dat ik inmiddels geboeid ben geraakt door de extra mogelijkheden die digitale fotografie oplevert. En ik zal daar zeker in verder gaan. Of het de D300 of de D3 gaat worden weet ik nog niet, want daarover moet ik met de ‘financieeldirecteur’ van onze familie nog in conclaaf.
FF heeft mijn sterke voorkeur, maar een lens van 17mm op een DX levert altijd nog een equivalent op van 25mm groothoek. En dat is voor veel foto’s meer dan voldoenden.
Bovendien kan je altijd nog overgaan tot het maken van een panoramafoto. Ook al zijn het maar twee foto’s tegen elkaar geplakt.
Het zijn de drie kanjers van lenzen die mij echter huiverig maken over te stappen op DX-formaat. Ik weet nu wat ik heb, en ze doen het perfect op mijn F6, F80, FM2n, en EL2.
Ik kan het voorlopig met een D300 gaan doen, en wanneer Nikon uitkomt met een redelijk geprijsde FF, dat ik dan de D300 weer in de verkoop doet. Maar ik behoor helaas tot die typen die alleen maar camera’s koopt, en ze vervolgens nooit meer weg doet.
Met vr. gr.,
Gerrit