Excuus voor mijn late reactie.
Ik gebruik 2 flitsers. De monolite 200e en de monoflash 500 (van Bowens?).
Het zijn relatief oude flitsers. Ook heb ik er geen handleiding bij gekregen.
Mogelijk staat mijn onderwerp te dicht op de witte achtergrond en de flitsers te dicht op het onderwerp.
Het onderwerp is wel zeer goed belicht. In ieder geval niet overbelicht.
Met de instellingen kan ik de achtergrond niet zwart laten worden. Wanneer ik het diafragma knijp en de sluiter vergroot, raakt het hele beeld zwart.
Dit start vanaf ongeveer 1/250 en F20.
Gr.
Jeroen
Sluitertijd aanpassen, maar de belichting verandert niet?
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: Sluitertijd aanpassen, maar de belichting verandert niet
re: Wanneer ik het diafragma knijp en de sluiter vergroot, raakt het hele beeld zwart., Dit start vanaf ongeveer 1/250 en F20.
Sorry Jeroen,
Begin eens met een passende cursus...
Groetne, GIjs
PS voor non-CLS studioflitsers is het begin:
Belichting op de kamera op M
Sluitertijd 1-2 stops langer dan X-synchro tijd, diafragma of flitser-capaciteit regelt de belichting.
Achergrond donker bereik je alleen met voldoende afstand of een zwart vlak.
Sorry Jeroen,
Begin eens met een passende cursus...
Groetne, GIjs
PS voor non-CLS studioflitsers is het begin:
Belichting op de kamera op M
Sluitertijd 1-2 stops langer dan X-synchro tijd, diafragma of flitser-capaciteit regelt de belichting.
Achergrond donker bereik je alleen met voldoende afstand of een zwart vlak.
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
- Jerengina
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Gijs, bedankt voor de opmerking. Sorry hoort hier mijn inziens niet in thuis.gijs sandberg schreef:Sorry Jeroen,
Begin eens met een passende cursus....
Een passende cursus, hier ben ik ook naar op zoek, eventueel zelfs een opleiding.
Hoewel de reeds gevonden theorie op internet in overvloed aanwezig is, is de praktijk heel iets anders!
Zeker met een beperkte ruimte en het gebrek aan directe feedback maakt het zoeken lastig.
Groet,
Jeroen
Ik vind de opmerking van dhr. Sandberg wel degelijk passend, en zeker hier.
Niemand neemt een ander iets kwalijk als deze iets niet weet, maar de onkunde schiet mijns inziens toch wel een beetje door als men een camera en studioflitsers aanschaft zonder zelfs de meest elementaire, basale en primaire kennis te bezitten.
De suggestie een beginnerscursus te volgen is dus niet zo vreemd.
Het idee dat alles op internet te vinden zou zijn geeft blijk van een beperkte realiteitszin. Juist op internet kan men bruikbare informatie zelden scheiden van onzin. Wat ik verder hopelijk niet hoef te illustreren: het internet is wat dat betreft zelf-illustrerend.
Mijn suggestie: zelfs de meest elementaire fotoboeken waarin mede flitstechniek wordt behandeld uit de jaren zestig en zeventig van de vorige eeuw bieden al alle noodzakelijke informatie. Dat de camera nu een plakje silicium heeft in plaats van een filmpje is verder van geen enkel belang.
Als ik alleen al zie wat een stapel fotoboeken ik de afgelopen jaren bij de kringloopwinkel bij elkaar scharrelde - ik noem er maar even een paar uit de zich nog immer uitbreidende collectie: van Zomer en Keuning het "Praktijkboek Kleinbeeldfotografie", van Focus Elsevier "Het Kunstlichtboek", "Handboek Zwartwitfotografie", "Creatieve Fotografie", "Het Kleinbeeldreflexboek", "Moderne Fotografie", van Het Spectrum "Kleinbeeldfotografie", van uitgeverij Helmond "Fotograferen in woord en beeld"....
Allemaal prachtige, uitstekend geïllustreerde boeken met ieder een schat aan informatie, ieder geschreven door topauteurs als Hans Götze, Hedgecoe, Freeman, noem ze maar op. En voor geen van die boeken heb ik meer dan 1,50 Euro betaald...
Overigens een mooi verzamelgebied op zich, die zogenaamd "verouderde" fotoboeken...
Niemand neemt een ander iets kwalijk als deze iets niet weet, maar de onkunde schiet mijns inziens toch wel een beetje door als men een camera en studioflitsers aanschaft zonder zelfs de meest elementaire, basale en primaire kennis te bezitten.
Het idee dat alles op internet te vinden zou zijn geeft blijk van een beperkte realiteitszin. Juist op internet kan men bruikbare informatie zelden scheiden van onzin. Wat ik verder hopelijk niet hoef te illustreren: het internet is wat dat betreft zelf-illustrerend.
Mijn suggestie: zelfs de meest elementaire fotoboeken waarin mede flitstechniek wordt behandeld uit de jaren zestig en zeventig van de vorige eeuw bieden al alle noodzakelijke informatie. Dat de camera nu een plakje silicium heeft in plaats van een filmpje is verder van geen enkel belang.
Als ik alleen al zie wat een stapel fotoboeken ik de afgelopen jaren bij de kringloopwinkel bij elkaar scharrelde - ik noem er maar even een paar uit de zich nog immer uitbreidende collectie: van Zomer en Keuning het "Praktijkboek Kleinbeeldfotografie", van Focus Elsevier "Het Kunstlichtboek", "Handboek Zwartwitfotografie", "Creatieve Fotografie", "Het Kleinbeeldreflexboek", "Moderne Fotografie", van Het Spectrum "Kleinbeeldfotografie", van uitgeverij Helmond "Fotograferen in woord en beeld"....
Allemaal prachtige, uitstekend geïllustreerde boeken met ieder een schat aan informatie, ieder geschreven door topauteurs als Hans Götze, Hedgecoe, Freeman, noem ze maar op. En voor geen van die boeken heb ik meer dan 1,50 Euro betaald...
Overigens een mooi verzamelgebied op zich, die zogenaamd "verouderde" fotoboeken...
Laatst gewijzigd door emdeklerk op do nov 22 2012 3:05 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
- Contacteer:
De grens waar die 'primaire' kennis eindigd en men wel vragen zou mogen stellen is uiteraard niet eenvoudig vast te stellen. Als die al bestaat. Men kan er ook voor kiezen om niet te reageren als men zich irriteert aan een gebrek van basiskennis. Dit is immers een discussie die vaker voor komt. Een forum is om vragen te stellen, al mag er soms redelijkerwijs aangenomen worden dat men a) al enige kennis heeft maar vooral b) zelf enige moeite heeft gedaan om het op te zoeken.emdeklerk schreef:Ik vind de opmerking van dhr. Sandberg wel degelijk passend, en zeker hier.
Als je in google studioflitser en sluitertijd invoert dan krijg je al een behoorlijke lijst met websites waar ongetwijfeld onjuistheden op te vinden zijn maar waar toch overal dit fenomeen staat uitgelegd...
Fin.
Dit is ook wat Jeroen aangeeft, hij zegt dat het excuus van Gijs niet nodig is.emdeklerk schreef:Ik vind de opmerking van dhr. Sandberg wel degelijk passend, en zeker hier.
emdeklerk schreef:De suggestie een beginnerscursus te volgen is dus niet zo vreemd.
Jerengina schreef:Een passende cursus, hier ben ik ook naar op zoek, eventueel zelfs een opleiding.
emdeklerk schreef:Het idee dat alles op internet te vinden zou zijn geeft blijk van een beperkte realiteitszin. Juist op internet kan men bruikbare informatie zelden scheiden van onzin. Wat ik verder hopelijk niet hoef te illustreren: het internet is wat dat betreft zelf-illustrerend.
Jerengina schreef:
Hoewel de reeds gevonden theorie op internet in overvloed aanwezig is, is de praktijk heel iets anders!
Zeker met een beperkte ruimte en het gebrek aan directe feedback maakt het zoeken lastig.

Groeten Jan
Laatst gewijzigd door Grojan op za nov 24 2012 6:36 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
- Jerengina
- Forumlid
Jan, bedankt voor je reactie.
Jeroen
Jeroen