Waar kan je adapters kopen?

Discussie over foto-apparatuur die niet aan Nikon is gerelateerd
Plaats reactie
Frederica

Waar kan je adapters kopen?

Bericht door Frederica » zo nov 25 2012 4:27 pm

Beste leden,

Ik ben erg nieuw op dit forum, heb net uren lopen wroeten en lezen maar heb helaas geen antwoord kunnen vinden, dus als ik iets fout doe, vergeef me!

Ik heb sinds een kleine anderhalf jaar een Nikon 3100, met een Tamron 17-50mm f/2.8 lens erbij. Ik ben erg blij met de camera, en krijg het fotograferen steeds meer onder de knie. Hiervoor heb ik een kleine 3 jaar analoog gefotografeerd (als hobby, ben pas 20) omdat ik van mijn oom een grote tas vol oude camera's en lenzen had gekregen. Het afdrukken van analoge foto's kan ik helaas niet meer betalen, dus ik ben er min of meer mee gestopt. Het fijne juist aan het analoge fotograferen was dat ik zoveel lenzen had en daardoor ook zoveel mogelijkheden had voor verschillende foto's. Helaas is het aanschaffen van nieuwe lenzen voor mijn digitale op dit moment veel en veel te duur.

Mijn vraag dus: ik heb een groot aantal Panagor en Pentax lenzen liggen, maar na dagen zoeken op het internet kan ik nog steeds niet goed vinden welke adapters ik nodig zou hebben en waar die in 's hemelsnaam te koop zijn. Zou een van jullie me hiermee kunnen helpen? Dat zou echt ontzettend fantastisch zijn.

Mijn dank is groot, en met vriendelijke groet,
Frederica

Rob Smit
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Waar kan je adapters kopen?

Bericht door Rob Smit » zo nov 25 2012 4:32 pm

Even bellen met een gerenomeerde winkel (Kamera Express, Konijnberg etc.).
Als ze de verloopjes niet hebben liggen kunnen ze die gewoon bestellen.
Kost weinig, maar dan heb je ook wat...

Frederica

Bericht door Frederica » zo nov 25 2012 4:42 pm

Rob Smit schreef:Even bellen met een gerenomeerde winkel (Kamera Express, Konijnberg etc.).
Als ze de verloopjes niet hebben liggen kunnen ze die gewoon bestellen.
Kost weinig, maar dan heb je ook wat...
Ja ik ben net al langs de Kamera Express geweest bij mij in de buurt, ze hadden ze niet in de winkel.. En wisten er ook helaas erg weinig over. Maar Konijnberg zal ik proberen dan, dank u wel!

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » zo nov 25 2012 4:52 pm

Je kunt inderdaad niet zomaar een vreemdmerk-objectief op een Nikon zetten.

Weliswaar zijn er adapters om bijvoorbeeld P-draad (Praktica/Pentax) objectieven op een Nikon te kunnen monteren, maar die zijn altijd een paar millimeter dik, zodat het objectief dan niet meer op oneindig ingesteld kan worden.
Nu zijn er ook adapters met een lensje, waarmee de oneindig-instelling behouden blijft. Dit lensje zou echter afbreuk aan de optische kwaliteit kunnen doen, wordt door velen afgeraden.

Als je dus weet om welke vatting het gaat (je hebt het over Pentax, maar gaat het om de P-draadvatting met schroefdraad of om de Pentax K-vatting met bajonet?) kun je bij bijvoorbeeld fotoshop Aalten de betreffende adapter bestellen.

Maar: je schrijft ook dat het om een paar Panagor objectieven gaat. Die waren er niet alleen met vaste vattingen voor de meeste cameramerken als Nikon, Canon, Pentax, Minolta enz. maar volgens mij waren die ook te krijgen met een wisselvatting. In dat geval hoef je alleen maar aan de juiste wisselvattingen zien te komen.

Hoe je het ook kunt oplossen: je zult nooit koppeling met lichtmeter, doorgave van lichtsterkte en AF hebben.
Hoe mooi sommige oudere objectieven ook zijn: je zou je geld beter kunnen uitgeven aan originele Nikon-, Tokina-, Tamron- of eventueel Sigma-objectieven met een moderne Nikon-vatting.
Het geld wat je zou uitgeven aan adapters en eventuele wisselvattingen leidt hooguit tot een beperkte inzetbaarheid van die objectieven, en ze doen geen recht aan je (crop-)camera.

Frederica

Bericht door Frederica » zo nov 25 2012 5:10 pm

emdeklerk schreef:Je kunt inderdaad niet zomaar een vreemdmerk-objectief op een Nikon zetten.

Weliswaar zijn er adapters om bijvoorbeeld P-draad (Praktica/Pentax) objectieven op een Nikon te kunnen monteren, maar die zijn altijd een paar millimeter dik, zodat het objectief dan niet meer op oneindig ingesteld kan worden.
Nu zijn er ook adapters met een lensje, waarmee de oneindig-instelling behouden blijft. Dit lensje zou echter afbreuk aan de optische kwaliteit kunnen doen, wordt door velen afgeraden.

Als je dus weet om welke vatting het gaat (je hebt het over Pentax, maar gaat het om de P-draadvatting met schroefdraad of om de Pentax K-vatting met bajonet?) kun je bij bijvoorbeeld fotoshop Aalten de betreffende adapter bestellen.

Maar: je schrijft ook dat het om een paar Panagor objectieven gaat. Die waren er niet alleen met vaste vattingen voor de meeste cameramerken als Nikon, Canon, Pentax, Minolta enz. maar volgens mij waren die ook te krijgen met een wisselvatting. In dat geval hoef je alleen maar aan de juiste wisselvattingen zien te komen.

Hoe je het ook kunt oplossen: je zult nooit koppeling met lichtmeter, doorgave van lichtsterkte en AF hebben.
Hoe mooi sommige oudere objectieven ook zijn: je zou je geld beter kunnen uitgeven aan originele Nikon-, Tokina-, Tamron- of eventueel Sigma-objectieven met een moderne Nikon-vatting.
Het geld wat je zou uitgeven aan adapters en eventuele wisselvattingen leidt hooguit tot een beperkte inzetbaarheid van die objectieven, en ze doen geen recht aan je (crop-)camera.
Aaaaah fantastisch!!!! Dank je wel, dit is echt hele goede informatie! Ik heb één schroefdraad Pentax, de rest (stuk of zes) is allemaal bajonet. Werken de wisselvattingen van de Panagor ook gewoon automatisch op een digitale camera?

Ja ik weet dat deze lenzen niet optimaal zullen zijn, maar ik ben ontzettend low-budget op dit moment en wil graag kijken wat ik hiermee zou kunnen doen. Ik ben aan het sparen voor andere lenzen, maar aangezien deze lenzen zo verschillend zijn (van macro, tot groothoek, tot zoom) zou het voor mij wel heel prettig zijn als ik dmv een adapter deze allemaal zou kunnen inzetten.

Nogmaals, ontzettend bedankt!

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door gijs sandberg » zo nov 25 2012 6:22 pm

Beste Frederica,

Welkom.

Ik ben het eens met sommige andere ouderen hierboven.
Je kan je tijd en geld beter aanwenden om te sparen voor goed passende lenzen.
Ik weet dat veel lenzen (met veel moete en weinig comfort) kunnen passen op een D3100, maar dat is leuk voor een regenachtige ziindag zoals deze.
Als je echt iets bruikbaar wilt, spaar voor verse lenzen, de lens die je hebt kent vele gelukkige gebruikers...

Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » zo nov 25 2012 7:35 pm

Beste Frederica,
Je vraagt: "Werken de wisselvattingen van de Panagor ook gewoon automatisch op een digitale camera?". Antwoord: nee.
Ik weet ook niet of het inderdaad wisselvattingen zijn op jouw Panagors; ik zou me ook kunnen vergissen, het zou zomaar kunnen dat Panagor alleen vaste vattingen leverde - daar staat me iets van bij. Maar als het om wisselvattingen gaat, dan zou het alsnog een hele klus kunnen worden de betreffende Nikon-vattingen op de kop te tikken, de meeste systemen van wisselvattingen worden al zeker dertig jaar niet meer gebruikt, behalve de T-mount, die ook voor astronomische doeleinden wordt gebruikt...

Het simpelste zou dan toch zijn een adapter P-draad > Nikon F (zoeken naar M42 > Nikon);
alsmede een adapter Pentax K> Nikon F aan te schaffen.

De eerste vond ik hier:
http://www.cameranu.nl/nl/objectieven/a ... 64_148924/" onclick="window.open(this.href);return false;

De tweede hier:
http://www.cameranu.nl/nl/objectieven/a ... 64_224624/" onclick="window.open(this.href);return false;

Maar let wel: ik weet niet of die van een lensje voorzien zijn, dus of je op oneindig kan instellen?
Heel eerlijk gezegd heb ik nog steeds twijfels, ik zou indien mogelijk eerst proberen of het überhaupt werkt, in de winkel bijvoorbeeld. En dan vóór de aanschaf...

a vgastel
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door a vgastel » zo nov 25 2012 7:46 pm

Kijk eens in dit draadje.
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 25&t=43615" onclick="window.open(this.href);return false;
p -draad = m42 deze vind je met glas in de adpter op mp.
Afbeelding
Veel succes het is leuk om met zo iets aan de gang te gaan , zie het als een nieuwe hobby je heb de lenzen probeer ze dan ook.

edit
zoek maar eens in mijn berichten kom je wel wat tegen :wink2:
Je kan op oneindig instellen vermits je de adapter met glas hebt.
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8

Arend041
Forumlid
Forumlid

Bericht door Arend041 » zo nov 25 2012 7:57 pm

Op eBay is ook eea tekoop, vaak niet duur:
http://tinyurl.com/cs9k6zx" onclick="window.open(this.href);return false;
het zijn adapters zonder glas, ik heb de bovenste besteld, daar kun je mi geen buil aanvallen
als je er prijs opstelt wil ik mijn bevindingen doorgeven
gr Arend

a vgastel
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door a vgastel » zo nov 25 2012 9:03 pm

Arend041 schreef:Op eBay is ook eea tekoop, vaak niet duur:
http://tinyurl.com/cs9k6zx" onclick="window.open(this.href);return false;
het zijn adapters zonder glas, ik heb de bovenste besteld, daar kun je mi geen buil aanvallen
als je er prijs opstelt wil ik mijn bevindingen doorgeven
Zou wel een adapter met glas bestellen .
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8

Plaats reactie

Terug naar “Niet aan Nikon gerelateerde foto apparatuur”