Op mijn zoektocht naar de meest perfecte (raw) instellingen van mijn d7000 en aperture vraag ik mij af hoe anderen een en ander hebben ingesteld met deze camera software combinatie.
Vraag 1: Wat zijn jullie D7000 raw instellingen in Aperture 3
Vraag 2: Welke instellingen gebruik je op de camera?
Mijn instellingen:
Boost: 0,50
Hue Boost: 1,00
sharpening: 0,80
Detail: 0,50
Moire: 0
Radius: 4,0
Denoise: 0
Ik heb ook in aperture de auto adjust black en white clip op 0 % gezet. Levert mij minder uitgebeten beelden op?
Gebruiken jullie andere instellingen en waarom?
D7000 raw instellingen in Aperture en camera.
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Re: D7000 raw instellingen in Aperture en camera.
De instellingen zullen per opname-situatie en persoonlijke voorkeur verschillend zijn. Er is geen algemene regel te geven wat de beste instellingen voor Aperture zijn.
De meeste instellingen op de camera worden overigens niet eens overgenomen door software anders dan Nikon RAW-converters.
Dus het heeft ook uitermate weinig zin op de camera allerlei instellingen te veranderen met betrekking tot beeld output, ze worden door Aperture niet gelezen.
De meeste instellingen op de camera worden overigens niet eens overgenomen door software anders dan Nikon RAW-converters.
Dus het heeft ook uitermate weinig zin op de camera allerlei instellingen te veranderen met betrekking tot beeld output, ze worden door Aperture niet gelezen.
Vriendelijke groet, Léon Obers
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
ha Leon,
dankjewel, nu begrijp ik wat er gebeurt. Ik ben al een tijdje niet tevreden met de kleurweergave van mijn foto's in Aperture3. NX2 geeft wel wat ik zag toen ik de foto maakte en wat ik had ingesteld op mijn camera (D7000 en D90). Foto's zijn gewoon mooier in NX2: scherper, betere kleuren, meer detail.
Ik had niet gedacht, dat er bij het inlezen van de foto's vanaf de geheugenkaart al zoveel verschil ontstaat.
ha iAppleToo
Ik gebruik de Nederlandse menuteksten en heb mijn aanpassingen in picture control zitten. Ik gebruik Neutral met verscherping +6, contrast +2, verzadiging +1.
dankjewel, nu begrijp ik wat er gebeurt. Ik ben al een tijdje niet tevreden met de kleurweergave van mijn foto's in Aperture3. NX2 geeft wel wat ik zag toen ik de foto maakte en wat ik had ingesteld op mijn camera (D7000 en D90). Foto's zijn gewoon mooier in NX2: scherper, betere kleuren, meer detail.
Ik had niet gedacht, dat er bij het inlezen van de foto's vanaf de geheugenkaart al zoveel verschil ontstaat.
ha iAppleToo
Ik gebruik de Nederlandse menuteksten en heb mijn aanpassingen in picture control zitten. Ik gebruik Neutral met verscherping +6, contrast +2, verzadiging +1.
Nikon D7000 / 12-24 / 17-55 / 60 / 105 / 28-300
Fuji X100S / X-T1 / 16-55
Fuji X100S / X-T1 / 16-55
-
- Clublid
- Contacteer:
Mag ik hieruit voorzichtig opmaken, dat ook Lightroom 3 de instellingen van de camera niet overneemt?
Maar als je in RAW/NEF fotografeert, dan hebben de insellingen in de camera toch geen effect. Ik heb begrepen, dat dit alleen opgaat wanneer je in JPEG fotografeert.
Of ik sla de plank mis, kan ook natuurlijk.
Maar als je in RAW/NEF fotografeert, dan hebben de insellingen in de camera toch geen effect. Ik heb begrepen, dat dit alleen opgaat wanneer je in JPEG fotografeert.
Nikon D7500
Tamron 10-24mm F/3.5-4.5 Di VC HLD B023N
Tamron SP AF 17-50 F/2.8 XR A16N II
Tamron SP AF 70-300MM F/4-5.6 DI VC USD A005N II
Tamron SP 90mm F/2.8 Di VC USD F004N
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!
- Cookie1397
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Er zijn specifieke nikon instellingen de alleen door nikon software gelezen kan worden, dat geld o.m. voor de picture controle instellingen.
Nikon Z Z & de maskers
- gijs sandberg
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: meest perfecte
Beste I,
Als die perfecte instelling er waren zaten ze vast/onbewegelijk in de kamera.
Groeten, GIjs
Als die perfecte instelling er waren zaten ze vast/onbewegelijk in de kamera.
Groeten, GIjs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
- Léon Obers
- Forumlid
Zoals eerder in de antwoorden gegeven, neemt niet Nikon software de meeste camera-instellingen niet over, dus Lightroom 3 ook niet.jan24 schreef:Mag ik hieruit voorzichtig opmaken, dat ook Lightroom 3 de instellingen van de camera niet overneemt?
Nikon software daarentegen WEL. Als vertrekpunt bij de Nikon RAW-converters (Nikon Capture NX2 en Nikon View NX2) houdt die software dus WEL rekening met die camera-instellingen, als instelling bij de RAW-conversie. Dat is in dat geval dus niet alleen voor JPEG. Maar in de Nikon RAW-software kunnen desgewenst de overgenomen camera-instellingen ook anders worden ingesteld.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op zo dec 23 2012 10:04 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers
-
- Clublid
- Contacteer:
Het is duidelijk.
Excuses als ik de vraag ten overvloede heb gesteld, echter sinds ik met de Nikon 5100 fotografeer word ik nadrukkelijker geconfronteerd met RAW/NEF, wat vooralsnog voor mij een nieuwe loot aan de fotoboom is.
Daar doet 35 jaar foto-ervaring, waarvan analoog voor een groot deel, niets aan af.
Excuses als ik de vraag ten overvloede heb gesteld, echter sinds ik met de Nikon 5100 fotografeer word ik nadrukkelijker geconfronteerd met RAW/NEF, wat vooralsnog voor mij een nieuwe loot aan de fotoboom is.
Daar doet 35 jaar foto-ervaring, waarvan analoog voor een groot deel, niets aan af.
Nikon D7500
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!