Na de reparatie kon ik eigenlijk geen reflecties van blank materiaal meer zien. Maw, de coating zat er weer.
Ik weet echter niet of de plaat vervangen is. De reparatieomschrijving rept er niet over. Iemand op DPR suggeerde de kwast als oplossing, en dat zou zo maar kunnen !
Na de reparatie en na ongeveer 230 fotos is de situatie als volgt:

Op dezelfde plek als voor de reparatie zie je het fout gaan. Het is met het blote oog bij normaal licht ook te zien, maar het gaat om de onderrand van de linker helft van de plaat die onder de spiegel zit. Tegen het foam aan zie je op de rand een concentratie van reflecties. De reflecties die je nu ziet komen door het led-licht. Dat moet ik gebruiken om er een foto van te kunnen maken in dit grijze weer.
Stof reflecteert ook licht. Ongeveer op 25% vanaf de linker zijde rekenend, zie je meer naar de bovenzijde een witte reflectie. Dat is stof. Wat je rechts eronder ziet valt helaaas niet weg te blazen: geen stof !
Rechts naast de witte stip van het stofdeeltje zie je een driehoekvormige verkleuring. Deze is met het blote oog meer bruinig van kleur. Wat je niet kunt zien is dat dit stuk 'dieper ligt': alsof de coatinglaag dunner is.

Dit is een uitsnede van de foto hierboven. Je kunt perfect het driehoekje zien, evenals de reflectie van het stofdeeltje links ervan. Aan de onderzijde de concentratie van reflecties. Ook kan je zien dat dit schadegebied een vergelijkbaar grijze kleur heeft als het driehoekje.
Ik had er van het weekend wel 6 á 700 willen maken maar door mijn heftige verkoudheid ben ik er zondag tijdig mee gestopt. Daardoor kan ik niet zeggen of het nog erger wordt naarmate het aantal fotos toeneemt. Maar het is wel duidelijk dat de slijtage na de reparatie weer snel plaats vindt en ook goed zichtbaar is.
Wat vinden jullie ? Opnieuw insturen ? Of is dit 'normaal' ?
lock