Allereerste test HDR

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
Plaats reactie
Schoonderbeek
Forumlid
Forumlid

Allereerste test HDR

Bericht door Schoonderbeek » za nov 24 2012 2:18 pm

Ik heb voor het eerst een HDR gemaakt.
Gewoon even heel simpel de camera op de keukentafel gelegd, ik heb geen statief, en de foto's genomen.
Graag wil ik jullie op/aanmerkingen.

Afbeelding
Nikon D90 18-105mm, 70-300mm, Sigma 105mm macro, Nikkor AF-S 50mm 1.8 en wat geluk

jantom
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Allereerste test HDR

Bericht door jantom » za nov 24 2012 2:38 pm

Mij (als ex-houtmonsterverzamelaar) valt vooral de mooie tekening van het hout van de tafel op. Van onscherp naar scherp ~ mooi verloop.

Je vraagt echter (dat neem ik aan) niet naar de kwaliteit van de compositie maar naar het resultaat van HDR. Ik zie niets opmerkelijks.
Het lijkt me wel verstandig om op de allereerste plaats te zorgen dat de inhoud (en compositie) wat beter tot zijn recht komt.

drnjstj
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door drnjstj » za nov 24 2012 4:36 pm

Ik vind de HDR in dit geval toegevoegde waarde hebben, maakt hem mooier.
De tekening op de tafel, de vaas en het boek vind ijk erg mooi zo!

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » za nov 24 2012 6:01 pm

Ik vind de HDR bewerking / omzetting te overdreven. De aandacht gaat IMO in eerste instantie naar de maskertechniek die bij dit soort HDR-techniek wordt gebruikt en krijgt er dan iets onnatuurlijks mee.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Schoonderbeek
Forumlid
Forumlid

Bericht door Schoonderbeek » za nov 24 2012 6:30 pm

Léon Obers schreef:Ik vind de HDR bewerking / omzetting te overdreven. De aandacht gaat IMO in eerste instantie naar de maskertechniek die bij dit soort HDR-techniek wordt gebruikt en krijgt er dan iets onnatuurlijks mee.
Hallo Leon,

Heb jij toevallig een voorbeeld hoe een ( goede ) HDR hoort te zijn ?
Ik heb namelijk geen referentie van een goede HDR.

Alvast bedankt.
Nikon D90 18-105mm, 70-300mm, Sigma 105mm macro, Nikkor AF-S 50mm 1.8 en wat geluk

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » za nov 24 2012 7:58 pm

Nee, ik heb geen goed voorbeeld. Zelf houd ik me niet bezig met HDR, en van voorbeelden elders zie ik echt hoogstzelden een goede HDR bewerking. Je zou je eerst moeten afvragen wat je wilt bereiken. Het onderwerp wat je gebruikt en de belichting lijkt me een HDR bewerking helemaal niet nodig. Door het dan wel te gebruiken "met wellicht niet optimale settings" krijg je alleen een wat vervreemdend effect op contrasten en toonschaal. Maar vervreemding is niet de essentie om HDR toe te gaan passen, dan kun je net zo goed bepaalde filters of plug-ins gebruiken die direct al een vervreemding teweeg brengen.

John Jansen
Forumlid
Forumlid

Bericht door John Jansen » za nov 24 2012 10:37 pm

Ja wat is een goede HDR Joost mag het weten soms mag het best overdreven zijn maar dat is persoonlijk
en dat kan best een kunstzinnig karakter met zich mee brengen maar dat is mijn mening ik zie dat waarschijnlijk anders. Zit tegen het randje van natuurgetrouw en niet so what.
zo'n keuken leent zich daarvoor misschien niet overdreven komt het zeer zeker niet over (vind ik) maar daar is het
TS ook niet om te doen. Gewoon bij wijze van proef, om te kijken wat je er mee kunt, is deze opzet mi bedoelt,op zich niks mis mee.
Natuurlijk kan het altijd beter en mooier maar dit is een proef die zeker vervolg krijgt,dus waarschijnlijk ook steeds beter en verfijnder uitgewerkt wordt.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » za nov 24 2012 10:51 pm

Leuk en aardig dat je er een kunstzinnige plaat van wilt maken, maar daar kun je elk ander tooltje in Photoshop ook voor gebruiken.
Waar is het je bij HDR dan om te doen? Om het effect van vervreemding, of waar HDR werkelijk voor staat een beeld te maken wat onder normale omstandigheden niet goed in één opname is vast te leggen door het beperkte dynamische bereik door enorme lichtverschillen / contrasten en het met behulp van "High Dymanic Range" benadering wel te kunnen overbruggen ?

ErikB
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ErikB » za nov 24 2012 10:59 pm

Als proef is dit uitstekend om te doen, uitproberen is altijd zoeken en dat ben je aan het doen. Goed dat je ook het lef hebt om je zoektocht te delen!

Zelf heb ik die zoektocht in de HDR wereld ook gemaakt (niet gedeeld). Het heeft me veel tijd en moeite gekost om voor mij de juiste techniek te vinden.

HDR is voor mij puur een middel om een contrastverschil te overbruggen en dus het dynamisch bereik te vergroten. Daar is de techniek voor bedoeld, daar wil ik het voor gebruiken. Naar mijn eigen smaak ben ik daar inmiddels ingeslaagd, hier wat voorbeelden daarvan:
http://erikbusstra.nl/wp-content/galler ... erkt_k.jpg
http://erikbusstra.nl/wp-content/galler ... 3846_k.jpg
http://erikbusstra.nl/wp-content/galler ... erkt_k.jpg
http://erikbusstra.nl/wp-content/galler ... ed_2_k.jpg
http://erikbusstra.nl/wp-content/galler ... pped_k.jpg

Een aantal heb ik gemaakt met Photomatix Pro. Echter moest ik daarvoor een nieuwe bewerking aanleren waarbij ik maar niet de vinger erop kon leggen waarom bij de ene foto ik wel een natuurlijke uitstraling kreeg en bij de ander niet. Sinds Lightroom 4 uit is en kan werken met 32-bits HDR bestanden bewerk ik mijn HDR's in LR. De samenvoeging doe ik in Photoshop waarna ik de tonemapping in Lightroom kan doen. Voordeel hiervan is dat ik de voor mij bekend technieken die ik me al eigen had gemaakt, kan toepassen op de HDR foto die ik heb samengesteld. Doordat ik een bekend techniek kan gebruiken en die door en door ken, ben ik de HDR gaan controleren en daarmee beheersen. Vervolgens kreeg ik het eindelijk voor elkaar om het beeld dat ik zag, ook middels een HDR techniek in beeld te krijgen.

Uiteindelijk is HDR enorm smaakgevoelig en moet je daarin je eigen smaak vinden. Dat is denk ik stap één en ik hoop dat je met al deze reacties daarin verder komt. Als je eenmaal je eigen smaak hebt bepaald moet je gaan zoeken naar de techniek die het mogelijk maakt om het juiste resultaat te krijgen. Ik hoop dat je later als je zover bent, je daarin misschien iets hebt aan mijn omschrijving van de voor mij werkende techniek. Zo niet en heb je nog vragen, stel ze dan gerust en stuur met een persoonlijk bericht ;)

Belangrijkste is dat het resultaat voor jou goed is. Het resultaat dat je hier past is niet mijn smaak, maar de foto heeft wel potentie. Probeer te ontdekken wanneer HDR nodig is en wanneer niet. Als je dat gaat zien, kan je bepalen of je HDR nodig hebt voor het beeld dat je wilt gaan maken ;)

Succes! :)

PS: gelieve niet te reageren op mijn foto's, daar gaat dit topic niet over. Mijn foto's dienen uitsluitend ter illustratie ;)

Schoonderbeek
Forumlid
Forumlid

Bericht door Schoonderbeek » zo nov 25 2012 9:21 am

Waarom ik deze foto zo gemaakt hebt is, dat als ik kijk in het verzameldraadje van HDR foto's is dat ik dan heel veel van dit soort foto's zie en ook nog extremer.
Ik had hier het HDR gevoel bij omdat ik ook niet beter weet dan dat het zo zou moeten zijn.
Maar fijn is te horen dat het zo officieel niet hoort.
Met het zien van de foto's van Eric kan het natuurlijk ook heel anders. :)
Wat ook al gezegd is is de smaak van HDR, wat vind je mooi is persoonlijk.
Mijn foto vind ik daarentegen wel wat te ver bewerkt, het is ook om te kijken wat anderen er van vinden en/of wat ik er zelf aan moet verbeteren.
Maar ik ga zeker ook anders proberen.
Wel ben ik er al snel achter gekomen dat goed statief noodzakelijk is voor dit soort fotografie/bewerkingen. :)

John Jansen
Forumlid
Forumlid

Bericht door John Jansen » zo nov 25 2012 11:43 am

Gewoon lekker je eigen zin doen, niks hoeft en moet daarom is deze hobby zo leuk en leerzaam.

RVK
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door RVK » zo nov 25 2012 12:21 pm

Natuurlijk is HDR oorspronkelijk bedoeld om te grote contrast omvangen te comprimeren naar bruikbare omvangen en wel zo natuurgetrouw mogelijk.

Maar natuurlijk kun je er ook lekker mee experimenteren.

Volgens mij heb ik je het werkboek van de workshop gestuurd, anders even PB

Heb je het, kijk dan eens bij het hoofdstuk LDR, dit lijkt mij voor foto's zoals je laat zien een beter toepassing daar de contrast omvang van je opname niet vraagt om HDR.

Verder gewoon blijven experimenteren

succes

RVK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning

https://robvankralingen.fotoport.nl/

Schoonderbeek
Forumlid
Forumlid

Bericht door Schoonderbeek » zo nov 25 2012 12:32 pm

RVK schreef:Natuurlijk is HDR oorspronkelijk bedoeld om te grote contrast omvangen te comprimeren naar bruikbare omvangen en wel zo natuurgetrouw mogelijk.

Maar natuurlijk kun je er ook lekker mee experimenteren.

Volgens mij heb ik je het werkboek van de workshop gestuurd, anders even PB

Heb je het, kijk dan eens bij het hoofdstuk LDR, dit lijkt mij voor foto's zoals je laat zien een beter toepassing daar de contrast omvang van je opname niet vraagt om HDR.

Verder gewoon blijven experimenteren

succes

RVK
Klopt die heb ik van jou gekregen.
Ik ga het nog eens een stukje lezen, er staat genoeg in. :)

PvGessel
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door PvGessel » ma nov 26 2012 10:32 pm

John Jansen schreef:Gewoon lekker je eigen zin doen, niks hoeft en moet daarom is deze hobby zo leuk en leerzaam.
+1 !

Ben zelf niet zo'n HDR-fan omdat ik het te vaak overdreven en onnatuurlijk vindt overkomen. Maar dat is puur mijn mening. De foto voorbeelden van ErikB daarentegen vindt ik, op een enkele na, wèl weer erg mooi. Maar als ik dan lees wat daarbij komt kijken heb ik er al geen zin meer in. Is me teveel werk en buiten dat weet ik nog veel te weinig van fotobewerking af. Om op de foto van TS terug te komen vindt ik dat je het in ieder geval probeert en ik moet zeggen dat ik het geen storende HDR-plaat vindt ondanks dat ik dus geen HDR-fan ben. Op de een of andere manier bleef ik toch wel langer naar je foto kijken dan dat ik normaal bij HDR doe. Dus "keep up the good work!" 8)
M.v.g Peter.

D750 met wat Sigma ART glas.

Plaats reactie

Terug naar “Fotobespreking”