Er zit al tijden een vlekje op mijn lens waar ik me krom aan erger en vandaag was ik er even mee aan het spelen hoe ik dat weg kon halen. Even later toen ik een foto maakte van de vitrages voor het raam kreeg ik een hele korrelige foto. Alleen als ik een foto van de vitrages maak krijg ik dat, niet als ik een willekeurig ander voorwerp op de foto zet. En bovendien is dat vlekje er nog steeds niet af... Iemand een idee? Het vlekje zit trouwens net boven het midden van de foto.
Of is het nu gewoon scherp gesteld op de vitrages ipv de achtergrond? In elk geval, dat vlekje wil ik sowieso weg hebben maar ik heb alle oppervlakten al schoongemaakt en er komt geen beweging in. Iemand een idee waar het aan kan zitten?
Dit is een foto van een wit papier, wel met lens want zonder lens wil 'ie geen foto maken... Ik zie trouwens aan weerszijden van het vlekje op zo'n 5 cm afstand nog twee hele vage vlekken, jullie ook?
Nynke,
Lijkt me een typisch geveal van stofje op de sensor.
Als je het diafragma verder sluit (bv stand A en F16) zal het scherper afgebeeld worden.
Tijd vor een schoonmaakbeurt.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Ziet er inderdaad uit als stof/troep op de sensor.
Maak ook maar eens een foto bij minimaal diafragma - waarschijnlijk f/22, deze is gemaakt of f/5.6 - en dan vrees ik dat je nog veel meer vlekjes gaat zien (Zorg ook dat je niet scherpstelt op het witte papier). Tijd voor een schoonmaakbeurt !
Aanvulling : zie dat Gijs net hetzelfde heeft geschreven, dit keer geen verwarring
Groeten - Arend / flickr "Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn