NEF opnamen voor stacks, zet ik in Nikon Capture NX2 versie 2.3.5., om naar TIFF en verwerk deze met Combine ZP tot TIFF bestanden.
Deze zijn echter niet te openen in NX2 , bestanden heb ik met PS al omgezet naar 8 bits bestanden maar ook dan nog niet te openen c.q. verder te verwerken met NX. Wie heeft ervarings advies?
Machiel.
Stacks in TIFF
Re: Stacks in TIFF
CNX2 heeft problemen met TIFF als die bewerkt zijn met andere software.
Dit heb ik ook als ik PTGui gebruikt heb voor een pano die ik TIFF heb opgeslagen.
Kroontje
Dit heb ik ook als ik PTGui gebruikt heb voor een pano die ik TIFF heb opgeslagen.
Kroontje
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Pano-software werkt mogelijk in lagen of met alfa kanalen. Is dan niet in te laden in een softwarepakket waar je alleen "platte" TIFF´s in kunt laden. Zorg je ervoor dat het een een plat 8 of 16 bits bestand is, zou het geen probleem moeten zijn.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Leon, zoals je ziet heb ik bestanden al omgezet met PS naar 8 bits wat niet helpt. Hoe te doen om een plat 8 bits te krijgen wat wel werkt?
Machiel.
Machiel.
-
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Het is mij opgevallen dat als ik bij Combine ZP TIFF's laadt van allen 60 mb de verschillende outputs varieren tussen 24 en 29 mb. Dit zou er op kunnen wijzen dat Combine een TIFF bestand gebruikt met compressie, en dat kan van alles zijn. ( zoals LZW, ZIP, JPEG, etc.)
Mijn ervaring is dat veel programma's moeite hebben met gecomprimeerde TIFF files.
Ik kan in Combine geen informatie vinden wat voor TIFF gebruikt wordt.
TIFF's uit combine laden in PS ( PS accepteert heel veel) en dan opslaan in niet gecomprimeerde TIFF heeft geen zin want de compressie kan niet ongedaan gemaakt worden.
Dus ben bang dat je er niet veel aan kan doen
suces
RVK
Mijn ervaring is dat veel programma's moeite hebben met gecomprimeerde TIFF files.
Ik kan in Combine geen informatie vinden wat voor TIFF gebruikt wordt.
TIFF's uit combine laden in PS ( PS accepteert heel veel) en dan opslaan in niet gecomprimeerde TIFF heeft geen zin want de compressie kan niet ongedaan gemaakt worden.
Dus ben bang dat je er niet veel aan kan doen
suces
RVK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning
https://robvankralingen.fotoport.nl/
RVK, ik dacht een betere behandeling voor stacks gevonden te hebben dan met JPG, maar dat lijkt niet het geval te zijn.
-
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Kun je aangeven wat je probleem is?
Ik gebruik Combine ZP veel met TIFF als input en dat gaat (meestal) uitstekend. Het enige bezwaar is dat Combine niet erg stabiel is, bv. soms iedere keer na een stack opnieuw moeten opstarten.
Het gebeurd ook wel dat een reeks van 10-12 opnamen vastloopt als er niet is uitgelijnd.
Wat ook nog (onverklaarbaar) verschil kan maken is de keuze stack of softstack .
Toch kan ik, met wat geduld, er goede resultaten mee krijgen alhoewel ik denk ik wel ga kijken naar een ander programma, er komen er nu meerdere dus wie weet wat die doen.
RVK
Ik gebruik Combine ZP veel met TIFF als input en dat gaat (meestal) uitstekend. Het enige bezwaar is dat Combine niet erg stabiel is, bv. soms iedere keer na een stack opnieuw moeten opstarten.
Het gebeurd ook wel dat een reeks van 10-12 opnamen vastloopt als er niet is uitgelijnd.
Wat ook nog (onverklaarbaar) verschil kan maken is de keuze stack of softstack .
Toch kan ik, met wat geduld, er goede resultaten mee krijgen alhoewel ik denk ik wel ga kijken naar een ander programma, er komen er nu meerdere dus wie weet wat die doen.
RVK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning
Probleem vindt ik:
NEF opnamen voor stacks, zet ik in Nikon Capture NX2 versie 2.3.5., om naar TIFF en verwerk deze met Combine ZP tot TIFF bestanden.
Deze zijn echter niet te openen in NX2 ,
Dank voor de ervaring met CZP.
Machiel
Deze zijn echter niet te openen in NX2 ,
Dank voor de ervaring met CZP.
Machiel