Welke camera naast d80?

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
Plaats reactie
ilona33

Welke camera naast d80?

Bericht door ilona33 » ma dec 03 2012 6:23 pm

Hallo!

Sinds 2007 in het bezit van nikon d80, tot tevredenheid.
Sinds kort een eigen fotostudio en ik zou er graag een camera bij willen. Welke adviseren jullie?
Full frame zou leuk zijn maar is echt nog boven budget.
Ik heb pas met een d5100 gewerkt, miste daarin wel de handige knoppen aan de buitenkant, of zal dit wennen?

Voor in de studio bevalt mijn d80 prima, alleen daar buiten in lasterige licht situaties is het weleens minder.
Ik zag bij die Cameraland iemand die in de studio met een systeemcamera werkt, iemand daar ervaring mee?

Wat zouden jullie doen?

Bedankt !!

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: Welke camera naast d80?

Bericht door Léon Obers » ma dec 03 2012 6:37 pm

ilona33 schreef: Ik zag bij die Cameraland iemand die in de studio met een systeemcamera werkt, iemand daar ervaring mee?
Wat voor systeemcamera? Er kan van alles mee bedoeld zijn, zelfs een Nikon D80 kun je als systeemcamera bestempelen (Nikon digitale reflex systeemcamera).
ilona33 schreef:Ik heb pas met een d5100 gewerkt, miste daarin wel de handige knoppen aan de buitenkant, of zal dit wennen?
Die vraag kun je alleen zelf beantwoorden. Als bij de eerste kennismaking in het werken met een D5100 het reeds als tekortkoming voelt, denk ik dat het een duidelijke aanwijzing is dat je die extra knoppen niet zou willen missen. Overigens de D5100 is inmiddels opgevolgd door een D5200.
Vriendelijke groet, Léon Obers

ilona33

Bericht door ilona33 » ma dec 03 2012 7:42 pm

Ik doelde als systeemcamera op de olympus pen.

Apenstaartjes
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Apenstaartjes » ma dec 03 2012 9:02 pm

Ik adviseer een d90, voor het geld waar ze nu te koop voor zijn (469 €) is dat de beste deal, en ik voorspel je dat je de d80 niet meer zal gebruiken
D7100, lenzen, statief, flitser en rugzak

Bruud
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Bruud » wo dec 05 2012 10:28 pm

ilona33 schreef:Hallo!

Sinds 2007 in het bezit van nikon d80, tot tevredenheid.
Sinds kort een eigen fotostudio en ik zou er graag een camera bij willen. Welke adviseren jullie?
Full frame zou leuk zijn maar is echt nog boven budget.
Ik heb pas met een d5100 gewerkt, miste daarin wel de handige knoppen aan de buitenkant, of zal dit wennen?

Voor in de studio bevalt mijn d80 prima, alleen daar buiten in lasterige licht situaties is het weleens minder.
Ik zag bij die Cameraland iemand die in de studio met een systeemcamera werkt, iemand daar ervaring mee?

Wat zouden jullie doen?

Bedankt !!
Wat is lastig licht, en wat doet je D80 dan niet goed? belicht ie niet goed? Stelt ie niet goed scherp? Of heb je soms een matig objectief die last heeft van flare, te weinig contrast door of wat dan ook en denk je dat het aan de body ligt?

En wat wij dan zouden doen? Dat hangt nogal af van wat de de eisen en wensen zijn van de betreffende fotograaf. De door Apenstaartjes gesuggereerde D90 is een prima keus, maar voor een ander zou de D7000 een veel betere keuze kunnen zijn. En beide zijn 'opvolgers' van de D80 dus qua bediening zal je er snel op thuis zijn.

Een systeemcamera kan natuurlijk ook. Worden prachtge foto's mee gemaakt (in de juiste handen) maar op een Olympus PEN passen je objectieven (hoeveel en welke heb je?) niet.

Dus ja, wat bedoel je eigenljk ;)

Ruud

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”