Hoe fotograferen tijdens concerten en optredens

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
PvGessel
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Hoe fotograferen tijdens concerten en optredens

Bericht door PvGessel » vr nov 23 2012 12:58 am

Een prachtig draadje is dit. Heb zelf ook een keer de eer gehad een band te mogen fotograferen. Het was een amateurband die mij gevraagd had ze te fotograferen. Een collega van mijn vrouw zat in die band en zij speelden in een feesttent.
Eigenlijk loop ik al een tijdje met wat vragen over deze soort van fotografie. Ik weet niet of ik ze hier mag stellen maar jullie zitten dicht bij het vuur wat deze tak van fotografie betreft. Als mijn vraag verplaatst moet worden naar een ander draadje dan hoor ik het wel en dan alvast bij voorbaat mijn excuus.
1) Hebben jullie speciale rechten wat het fotograferen betreft van soms wel beroepsmusici? Ik bedoel, mag dat met professionele apparatuur? Je hoort vaak dat foto- en video opnames niet gemaakt mogen worden?
2) Als ik dus een entree ticket koop mag ik dan ook gewoon met mijn nikon gaan fotograferen en dit publiceren op bijvoorbeeld dit forum?
3) Heb ik speciale toestemming nodig van de organisatie of van de band die optreedt? in een speciale gelegenheid ( lees een theater of disco of zaal, stadion??)

Eigenlijk drie dezelfde vragen waar ik mee rondloop en ik hoop dat jullie mij daarin wat duidelijkheid kunnen geven. Alvast bij voorbaat mijn dank. :wink:
M.v.g Peter.

D750 met wat Sigma ART glas.

Galloper
Forumlid
Forumlid

Re: Foto's tijdens concerten en optredens. [Verzamel]

Bericht door Galloper » vr nov 23 2012 1:21 am

Mzpeter schreef:Een prachtig draadje is dit. Heb zelf ook een keer de eer gehad een band te mogen fotograferen. Het was een amateurband die mij gevraagd had ze te fotograferen. Een collega van mijn vrouw zat in die band en zij speelden in een feesttent.
Eigenlijk loop ik al een tijdje met wat vragen over deze soort van fotografie. Ik weet niet of ik ze hier mag stellen maar jullie zitten dicht bij het vuur wat deze tak van fotografie betreft. Als mijn vraag verplaatst moet worden naar een ander draadje dan hoor ik het wel en dan alvast bij voorbaat mijn excuus.
1) Hebben jullie speciale rechten wat het fotograferen betreft van soms wel beroepsmusici? Ik bedoel, mag dat met professionele apparatuur? Je hoort vaak dat foto- en video opnames niet gemaakt mogen worden?
2) Als ik dus een entree ticket koop mag ik dan ook gewoon met mijn nikon gaan fotograferen en dit publiceren op bijvoorbeeld dit forum?
3) Heb ik speciale toestemming nodig van de organisatie of van de band die optreedt? in een speciale gelegenheid ( lees een theater of disco of zaal, stadion??)

Eigenlijk drie dezelfde vragen waar ik mee rondloop en ik hoop dat jullie mij daarin wat duidelijkheid kunnen geven. Alvast bij voorbaat mijn dank. :wink:
De lokaties waar ik fotografeer hebben regels. Die verschillen per artiest. Andere locaties staan het gewoon niet toe. Je kan dit checken op hun website.
De Mezz in Breda heeft zelfs een pagina op hun website om je eigen foto's te uploaden.

Ik heb een tijdje terug Pat Travers gefotografeerd, na dat ik een linkje op z'n Facebook had achter gelaten kreeg ik een bedankje van z'n vrouw/vriendin. Toch leuk :)

jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door jan » vr nov 23 2012 6:25 am

Mzpeter schreef:1) Hebben jullie speciale rechten wat het fotograferen betreft van soms wel beroepsmusici? Ik bedoel, mag dat met professionele apparatuur? Je hoort vaak dat foto- en video opnames niet gemaakt mogen worden?

Als reactie kan ik je wel aangeven dat je bijna altijd toestemming nodig hebt wanneer het niet openbaar is. Bijna elk podium/zaal heeft dit opgenomen in de voorwaarden. Ik vraag vooraf (schriftelijke) toestemming. Afhankelijk van het evenement krijg je dan wel/geen toestemming en dit blijkt best nog wel lastig. Hoe groter de artiest/zaal hoe moeilijker het wordt.
Wanneer je een ticket koopt dan staat veelal op de ticket of in de voorwaarden van het evenement dat je niet mag fotograferen. Heb nog niet zolang geleden in Carre meegemaakt dat iemand met een DSLR vanuit de Loge (wij zaten daar ook) aan het fotograferen was. Net na de pauze werd hij aangesproken en had 2 keuzes. Geheugen kaart inleveren of ter plekke formateren. (Dus kaarten regelmatig wisselen :mryellow: ). Soms wordt je door de zaal verwezen naar het management van de artiest en ik heb al 2 keer te horen gekregen dat ik geen commerciele waarde heb voor hun dus geen toestemming. Heb zelfs al 1 keer gehad dat ik schriftelijke toestemming had en onderweg naar het optreden alsnog te horen kreeg dat het bij nader in zien toch niet mocht :evil: Fijn liggen je spullen in de auto geparkeerd in Amsterdam. Dan zit je de hele avond echt op je gemak :?
De "kleinere" artiesten hebben er veelal geen enkel probleem mee en vragen je zelfs of ze enkele beelden mogen ontvangen.
Laatst gewijzigd door jan op vr nov 23 2012 1:21 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)

guitargeert
Clublid
Clublid

Bericht door guitargeert » vr nov 23 2012 12:43 pm

Goeie vragen, geen simpel antwoord :wink:

Als muzikant kom ik erg makkelijk bij verschillende zalen binnen als fotograaf. Ik ken het wereldje wel een beetje, dat geeft me veel voordelen.
Één van de allerbelangrijkste zaken om toegang te krijgen en foto's te maken: ken de band/artiest. Zij zijn je toegangskaart om een mooie serie te schieten. Ze zijn zelfs bereid om jou langer in de zaal te houden dan de 'pro's', die meestal alleen de eerste drie nummers mogen blijven.
Je kunt met artiesten in contact komen door ze vooraf te informeren via mail of social media, nog beter is het om direct op ze af te stappen. Lukt het dezelfde avond niet, laat je gegevens achter en kom later terug.
Maak de eerste keer ook gewoon gratis een stel foto's, en mail ze die zodat ze deze op hun site kunnen gebruiken. Het leven van een muzikant is al duur genoeg. Hier geldt altijd: hoe bekender de artiest, hoe lastiger het wordt. Er zijn maar wenig kroegen waar je niet binnen zult komen voor een fotosessie. Maar in de grotere theaters (met vaak wat 'grotere' artiesten) is het meestal een stuk lastiger.
Om te beginnen met oefenen van concertfotografie is het altijd de moeite waard om de gratis optredens en festivals te bezoeken, hier zul je vaker fotografen tegen komen met iets betere spullen dan de gemiddelde bezoeker.

Ik hoop dat je er wat mee kunt, het is een ontzettend leuke tak van sport en zeker niet makkelijk!

Kroontje

Re: Hoe fotograferen tijdens concerten en optredens

Bericht door Kroontje » vr nov 23 2012 1:02 pm

Draadje gesplitst en hier geplaatst ;)

Kroontje

guitargeert
Clublid
Clublid

Bericht door guitargeert » vr nov 23 2012 1:03 pm

Kroontje schreef:Draadje gesplitst en hier geplaatst ;)

Kroontje
Goed plan! Werd inderdaad een apart onderwerpje :wink:

PvGessel
Forumlid
Forumlid

Bericht door PvGessel » vr nov 23 2012 5:34 pm

Kroontje schreef:Draadje gesplitst en hier geplaatst ;)

Kroontje
Dank je Kroontje, was hem al aan het zoeken èn gevonden. Excuus voor ongemak :huh:
M.v.g Peter.

Kroontje

Bericht door Kroontje » vr nov 23 2012 6:29 pm

:wink: Op advies van Patrick.

Kroontje

PvGessel
Forumlid
Forumlid

Bericht door PvGessel » vr nov 23 2012 8:49 pm

guitargeert schreef:Goeie vragen, geen simpel antwoord :wink:

Als muzikant kom ik erg makkelijk bij verschillende zalen binnen als fotograaf. Ik ken het wereldje wel een beetje, dat geeft me veel voordelen.
Één van de allerbelangrijkste zaken om toegang te krijgen en foto's te maken: ken de band/artiest. Zij zijn je toegangskaart om een mooie serie te schieten. Ze zijn zelfs bereid om jou langer in de zaal te houden dan de 'pro's', die meestal alleen de eerste drie nummers mogen blijven.
Bedankt Geert voor deze reactie...
Nou de band kent mij en heeft mij gevraagd mee te gaan. :D
guitargeert schreef:Je kunt met artiesten in contact komen door ze vooraf te informeren via mail of social media, nog beter is het om direct op ze af te stappen. Lukt het dezelfde avond niet, laat je gegevens achter en kom later terug.
Maak de eerste keer ook gewoon gratis een stel foto's, en mail ze die zodat ze deze op hun site kunnen gebruiken. Het leven van een muzikant is al duur genoeg. Hier geldt altijd: hoe bekender de artiest, hoe lastiger het wordt. Er zijn maar wenig kroegen waar je niet binnen zult komen voor een fotosessie. Maar in de grotere theaters (met vaak wat 'grotere' artiesten) is het meestal een stuk lastiger.
Om te beginnen met oefenen van concertfotografie is het altijd de moeite waard om de gratis optredens en festivals te bezoeken, hier zul je vaker fotografen tegen komen met iets betere spullen dan de gemiddelde bezoeker.

Ik hoop dat je er wat mee kunt, het is een ontzettend leuke tak van sport en zeker niet makkelijk!
Ik kan hier wel wat mee. 't Is me nu een stuk duidelijker geworden. Nu maar hopen dat de zaal/organisatie/verhuurder mij toestemming wil verlenen. Ik laat de band zelf contact opnemen met die instantie.

@Jan,
Jan ook jij bedankt voor je reactie,
Dat is idd niet leuk je fotospullen in je kofferbak in A'dam... :evil: Voldoende fotokaartjes meenemen dan maar?? Nee ik ik probeer het via de officiële weg..maar ook dat boodt bij jouw niet echt de garantie waar je op hoopte. :twisted:

Galloper schreef:
De lokaties waar ik fotografeer hebben regels. Die verschillen per artiest. Andere locaties staan het gewoon niet toe. Je kan dit checken op hun website.
De Mezz in Breda heeft zelfs een pagina op hun website om je eigen foto's te uploaden.

Ik heb een tijdje terug Pat Travers gefotografeerd, na dat ik een linkje op z'n Facebook had achter gelaten kreeg ik een bedankje van z'n vrouw/vriendin. Toch leuk :)
@Luc,
Ook Luc bedankt voor de reactie. Het is me allemaal duidelijk geworden. Thanks.. 8) Zo'n reactie moet je een apart gevoel gegeven hebben dat linkje op z'n Facebook... :mrgreen:
M.v.g Peter.

Sorenos
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Sorenos » vr nov 23 2012 10:32 pm

Zeker een hele leuke tak om wat mee te doen! Wat ik zelf tot nu toe heb gedaan is gewoon bij een plek wat foto's gemaakt tijdens een soort open dagje, en sindsdien ben ik uitgenodigd om een soort huisfotograafje te zijn. Misschien is dat een idee, om cultuurpodia's te contacteren en vragen of je misschien concerten voor hun mag fotograferen, zodat het dan op hun site komt? (met jouw naamsvermelding)

PvGessel
Forumlid
Forumlid

Bericht door PvGessel » vr nov 23 2012 10:59 pm

Sorenos schreef:Zeker een hele leuke tak om wat mee te doen! Wat ik zelf tot nu toe heb gedaan is gewoon bij een plek wat foto's gemaakt tijdens een soort open dagje, en sindsdien ben ik uitgenodigd om een soort huisfotograafje te zijn. Misschien is dat een idee, om cultuurpodia's te contacteren en vragen of je misschien concerten voor hun mag fotograferen, zodat het dan op hun site komt? (met jouw naamsvermelding)
Da's ook 'n idee. Echter in mijn dorp "gebeurt" het niet echt wat popcultuur betreft. Hier zal eerder de Holtzhackerbüben uit het Schwartzwald optreden :mrgreen: Zal iets verder moeten zoeken in de omringende paatsen maar ga dat zeker eens navragen. :idea:
M.v.g Peter.

Sorenos
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Sorenos » vr nov 23 2012 11:30 pm

Mzpeter schreef:
Sorenos schreef:Zeker een hele leuke tak om wat mee te doen! Wat ik zelf tot nu toe heb gedaan is gewoon bij een plek wat foto's gemaakt tijdens een soort open dagje, en sindsdien ben ik uitgenodigd om een soort huisfotograafje te zijn. Misschien is dat een idee, om cultuurpodia's te contacteren en vragen of je misschien concerten voor hun mag fotograferen, zodat het dan op hun site komt? (met jouw naamsvermelding)
Da's ook 'n idee. Echter in mijn dorp "gebeurt" het niet echt wat popcultuur betreft. Hier zal eerder de Holtzhackerbüben uit het Schwartzwald optreden :mrgreen: Zal iets verder moeten zoeken in de omringende paatsen maar ga dat zeker eens navragen. :idea:
Good luck =D Moet goed komen ^^

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”