Windows PC of iMac

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.
iefie
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Windows PC of iMac

Bericht door iefie » di dec 04 2012 6:15 pm

Perfect uitgelegd en geheel hoe ik er ook over denk.
D90 /mb-d80 / 18-70 / 70-300 VR / 70-210D /35 1.8 / 50 1.8 / Tamron 90mm 2.8 macro / 2x sb-700.

Kroontje

Bericht door Kroontje » di dec 04 2012 6:24 pm

Zo jammer deze discussie ;)
Wat je heb daar ben je trots op en dan zal je zeggen neem het ook.
Dus wil ik eigenlijk me er niet mee bemoeien, maar dat gaat niet.
Ruim een jaar geleden nieuwe pc met de zelfde hardware als een Imac (misschien wel beter toen der tijd) voor de helft minder).
Nooit is mijn Win 7 geklapt of me in de steek gelaten.
Betreft de software heb ik het nodige voor de foto bewerking.
Het heeft mij een hoop geld gescheeld en ben tevreden.
Daarnaast ben ik een Linux gebruiker en weet dat Apple op Unix draait. Dus weet wel hoe dat draait.
Maar ben een paar keer bij een oud collega geweest om hem te helpen op een Imac en mijn conclusie blijft staan.
Blij dat ik die overstap nooit heb gemaakt.

Dit is mijn mening en blijf erbij ;)
Maak een keuze die jij wilt doen.
Zoveel forum lezers en zoveel meningen die allemaal zullen zeggen "dat van mijn is het beste" :mryellow:

Kroontje

remoss
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door remoss » di dec 04 2012 6:57 pm

Heb dit jaar ook voor de keuze gestaan en ben toch weer voor een PC gegaan en wel deze samenstelling:

ASUS P8Z77-V moedebord
Intel® Core™ i7-3770K processor
Cooler Master Hyper TX3 EVO processor koeler
OCZ ModXStream Pro 700W voeding
Fractal Design Arc behuizing met 3x 140mm koelventilator
ASUS DRW-24B3ST brander
Crucial CT256M4SSD2 SSD schijf
Seagate 3TB SATA600 64MBcache schijf
Corsair 16 GB DDR3-1600 geheugen

Er zit een Dell U2711 27" TFT (2560x1440 resolutie) op aangesloten via displayport en het circus draait op Windows 7 64 bits. Het setje is erg snel voor het grafische deel doet de HD4000 grafische chip van de Intel i7 dienst, dat is voor 2d grafisch werk dik voldoende.

Prijs was nog dik onder die van de imac

Afbeelding
Laatst gewijzigd door remoss op di dec 04 2012 7:31 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

RobbieDx
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door RobbieDx » di dec 04 2012 7:13 pm

Heb ook even gedacht om op de nieuwe iMac over te stappen.

Dit verhaal heeft me ervan overtuigd om het toch niet te doen:

http://nl.hardware.info/nieuws/31846/if ... van-binnen

Je zult maar 8 Gb willen bijprikken........

Groet,

Rob
Groet, Rob

Flickr

MarcoD750
Ontwerp & Ontwikkeling
Ontwerp & Ontwikkeling
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door MarcoD750 » di dec 04 2012 8:26 pm

André schreef: Overigens ben ik bang, of weet ik nu al zeker dat dit weer een welles-nietes topic van window fans tegen apple fans gaat worden, en de topicstarter er geen spat wijzer van gaat worden. Ik adviseer daarom, ga gewoon op je natuurlijk buikgevoel af.
Tja die discussie zal altijd blijven, na jaren windows, ga ik nu over op apple, met info van iemand die natuurlijk een zware gebruiker is van apple en die mij ook gaat helpen.
en ik hoefde niet op de prijs te kijken, scheelt ook.. 8) alleen zei mijn buikgevoel gebruik wat hersens voordat je overstapt.. :mrgreen:
met vriendelijke groet, Marco

Z6 | Z 24-120 | AF-S Nikkor 14-24 | AF-S Nikkor 24-70 2.8 | AF-S 70-200 2.8 VRI | SB910 | Insta360 |

John Hoenen
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door John Hoenen » di dec 04 2012 8:32 pm

RobbieDx schreef:Heb ook even gedacht om op de nieuwe iMac over te stappen.

Dit verhaal heeft me ervan overtuigd om het toch niet te doen:

http://nl.hardware.info/nieuws/31846/if ... van-binnen

Je zult maar 8 Gb willen bijprikken........

Groet,

Rob

Misschien meteen 16Gb bestellen !

remoss
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door remoss » di dec 04 2012 8:36 pm

Eens, geheugen is nooit weg. Ik gebruik met een beetje heftig fotoshop gebruik rond de 12GB! Dan staan er wel een paas foto's open met diverse lagen met bewerkingen.

Gertje
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Gertje » di dec 04 2012 8:54 pm

Kroontje schreef:Zo jammer deze discussie ;)
Welke discussie? heb ik wat gemist?
TS stelt een paar terechte en goede vragen. Dit om de twijfel weg te laten nemen door kenners van het ene en of het ander systeem

-rechtvaardigt de Apple pluspunten dit prijsverschil????
-Is Apple echt zoveel beter dan Windows 7 ??
-Is een Apple scherm echt zoveel beter dan de bovengenoemde Dell U2412M??? of eventueel een ander scherm
-Voor welk systeem zouden jullie kiezen?

De reacties geven over het algemeen een goed antwoord op de vraag en vormen niet of nauwelijks een discussie. Daarom snap ik niet geheel jouw reactie.

Dusss
Gertje

Doerak
Forumlid
Forumlid

Bericht door Doerak » di dec 04 2012 9:05 pm

remoss schreef:Eens, geheugen is nooit weg. Ik gebruik met een beetje heftig fotoshop gebruik rond de 12GB! Dan staan er wel een paas foto's open met diverse lagen met bewerkingen.
Al met al een interessante discussie....

Met windows 7 64 bits en 8GB aan geheugen en Lightroom 4.x heb ik nog nooit meer dan 6 GB geheugen gebruikt en dit was enkel omdat in versie 4.x van Lightroom een geheugen-lek zat. Normaliter gebruik ik niet meer dan 2 á 3 GB aan geheugen met Lightroom 4.x ....

Verder heb ik nooit last van , buiten corrupt geheugen, crashes in Windows 7. Dus dat relaas van Mac vs W7 snap ik niet.

Performance met een SSD is ook goed. Foto bestanden staan op een andere HD. En daarmee is mijn algehele performance is OK.

Wel ben ik benieuwd naar een Mac die deze performance kan evenaren.... heb ik hier altijd the best nodig of zijn er alternatieven voorhanden? Ergo welke Mac heb ik nodig om ook gewoon met LR 4.x soepel te kunnen werken en het liefst mobiel (liever een macbook dan een mini mac bv). Maar ik laat het eerste vrij: soepel kunnen werken !

Gr Patrick

Arie Vigelius
Forumlid
Forumlid

Bericht door Arie Vigelius » di dec 04 2012 9:07 pm

Een aantal jaren geleden (het Vista-tijdperk) de stap naar Mac gemaakt. Geen moment spijt van gehad. Alles werkt altijd. Geen onnodige dummy meldingen. Updates welhaast automatisch.
Schitterend design. Prestaties meer dan voldoende voor fotobewerking (ook grote NEF's uit de D800). Mooi samengestelde PC's zullen ook feilloos werken, maar ik heb mijn hart nu eenmaal verpand aan mijn Mac. Zo houdt de een van een schnitzel en de ander zweert bij een lekker biefstukje.

Ik zou eens een kaartje met foto's meenemen naar een Apple-winkel en uitproberen. M.i. kan je uitstekend uit de voeten met het "late-2012" 21" model. Temeer omdat de schermreflectie drastisch is gereduceerd. Zelf heb ik een "standaard" 27" van bijna 2 jaar oud. No problem at all.
Df Shooter.
http://www.vigelius.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

remoss
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door remoss » di dec 04 2012 9:18 pm

Doerak schreef:Met windows 7 64 bits en 8GB aan geheugen en Lightroom 4.x heb ik nog nooit meer dan 6 GB geheugen gebruikt en dit was enkel omdat in versie 4.x van Lightroom een geheugen-lek zat.
Dan heeft Photoshop hier een megalek :D
LR4 open + PS CS6 met een aantal foto's met bewerkingen:

Afbeelding

Remco v/d Sanden
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Remco v/d Sanden » di dec 04 2012 9:36 pm

Gertje schreef:
1-rechtvaardigt de Apple pluspunten dit prijsverschil????
2-Is Apple echt zoveel beter dan Windows 7 ??
3-Is een Apple scherm echt zoveel beter dan de bovengenoemde Dell U2412M??? of eventueel een ander scherm
4-Voor welk systeem zouden jullie kiezen?
1: Welke pluspunten ten eerste, en ten tweede, imo niet. Je betaald in mijn bescheiden mening te veel voor naam en design, wat je niet terugvind in performance ( wat niet wil zeggen dat het slecht is :) )
2: Wat is beter. Apple is in sommige programma's sneller of efficiënter, en in sommige dingen is de PC weer beter. Als je echt statische benchmarks naast elkaar gaat leggen zal je verschil kunnen meten, in een normale werkomgeving is dit niet merkbaar voor een gebruiker. Zeker niet met de huidige snelle quad-core systemen en vele GB's geheugen, icm SSD drives.
3: Een Apple scherm is zeker goed, het zijn schermen met IPS technologie en geven zeer goed kleuren weer. Maar of ze beter of slechter zijn dan een goede Dell Ultrasharp, of laat staan een goede Eizo IPS... Tsja... Daar durf ik mijn vingers niet aan te branden. Wat wel een zéér belangrijk punt is, is of het scherm mat of glanzend is. Matte schermen zijn imo vele malen fijner om mee te werken dan die hoogglans glasplaten die sommige Apples ook hebben ivm reflecties.
4: Persoonlijk zie ik de meerwaarde van een ander OS en een ander design niet tov mijn Windows machine. Daar komt bij dat ik graag zelf de touwtjes in handen heb qua hardware. Dat ik zelf kan beslissen of ik meer, sneller of nieuwer wil inbouwen, en niet beperkt ben of merkgebonden spullen moet aanschaffen.
Voor mij wint een moderne PC op alle vlakken met een Mac, maar aangezien ik mijn workstation ook voor meer dingen als fotografie gebruik telt dat ook zwaar mee. Iemand die alleen simpel een computer nodig heeft als ontwikkelstation voor zijn digitale werk kan met een Apple heel goed af zijn mijns inziens.
Laatst gewijzigd door Remco v/d Sanden op di dec 04 2012 11:50 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Maakt gebruik van Nikon [FX] body's en Nikkor [FX] glaswerk, en voor de lol nog wat 35mm analoog...

https://www.instagram.com/remcovandesanden

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » di dec 04 2012 9:57 pm

Doerak schreef:..Al met al een interessante discussie....
Absoluut !

Kroontje

Bericht door Kroontje » di dec 04 2012 10:16 pm

Remco v/d Sanden schreef:
Gertje schreef:
Kroontje schreef:
3-Is een Apple scherm echt zoveel beter dan de bovengenoemde Dell U2412M??? of eventueel een ander scherm
1: Welke pluspunten ten eerste, en ten tweede, imo niet. Je betaald in mijn bescheiden mening te veel voor naam en design, wat je niet terugvind in performance ( wat niet wil zeggen dat het slecht is :) )
2: Wat is beter. Apple is in sommige programma's sneller of efficiënter, en in sommige dingen is de PC weer beter. Als je echt statische benchmarks naast elkaar gaat leggen zal je verschil kunnen meten, in een normale werkomgeving is dit niet merkbaar voor een gebruiker. Zeker niet met de huidige snelle quad-core systemen en vele GB's geheugen, icm SSD drives.
3: Een Apple scherm is zeker goed, het zijn schermen met IPS technologie en geven zeer goed kleuren weer. Maar of ze beter of slechter zijn dan een goede Dell Ultrasharp, of laat staan een goede Eizo IPS... Tsja... Daar durf ik mijn vingers niet aan te branden. Wat wel een zéér belangrijk punt is, is of het scherm mat of glanzend is. Matte schermen zijn imo vele malen fijner om mee te werken dan die hoogglans glasplaten die sommige Apples ook hebben ivm reflecties.
4: Persoonlijk zie ik de meerwaarde van een ander OS en een ander design niet tov mijn Windows machine. Daar komt bij dat ik graag zelf de touwtjes in handen heb qua hardware. Dat ik zelf kan beslissen of ik meer, sneller of nieuwer wil inbouwen, en niet beperkt ben of merkgebonden spullen moet aanschaffen.
Voor mij wint een moderne PC op alle vlakken met een Mac, maar aangezien ik mijn workstation ook voor meer dingen als fotografie gebruik telt dat ook zwaar mee. Iemand die alleen simpel een computer nodig heeft als ontwikkelstation voor zijn digitale werk kan met een Apple heel goed af zijn mijns inziens.
Mag ik jullie erop wijzen dat als er gequoteerd wordt , dat dit goed wordt gedaan :twisted:
Dit is niet door mij geschreven.

Kroontje

Doerak
Forumlid
Forumlid

Bericht door Doerak » di dec 04 2012 10:41 pm

remoss schreef:
Doerak schreef:Met windows 7 64 bits en 8GB aan geheugen en Lightroom 4.x heb ik nog nooit meer dan 6 GB geheugen gebruikt en dit was enkel omdat in versie 4.x van Lightroom een geheugen-lek zat.
Dan heeft Photoshop hier een megalek :D
LR4 open + PS CS6 met een aantal foto's met bewerkingen:

Ha rené,

jij hebt altijd "geluk".

Ik heb altijd getracht een optimaal systeem te bewerkstelligen. Echter nooit geluikt, te veel processor power dan wel te veel RAM... maar nooit optimaal bij het bijbehorende programma. Zo ook nu een RAM overkill en een Procecessor under"kill". Geen idee welke Mac zou kunnen voldoen. Vandaar mijn vraag over een ander boeg ?
Laatst gewijzigd door Doerak op wo dec 05 2012 5:09 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie

Terug naar “Computer hardware en software algemeen”