Hoi Christhaa,Christhaa schreef:Thanks! Ik wil graag leren, maar waar moet je de info zoeken als je niet weet welke stof je moet weten. Maar toch weet dat er kwalitatief dingen ontbreken...Skippy schreef:Dat doe ik al, met een poging te stimuleren om je te verbeteren. Pasklaar advies lever ik niet. Veel kijken, lezen, proberen en leren. Je hebt al een voorsprong omdat je creatief bent. Techniek kun je leren, creativiteit in veel mindere mate.
volgens mij krijg je in dit topic al een heleboel tips aangedragen, en die zouden je een heel eind verder kunnen helpen.
Het is natuurlijk aan jou om 'aan te nemen' wat je wilt; maar in dit topic krijg je al een aantal voorzetjes:
- je plaatst je foto's in 'beoordelingen'; dan wil je ze natuurlijk in de hoogst mogelijk kwaliteit plaatsen
- er kan nog wat verbeterd worden aan de belichting
- vlekjes/stofjes op de afbeeldingen
- wellicht nog eens kijken naar de juiste afstand tot je model i.c.m. je objectief (i.v.m. eventuele vertekeningen)
- goed kijken per pose of 'alles goed zit' (zie de opmerking van Leon over de kleding van foto 2)
Inderdaad allemaal 'technische' punten; zoals Skippy ook al zegt: Creatief is er niets mis, dat is ook een stuk lastiger (zo niet onmogelijk?) te beoordelen.
Maar nadat zowel ik als Avado als Dorus als Frank R iets over de belichting hebben gezegd - wat dus op het histogram slaat onder andere, technisch gezien - zeg je zelf "Ik ben niet iemand die eigelijks kijkt naar Histogram.. maar wat ik zo ie zo wel eens in de wandelgang heb gehoord dat je daar niet teveel moet aantrekken want als er in een foto veel wit zit, dan wil je histogram ook al snel clippe."
Bij deze opmerking denk ik, weet je wel wat een histogram precies inhoudt en waarvoor het dient?
Verder weet ik niet hoe je de foto's hebt geschoten (exif-informatie mist), ik neem aan in RAW? Dan kun je de belichting/scherpte achteraf nog heel goed corrigeren (al is het mooier om het 'plaatje' meteen al beter belicht te hebben). Ook alle andere technische zaken zijn prima op internet, of door vragen hier te leren.
Creativiteit niet, en dat heb je juist wel! (wees blij, ik heb de creativiteit van een pindadopje).
Blijven proberen, en de op/aanmerkingen proberen te verwerken in je foto's; dan gaat je kwaliteit alleen maar omhoog.
Groetjes Danny