Beste mensen,
Onlangs heb ik de keuze gemaakt om van Aperture over te stappen naar Lightroom. In Aperture hoefde ik mij niet druk te maken over het ontwerp van de directorystructuur. Omdat Aperture dat zelf regelt in de content van de libary en Lightroom niet moet ik daar nu wel bij stil staan. bij het overzetten van de JPEg foto's uit de Aperture bibliotheek naar de Lightroom catalogus hanteer ik de volgende strategie.
Alle foto's heb ik in Aperture ondergebracht in albums. Deze albums dragen voor een album dat vandaag gecreëerd is de naam " 20121204_gebeurtenis X". Alle foto's in dit album heb ik voorzien van het trefwoord dat gelijk is aan de naam van het album.
Vervolgens exporteer ik deze foto's naar een locatie in de directory van het jaartal. In dit geval dus 2012. Binnen Lightroom importeer ik de foto's door ze toe te voegen aan de catalogus. Tot slot maak ik een slim album met de naam 2012 en zorg dat hier alle foto's in komen te staan dat het trefwoord 2012 bevat.
Door nu aan de albums\foto's nog extra trefwoorden toe te voegen heb ik een volledige controle over mijn fotoarchief. Eigenlijk gooi ik alle foto's van een desbetreffend jaar op een grote hoop en behoud overzicht in mijn foto's door volledig gebruik te maken van trefwoorden.
En hier komen mijn vragen:
1-Is dit een juiste of te adviseren werkwijze?
2-wat zijn de voordelen wanneer ik alle foto's in diversen submappen onder het jaar 2012 zou onderbrengen? (ik lees namelijk regelmatig dat mensen hiervoor kiezen)
Ik ben benieuwd naar jullie reactie en of inrichting van jullie catalogus.
Thanks,
Gertjan
Catalogus Lightroom beheersen met enkel trefwoorden?
- DannySan
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: Catalogus Lightroom beheersen met enkel trefwoorden?
Hoi Gertjan,
ik ben 'begonnen' in LR4 en ken dus niets anders.
Ik weet niet of er een 'juiste' of 'onjuiste' werkwijze is, dat is het mooie van LR: je maakt het zoals jíj wilt.
Ik hou binnen LR dezelfde mapstructuur als binnen mijn afbeeldingen-map, maar dat is puur omdat ik het overzichtelijker vindt.
Je kunt altijd op je 'hele collectie' via de meta-data en/of trefwoorden en/of slimme verzamelingen dingen vinden; dus dan zou de mappen-structuur 'ondergeschikt' kunnen zijn.
Maar aan de andere kant wil ik buiten LR ook nog gewoon een structuur zien i.p.v. een 'bult foto's' en dat heb ik doorgetrokken binnen LR.
Ik zie geen voordelen noch nadelen van het onderbrengen in diverse submappen, behalve je eigen gevoel daarbij.
Als je bij het importeren een vaste structuur kiest - zoals je zelf al beschrijft - die voor jou werkt: doen!
(wellicht niet het antwoord wat je wilt hebben, maar dit is zoals ik het zie).
Groetjes Danny
ik ben 'begonnen' in LR4 en ken dus niets anders.
Ik weet niet of er een 'juiste' of 'onjuiste' werkwijze is, dat is het mooie van LR: je maakt het zoals jíj wilt.
Ik hou binnen LR dezelfde mapstructuur als binnen mijn afbeeldingen-map, maar dat is puur omdat ik het overzichtelijker vindt.
Je kunt altijd op je 'hele collectie' via de meta-data en/of trefwoorden en/of slimme verzamelingen dingen vinden; dus dan zou de mappen-structuur 'ondergeschikt' kunnen zijn.
Maar aan de andere kant wil ik buiten LR ook nog gewoon een structuur zien i.p.v. een 'bult foto's' en dat heb ik doorgetrokken binnen LR.
Ik zie geen voordelen noch nadelen van het onderbrengen in diverse submappen, behalve je eigen gevoel daarbij.
Als je bij het importeren een vaste structuur kiest - zoals je zelf al beschrijft - die voor jou werkt: doen!
(wellicht niet het antwoord wat je wilt hebben, maar dit is zoals ik het zie).
Groetjes Danny
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
- Gertje
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: Catalogus Lightroom beheersen met enkel trefwoorden?
Hi Danny,DannySan schreef: wellicht niet het antwoord wat je wilt hebben, maar dit is zoals ik het zie.
Thanks voor je reactie. Dit is wel een antwoord waar ik naar zocht. Had het gevoel dat ik op de goede weg was en door even te klankborden voorkom je dat je straks opnieuw 50.000 foto's kan gaan herindelen.
Groet,
Gertjan