Foto's veraf niet scherp :(

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie
ievielovevallie

Foto's veraf niet scherp :(

Bericht door ievielovevallie » zo nov 25 2012 6:38 pm

Goede avond,

Hierbij mijn eerste vraag als rookie:

Als ik een foto van dichtbij maak, objectief in zeg maar, hoor je een supersnelle klik, maar als ik een foto maak van ver weg, duurt het langer, ong 0,5 seconden en is de foto onscherp, alsof ie bewogen is.
Komt dit door de 'sluitertijd' en zo ja hoe stel ik het opnieuw in?

Help !! :(

Alvast super bedankt!

a90
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Foto's veraf niet scherp :(

Bericht door a90 » zo nov 25 2012 6:45 pm

Zet hem eens op de groene stand ? op de draaiknop kun je dat instellen.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

ievielovevallie

Bericht door ievielovevallie » zo nov 25 2012 6:59 pm

Daar staat ie altijd op :(

iJoost

Bericht door iJoost » zo nov 25 2012 7:20 pm

Laat maar zien, dan kunnen we er meer over zeggen.

http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... =34&t=6964" onclick="window.open(this.href);return false;

Bij voorkeur graag met de EXIF er nog in. Of anders zelf even de gegevens erbij zetten. Sluitertijd, diafragma en iso zijn de belangrijkste.

ievielovevallie

Bericht door ievielovevallie » zo nov 25 2012 7:46 pm

Oké thanks, zal ik vanavond laat even doen!

Bedankt alvast voor jullie hulp!

ievielovevallie

Bericht door ievielovevallie » zo nov 25 2012 9:07 pm

En wat is EFIX :p?

plincky
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door plincky » zo nov 25 2012 9:15 pm

Je hebt waarschijnlijk een variabel objectief.

Zoals Een 70-300. F3.5/5.6

Dit betekend dat je foto's van dichtbij (70mm) een maximale diafragma opening hebt van f3.5. (Er kan dan veel licht in de camera komen.dus een snellere sluitertijd.)
Maar op 300mm kan je een foto maken met een maximale diafragma van f5.6 (er komt dan minder licht in de camera,dus een lanere sluitertijd) in vol zonlicht zal dit niet veel uitmaken omdat je sluitertijd dan snel genoeg is voor een scherpe foto. Maar als er niet direct zonlicht is kan je al snel licht tekort komen.
ook is zo'n grote afstand gevoeliger voor beweging omdat je er bent ingezoomd. een kleine beweging kan al snel een onscherpe foto opleveren.

Wat je kan doen is je iso omhoog gooien,flitsen(indien mogelijk), of een lichtsterke lens kopen. (Een lens die bv altijd op f2.8 kan fotograferen bij 70 en bij 300mm,maar deze zijn daarom ook een stuk duurder).
Laatst gewijzigd door plincky op zo nov 25 2012 9:18 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

Pearldrop
Forumlid
Forumlid

Bericht door Pearldrop » zo nov 25 2012 9:16 pm

ievielovevallie schreef:En wat is EFIX :p?
http://bit.ly/TXADrI" onclick="window.open(this.href);return false;
;-)

iJoost

Bericht door iJoost » zo nov 25 2012 10:00 pm

ievielovevallie schreef:En wat is EFIX :p?
Dat staat in de uitleg waarvan ik je de link al gaf. Of meer exact, er staat wat je moet doen om ervoor je zorgen dat de EXIF erin blijft.

ievielovevallie

Bericht door ievielovevallie » zo nov 25 2012 10:15 pm

plincky schreef:Je hebt waarschijnlijk een variabel objectief.

Zoals Een 70-300. F3.5/5.6

Dit betekend dat je foto's van dichtbij (70mm) een maximale diafragma opening hebt van f3.5. (Er kan dan veel licht in de camera komen.dus een snellere sluitertijd.)
Maar op 300mm kan je een foto maken met een maximale diafragma van f5.6 (er komt dan minder licht in de camera,dus een lanere sluitertijd) in vol zonlicht zal dit niet veel uitmaken omdat je sluitertijd dan snel genoeg is voor een scherpe foto. Maar als er niet direct zonlicht is kan je al snel licht tekort komen.
ook is zo'n grote afstand gevoeliger voor beweging omdat je er bent ingezoomd. een kleine beweging kan al snel een onscherpe foto opleveren.

Wat je kan doen is je iso omhoog gooien,flitsen(indien mogelijk), of een lichtsterke lens kopen. (Een lens die bv altijd op f2.8 kan fotograferen bij 70 en bij 300mm,maar deze zijn daarom ook een stuk duurder).

Bovenstaand klopt helemaal, ik heb 80-210 objectief van sigma en een nikon d3000 body - mijn iso staat op standaard, moet ik die ik tot het max op gooien of aks standaard laten?

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » zo nov 25 2012 10:40 pm

Hier wordt toch echt de scherpstelling met het zoomen verward...

Ik weet niet wat er volgens vraagsteller klopt aan de "uitleg" van dhr. Plincky, of wat hij herkent aan wat het allemaal betekent, maar ik kan er in ieder geval weinig zinnigs aan ontdekken.
Maar het lijkt er op dat dhr. Plincky in de 70mm-stand van zijn objectief alleen dichtbij-opnamen maakt en in de 210mm-stand alleen veraf-opnamen.
En bij een correct gekozen sluitertijd maakt die anderhalve stop tussen 3,5 en 5,6 ook geen zitvlak uit. En een objectief met een volle opening van 2,8 is maar een fractie lichtsterker dan 3,5, hoewel in de zoomobjectievenliefhebberswereld 2,8 al als heel lichtsterk geldt...
Ik zou ook wel eens willen weten wat de "standaard" ISO-instelling is?

Elementaire dingen eerst maar eens onder de knie krijgen? Cursusje fotografie? Boekje over fotografie lezen?

henkk
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door henkk » zo nov 25 2012 11:08 pm

Ik vind het verhaal van Plincky niet zo gek, als je iets van fotograferen afweet....
Scherpstelling en zoomen hebben wel verband. bij inzoomen opieuw scherpstellen etc.

Ik denk dat de TS niet op de groene stip moet fotograferen maar een sluitertijd moet instellen of bewaken die tenminste 1/(2* brandpuntsafstand) is, uitgaande van het idee dat hij een DX camera gebruikt.

Om dti te snappen is een eenvoudig fotografie boek handig.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

ievielovevallie

Bericht door ievielovevallie » zo nov 25 2012 11:11 pm

Waar is dit forum dan voor? Kunnen we dan niet allemaal een curcus nemen of mag je hier alleen vragen stellen als je alles onder de knie hebt?

iJoost

Bericht door iJoost » zo nov 25 2012 11:27 pm

Jawel. Maar leren fotograferen is heel wat meer dan het antwoord op een simpele vraag. Daar ga je wel een paar jaar zoet mee zijn. En dan is het niet zo'n gek idee om eens te beginnen met een boek voor beginners.

Als je daarna vragen stelt merken mensen dat je er zelf ook wat moeite voor hebt gedaan/wilt doen en zul je meteen een stuk zinniger antwoorden krijgen. En bovendien begrijp je de antwoorden dan ook beter. ;-)

Maar ondertussen heb je zelf de foto nog niet laten zien. Doe eens wat moeite voordat je gaat klagen over de response.

ievielovevallie

Bericht door ievielovevallie » zo nov 25 2012 11:30 pm

Haha oké ik heb een boek over d3000, ik zal dat eens lezen en dan kom ik er op terug!
Iig bedankt voor jullie reacties :) !

Plaats reactie

Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”