D800 en Capture NX2
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
D800 en Capture NX2
Nikon Capture 2 is slaapverwekkend traag nu ik de fikse bestanden van de D800 probeer te bewerken. Met name het opslaan duurt erg lang. Is daar nog aan te doen. Ik heb een AMD Athlon 64 met 8Gb RAM en natuurlijk Win7 64. Is er bijvoorbeeld met het geheugenbeheer nog iets te bereiken
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl
-
- Forumlid
Re: D800 en Capture NX2
Je zult merken dat alle bewerkingssoftware trager is met dit soort giga bestanden.
Maar je zou kunnen kijken of er niet een aantal programma's standaard worden geladen bij het opstarten, terwijl dat onnodig is.
Maar je zou kunnen kijken of er niet een aantal programma's standaard worden geladen bij het opstarten, terwijl dat onnodig is.
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Contacteer:
Met een sneller systeem kun je gemakkelijker meerdere dingen tegelijk doen, het verwerken van een groot foto bestand blijft tijd vragen.
-
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Kijk eens naar het lampje van je harde schijf flikkert dat veel op, dan wordt er veel weg geschreven naar swap files en dat kost, zeker bij een langzame harde schijf, heel veel tijd. Verder is Capture die je gebruikt een 32 of 64 bit uitvoering?
RVK
RVK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning
https://robvankralingen.fotoport.nl/
Start de Windows resource monitor en/of gebruik de sysinternals tools om uit te vogelen waar jouw machine mank loopt.
Maar als ik zo hoor dat er een 'simpele' AMD Athlon 64 in zit, tja... dan zit het er dik in dat CaptureNX2 je complete CPU 'opvreet'.
Dat is de reden dat ik mijn machine al van een i7 920 CPU naar een i7 980X heb geupgrade.... En met 12GB aan DDR3 RAM, SSD schijf en Velociraptors als swap disken is de software van Nikon (zowel CaptureNX2 als ViewNX2) nog traaaaag met D800 NEF files...
Maar als ik zo hoor dat er een 'simpele' AMD Athlon 64 in zit, tja... dan zit het er dik in dat CaptureNX2 je complete CPU 'opvreet'.
Dat is de reden dat ik mijn machine al van een i7 920 CPU naar een i7 980X heb geupgrade.... En met 12GB aan DDR3 RAM, SSD schijf en Velociraptors als swap disken is de software van Nikon (zowel CaptureNX2 als ViewNX2) nog traaaaag met D800 NEF files...

-
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
- Contacteer:
dat is de reden dat ik niet naar een nieuwe FX wil maar gewoon een pro DXCaptainHook schreef: Dat is de reden dat ik mijn machine al van een i7 920 CPU naar een i7 980X heb geupgrade....

Fin.
Al moest ik een compleet nieuwe PC kopen, dan nog deed ik het!djunclesam schreef: dat is de reden dat ik niet naar een nieuwe FX wil maar gewoon een pro DXnieuwe body is duur nieuw glas maakt het duurder en een nieuwe pc nog duurder
Die D800E is gewoon super!
Daar laat ik me echt niet van weerhouden door zoiets futiels als wat CPU power. :mrgreen:
-
OnlineReneG
- Clublid
- Contacteer:
Geheugen zal het probleem idd. niet zijn. Zoals eerder aangehaald is de 64 bits versie aanzienlijk sneller, dus als je OS nog geen 64-bits is kun je dat evt. upgraden. Waarschijnlijk zit het hem in processing power. Wat misschien ook nog helpt gezien de grootte van de bestanden zijn snellere harddisks, in de vorm van een SSD of RAID array.
Moet zeggen dat ik er zelf geen moeite mee heb; Ik heb bij wijze van test een sample D800 NEF gedownload en dat werkte probleemloos en snel. Maar ik heb dan wel een nieuwe, snelle machine.
Moet zeggen dat ik er zelf geen moeite mee heb; Ik heb bij wijze van test een sample D800 NEF gedownload en dat werkte probleemloos en snel. Maar ik heb dan wel een nieuwe, snelle machine.
Spul waarmee je foto's maakt...
1 NEFje is het probleem niet... (dat had ik ook gedaan voordat ik zelf een D800E had), maar moet je eens een aantal directories vol met D800 NEFs hebben...dan wordt het al een heel ander verhaal...ReneG schreef:...
Ik heb bij wijze van test een sample D800 NEF gedownload en dat werkte probleemloos en snel. Maar ik heb dan wel een nieuwe, snelle machine.

-
- Clublid
- Contacteer:
Blijft de vraag is Capture NX2 32 of 64 bit , als het 32 bit is heeft meer geheugen geen zin alleen snellere harddisk.
De belasting van je processor is eenvoudig te controleren als je in de gadgets de processorcontrolle opent, je krijgt dan een soort snelheidsmeter die de belasting van de processor aangeeft.
Mijn ervaring is (vooral bij grote panorama's) dat 64 bit en meer geheugen samen met sneller HDD meer oplevert dan snellere processor.
RVK
De belasting van je processor is eenvoudig te controleren als je in de gadgets de processorcontrolle opent, je krijgt dan een soort snelheidsmeter die de belasting van de processor aangeeft.
Mijn ervaring is (vooral bij grote panorama's) dat 64 bit en meer geheugen samen met sneller HDD meer oplevert dan snellere processor.
RVK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning
-
OnlineReneG
- Clublid
- Contacteer:
Natuurlijk heb ik dat ook gedaan, ben software tester geweest.CaptainHook schreef:1 NEFje is het probleem niet... (dat had ik ook gedaan voordat ik zelf een D800E had), maar moet je eens een aantal directories vol met D800 NEFs hebben...dan wordt het al een heel ander verhaal...ReneG schreef:...
Ik heb bij wijze van test een sample D800 NEF gedownload en dat werkte probleemloos en snel. Maar ik heb dan wel een nieuwe, snelle machine.

Ik heb mijn nieuwe systeem echt flink op zijn donder gegeven. Capture NX2 met een stuk of 8 van die NEF's open, CS5 erlangs met een paar grote TIFF's, een fotobrowser, een stuk of 8 sites op de webbrowser én een hoge FPS shooter en een word documentje of 2. De processors op de CPU en GPU kregen het toen aardig druk (zat bijna aan de max) maar het geheugen is nooit boven de 8,5GB gekomen (heb 12 GB). De harddisks (SSD's en RAID 0 7200 RPM's vonden het ook niet zo spannend, ze hadden het alleen iets drukker toen ik de files in bulk begon weg te schrijven. De CPU's hadden het wel druk, maar dat komt door de grote aantallen applicaties die ik vaak tegelijk open heb staan. Dan wordt de CPU veel bepalender...
Laatst gewijzigd door ReneG op vr nov 30 2012 3:24 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Spul waarmee je foto's maakt...
ehhh, 8 NEFjes is niks. Ik heb het over tientallen....
En als je die b.v. per honderd gaat converteren naar b.v. TIFFjes of JPEGjes, dan krijgt ViewNX2/CaptureNX2 het errug warm en vreet m'n CPU gewoon compleet op.
Memory is idd geen issue. Wat dat betreft is b.v. PTGui Pro veel efficienter. Die produceert 1GB pano files binnen enkele minuutjes. Ook PS CS6 levert geen problemen op. Het is vooral die Nik software.
Terwijl met de D700 NEFs was het vrijwel geen enkel issue! Het zijn vooral die nieuwe NEFs van de D800(E).
Systeem: i7 980X (Gigabyte EX58A UD5) met SSD, separate swap/cache/temp Velociraptors, 12GB DDR-3 RAM. aparte GraKa's per monitor, etc. Nee, programmeertechnisch valt er nog wel wat te verbeteren aan die Nik software...
En als je die b.v. per honderd gaat converteren naar b.v. TIFFjes of JPEGjes, dan krijgt ViewNX2/CaptureNX2 het errug warm en vreet m'n CPU gewoon compleet op.
Memory is idd geen issue. Wat dat betreft is b.v. PTGui Pro veel efficienter. Die produceert 1GB pano files binnen enkele minuutjes. Ook PS CS6 levert geen problemen op. Het is vooral die Nik software.
Terwijl met de D700 NEFs was het vrijwel geen enkel issue! Het zijn vooral die nieuwe NEFs van de D800(E).

Systeem: i7 980X (Gigabyte EX58A UD5) met SSD, separate swap/cache/temp Velociraptors, 12GB DDR-3 RAM. aparte GraKa's per monitor, etc. Nee, programmeertechnisch valt er nog wel wat te verbeteren aan die Nik software...
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
Beste Jos,
re (van een ander): paar directories vol
Zuinig met beschibare bronnen (resources) omgaan is altijd de moeite waard.
Begin eens met slechts 1 nef bestand tegelijk open, in plaats van een hele rij.
Groeten, Gijs
re (van een ander): paar directories vol
Zuinig met beschibare bronnen (resources) omgaan is altijd de moeite waard.
Begin eens met slechts 1 nef bestand tegelijk open, in plaats van een hele rij.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
-
- Forumlid
- Contacteer:
Dank...
Jou computer wordt straks net zo traag. De neiwe D400 heeft straks ook 24 megapixel, bestanden zijn dus een factor twee groter.dat is de reden dat ik niet naar een nieuwe FX wil maar gewoon een pro DX
-
- Forumlid
- Contacteer:
Overigens: hoe kan ik zien dat Capture in 64 bit versie is geïnstalleerd? Dat gaat toch automatisch. het programma staat in elk geval in de normale programfiles map en niet in de x86 versie. Windows is 64 bit in elk geval. De pijn zit hem trouwens in het opslaan. Ik heb maar een NEF tegelijk openstaan. Bewerken gaat redelijk vlot. Het opslaan kost wel een minuut. Toch wel gek: die PC werkt wel vaker met nog veel grotere bestanden en dat is geen probleem. Ik ga eens kijken wat er allemaal open staat/geladen wordt bij het opstarten. bedankt anyway...