Beste lezers,
aanstaande woensdag fotografeer ik een bandje tijdens op optreden.
Ik zag het langskomen, bandje een bericht geplaatst dat ik het als beginnend fotograaf erg leuk zou vinden om hun optreden vast te leggen
- nee heb je, ja kan je krijgen.. zo krijg ik ook vaker perskaarten voor sportevenementen:)
Binnen 24 uur de reactie dat ze het erg leuk zouden vinden, mits ik zonder flitser zou fotograferen.
Hier zit mij de bottleneck: ik heb met de aanschaf van mijn camera vrij snel een SB-800 gekocht (schiet met een D90).
Ik zal niet ontkennen dat dit voor een deel gemakszucht is omdat ik het met de manual mode niet echt goed voor elkaar krijg scherpe en mooie foto's van artiesten te krijgen.
Afgelopen week heb ik in Utrecht het Trajectum Lumen gelopen - aanrader!!! - en zonder flits, maar met statief, prachtige foto's gemaakt. Omdat ik stil kon staan en niet bewegende objecten kon fotograferen kon ik het me veroorloven een lange sluitertijd te nemen.
Voor de band, woensdag, heb ik echter een snelle sluitertijd nodig omdat ik geen bewegende beelden wil.
Wat kunnen jullie me aanraden?
Ik heb de volgende 2 lensen:
- Tamron 17-50 2.8
- Nikon 8-200 2.8 (schuifzoom)
bij voorbaat dank!
tip van de kenner gevraagd voor concert
- a90
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: tip van de kenner gevraagd voor concert
Beide objectieven zijn redelijk lichtsterk en welke je moet gebruiken hangt af van de afstand die je moet overbruggen.
Is het een grote zaal waar het optreden is ?
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul
A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
het is een theaterzaal. afhankelijk an waar ik kan en mag staan zal ik de lens kiezen, maar het gaat me meer om met welke setting, manual stand in/afstellingen, ik te werk moet gaan om mooie resultaten te krijgen.a90 schreef:Beide objectieven zijn redelijk lichtsterk en welke je moet gebruiken hangt af van de afstand die je moet overbruggen.
- DannySan
- Clublid
het is een theaterzaal. afhankelijk an waar ik kan en mag staan zal ik de lens kiezen, maar het gaat me meer om met welke setting, manual stand in/afstellingen, ik te werk moet gaan om mooie resultaten te krijgen.[/quote]a90 schreef:Beide objectieven zijn redelijk lichtsterk en welke je moet gebruiken hangt af van de afstand die je moet overbruggen.
Ehm, het is onmogelijk om dit vooraf 'even' aan te geven.
Het hangt er ook helemaal van af wat voor foto's je wilt maken én wat voor band het is...
Is het "jump around" muziek waarbij bijvoorbeeld de zanger/zangeres samen met de gitarist/bassist jumpend en headbangend op front staan en 'los' gaan?
Is het een Top40 coverbandje dat leuke deuntjes speelt á la Top40?
Is het een sfeerorkest?
Hoe behandeld de lichtman het geheel? (ik kom uit de 'rock and roll' en ben roadie en licht- en geluidstechnicus geweest); dus heb je mooi sprekend licht en goede aanlichting van de gezichten?
Of heb je heel veel duisternis en ook nog iemand die een rookmachine/hazer een écht leuke gadget vind....?
Wil je alles 'freezen' op de foto's?
Zorg dan voor een voldoende snélle sluitertijd; bij een snelle sluitertijd hoort meer licht 'binnen te komen' (je hebt 2,8 objectieven, dus dat helpt al mee).
Meer licht komt er binnen door of je diafragma open te gooien, maar dan heb je een kleinere scherptediepte; en wil je dat wel dan moet je ISO ook mee omhoog anders wordt het te donker...
Wil je wat meer 'beweging' (bijvoorbeeld een close-up van een virtuoos spelende bassist/drummer - daarbij is soms wat beweging juist mooi - ) dan neem je een iets langere sluitertijd.
Hangt ook weer van je camera af, hoe presteert deze bij ISO 800 (of misschien zelfs 1600?) enzovoorts... hoe dichtbij kun je komen?
Ik ben benieuwd of je iets meer info hebt ?
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
Ik heb jaren lang veel bands gefotografeerd in omgevingen waar er weinig voor verlichting werd betaald, met exact die lens. Echt heerlijke lens voor bands, je gaat echt de lichtsterkte en contrast waarderen. Op mijn F90 deed ik vrijwel alles al op AF, met diafragmavoorkeuze voor de belichting. Standaard alles op f/2.8, en er toen nog bloedsnelle film als Panter 1600 in. Nu zou ik hem rustig laten oplopen tot 3200, en als de scene wat korrel aankan (ligt een beetje aan het sfeertje) zelfs 6400.TDoornbos schreef:Voor de band, woensdag, heb ik echter een snelle sluitertijd nodig omdat ik geen bewegende beelden wil.
Wat kunnen jullie me aanraden?
Ik heb de volgende 2 lensen:
...
- Nikon 80-200 2.8 (schuifzoom)
Vertrouw je camera, en leer een beetje je instinct te vertrouwen. Felle rode of gele lampen recht in je lens willen nog wel eens een verkeerd belicht beeld (te donker) opleveren, dus moet je een beetje belichtingcorrectie toepassen (meestal 0,3 tot 0,6 stops). Ook rook wil nog wel eens tegenwerken (leidt tot en soort gekleurde waas die met een half stopje onderbelichten wel weer weg valt).
Let vooral op het heerlijke samenspel tussen rook, licht en de activiteiten van mensen. Dat is echt genieten

Jaap
uhhhm lastig. het is een jazzy bandje, relatief statisch denk ik, zeker t.o.v. een rock bandDannySan schreef:Hangt ook weer van je camera af, hoe presteert deze bij ISO 800 (of misschien zelfs 1600?) enzovoorts... hoe dichtbij kun je komen?a90 schreef:Beide objectieven zijn redelijk lichtsterk en welke je moet gebruiken hangt af van de afstand die je moet overbruggen.
Ik ben benieuwd of je iets meer info hebt ?

belichting durf ik niet te zeggen. Ik mag ook op het podium komen (achter ze, van de zijkant), zolang ik maar niet te veel opval zeg maar.
foto's die ik wil maken? ik ben erg gecharmeerd van foto's 2,3,4, en 5 die hier staan: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... &start=120" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door TDoornbos op ma nov 26 2012 11:58 am, 1 keer totaal gewijzigd.
- Boldey
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Ik heb die beide lenzen en gebruik ze veelvuldig voor concerten, kijk maar op mijn site
Ga uit van ISO 1600, f2.8 en je sluitertijd zo rond de 1/100, liefst zo snel mogelijk, en zeker sneller als je de 80-200 gebruikt. Als je echt erg slecht licht hebt kan ISO 3200 op de D90 ook nog wel. Stand M (A kan ook als het licht niet te wisselend is), spotmeting en in RAW schieten.
Ik heb een D300 en die gaat wel eens op ISO 3200 en geeft strakke platen. Zolang je maar goed belicht.
Neem de eerste 2 nummers om je belichting wat goed te krijgen en ga daarna vooral letten compositie en toffe momenten.
Ga uit van ISO 1600, f2.8 en je sluitertijd zo rond de 1/100, liefst zo snel mogelijk, en zeker sneller als je de 80-200 gebruikt. Als je echt erg slecht licht hebt kan ISO 3200 op de D90 ook nog wel. Stand M (A kan ook als het licht niet te wisselend is), spotmeting en in RAW schieten.
Ik heb een D300 en die gaat wel eens op ISO 3200 en geeft strakke platen. Zolang je maar goed belicht.
Neem de eerste 2 nummers om je belichting wat goed te krijgen en ga daarna vooral letten compositie en toffe momenten.