kelvin 5500 en provia film?
kelvin 5500 en provia film?
Ojee, ik heb volgens mij iets heel dom gedaan.
Tijdje geleden heb ik een paar fuji provia films vol geschoten in de studio met daglichtlampen en daglicht tl.
Op mijn D300 het licht nog even gemeten en kwam uit op ongeveer 5500K. Provia is een daglichtfilm dus ik dacht, dat zit wel snor met die 5500K light van de lampen. Toch zijn die dia's hartstikke blauw geworden, alsof ik een kunstlichtfilm heb gebruikt! Moet ik voor deze film dan misschien toch 3200K lampen gebruiken?
Groet, Thom
Tijdje geleden heb ik een paar fuji provia films vol geschoten in de studio met daglichtlampen en daglicht tl.
Op mijn D300 het licht nog even gemeten en kwam uit op ongeveer 5500K. Provia is een daglichtfilm dus ik dacht, dat zit wel snor met die 5500K light van de lampen. Toch zijn die dia's hartstikke blauw geworden, alsof ik een kunstlichtfilm heb gebruikt! Moet ik voor deze film dan misschien toch 3200K lampen gebruiken?
Groet, Thom
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: kelvin 5500 en provia film?
Thom,
Wat voor film was het, het zou film voor kunstlicht kunnen zijn.
( Ik ken het assortiment niet uit mijn hoofd, moet op het doosje of in de typecode staan)
Groeten,Gijs
Wat voor film was het, het zou film voor kunstlicht kunnen zijn.
( Ik ken het assortiment niet uit mijn hoofd, moet op het doosje of in de typecode staan)
Groeten,Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Dag Gijs,
De diafilm die ik heb gebruikt is de Fujichrome Provia 100F (RDP III 120) Professional Daylight, iso 100.
Groet, Thom
De diafilm die ik heb gebruikt is de Fujichrome Provia 100F (RDP III 120) Professional Daylight, iso 100.
Groet, Thom
- Léon Obers
- Forumlid
Het is mij niet bekend hoe zuiver die daglicht- en daglichtlampen TL zijn. Met name TL zou afwijkende resultaten kunnen geven.thom schreef: Tijdje geleden heb ik een paar fuji provia films vol geschoten in de studio met daglichtlampen en daglicht tl.
TL-licht is geen continue spectrum maar er zitten sterke pieken in een kleurverdeling of juist "gaten". Als die pieken of dalen juist samenvallen met de hoogste kleurgevoeligheid van de kleurlagen in een film (of juist niet), geeft dat afwijkende resultaten.
Heb je informatie over de kleurzuiverheid van die TL lampen, bijv. staat de kleurindex van die lampen ergens genoteerd?
Hier een datasheet van de Fuji Provia 100 film: http://www.fujifilm.com/products/profes ... asheet.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Hier een datasheet van de Fuji Provia 400 film: http://www.fujifilm.com/products/profes ... asheet.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Vriendelijke groet, Léon Obers
Dag Leon,
Dank voor de informatie!
Ik had ook enkele foto's gemaakt met alleen het licht van de daglicht lampen en dit gaf het zelfde resultaat als met de tl's aan. De daglicht lampen zijn 5400 of 5500K.
Groet, Thom
Dank voor de informatie!
Ik had ook enkele foto's gemaakt met alleen het licht van de daglicht lampen en dit gaf het zelfde resultaat als met de tl's aan. De daglicht lampen zijn 5400 of 5500K.
Groet, Thom
- Léon Obers
- Forumlid
En hoe is de kleur als je flitst met de flitser van de camera (zou je een volgende keer een testje kunnen doen), is dat dan ook te blauw?
Indertijd dat ik nog dia-film gebruikte en films altijd bij dezelfde centrale liet ontwikkelen (daar kan ook wat verschil inzitten), testte ik nieuwe emulsies (film met hetzelfde emulsienummer) altijd eerst uit met grijs- en kleurkaarten en typisch een paar neutrale onderwerpen van donker naar licht in een set-up. Om zodoende de kleurzuiverheid van film te kunnen bepalen, en welke eventuele correctiefilters gebruikt moesten worden om een neutrale weergave te kunnen krijgen.
Aan filters had ik een heel setje Kodak Wratten filters in de kleuren R, G, B, Y, M, C, vanaf CC 2.5 verschil oplopend naar CC5, CC10, CC20, CC30, plus een aantal kleurcorrectiefilters zowel blauw als amber van kleur oplopend in waarden vanaf circa 10 Mired verschil tot complete conversie kunstlicht / daglicht en andersom.
Bij studio flitslicht was de filtering ergens rondom CC2.5 - CC5 in een van de basiskleuren plus misschien een minimale correctie in kleurtemperatuur.
Indertijd dat ik nog dia-film gebruikte en films altijd bij dezelfde centrale liet ontwikkelen (daar kan ook wat verschil inzitten), testte ik nieuwe emulsies (film met hetzelfde emulsienummer) altijd eerst uit met grijs- en kleurkaarten en typisch een paar neutrale onderwerpen van donker naar licht in een set-up. Om zodoende de kleurzuiverheid van film te kunnen bepalen, en welke eventuele correctiefilters gebruikt moesten worden om een neutrale weergave te kunnen krijgen.
Aan filters had ik een heel setje Kodak Wratten filters in de kleuren R, G, B, Y, M, C, vanaf CC 2.5 verschil oplopend naar CC5, CC10, CC20, CC30, plus een aantal kleurcorrectiefilters zowel blauw als amber van kleur oplopend in waarden vanaf circa 10 Mired verschil tot complete conversie kunstlicht / daglicht en andersom.
Bij studio flitslicht was de filtering ergens rondom CC2.5 - CC5 in een van de basiskleuren plus misschien een minimale correctie in kleurtemperatuur.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Ik maak middenformaat dia's met de Mamiya en heb hiermee nog nooit met flts gewerkt. Zou ik toch eens moeten proberen. Ik laat altijd de films bij de beste vaklab bij mij in de buurt ontwikkelen en er is daar nog nooit iets fout gegaan met mijn spullen. Maar nu begin ik toch te denken dat hier, met die laatse diafilms, toch echt iets mis is gegaan.
Groet, Thom
Groet, Thom
- gijs sandberg
- Clublid
Thom,
Het is een intrigerend geval.
Als ik de datasheets goed lees is er geen kunstlicht versie, dus dat kan de verwarring niet zijn.
Kijk eens goed bij de sectie fitlering, daar wordt ook voor "daglicht" TL verlichting filtering vermeld.
Een long shot : Heb je de codering op de film-rand bekeken?
Nog een: hoe oud was de film, en hoe was deze bewaard ?
Groeten,Gijs
Het is een intrigerend geval.
Als ik de datasheets goed lees is er geen kunstlicht versie, dus dat kan de verwarring niet zijn.
Kijk eens goed bij de sectie fitlering, daar wordt ook voor "daglicht" TL verlichting filtering vermeld.
Een long shot : Heb je de codering op de film-rand bekeken?
Nog een: hoe oud was de film, en hoe was deze bewaard ?
Groeten,Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gijs,
Het is inderdaad heel vreemd. Film was redelijk vers, goed tot 2012-3, en in de koelkast bewaard.
Ik ga het in de komende dagen maar nog een keertje proberen.
Groet, Thom
Het is inderdaad heel vreemd. Film was redelijk vers, goed tot 2012-3, en in de koelkast bewaard.
Ik ga het in de komende dagen maar nog een keertje proberen.
Groet, Thom
- gijs sandberg
- Clublid
Re:nog een keer proberen.
Thom,
Goed idee, kijk wel of emulsienummer etc. hetzelfde is.
Ik zou testjes maken met verschillende lichtbronnen (buiten, flits, jouw studiolicht).
en tegelijk opnames maken met een digitaal, zodat je kan vergelijken.
Groeten, Gijs
Goed idee, kijk wel of emulsienummer etc. hetzelfde is.
Ik zou testjes maken met verschillende lichtbronnen (buiten, flits, jouw studiolicht).
en tegelijk opnames maken met een digitaal, zodat je kan vergelijken.
Groeten, Gijs