AI-S te combineren met matrixmeting?

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)
Plaats reactie
Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

AI-S te combineren met matrixmeting?

Bericht door Patrick » wo dec 05 2012 2:28 am

Het viel mij laatst op dat mijn foto's de neiging hadden erg onderbelicht te zijn als ik mijn AI-s 35mm f2.8 gebruik. Is daar een reden voor. Dat moet toch gewoon geen probleem zijn op een D700? :?

In ieder geval was het probleem direct verdwenen toen ik dit objectief verving door mijn AF-S 50mm f1.8G...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: AI-S te combineren met matrixmeting?

Bericht door Skippy » wo dec 05 2012 7:56 am

Mag geen probleem zijn. Ik neem aan dat je op A / diafragmavoorkeuze fotografeert? Kijk ook even of de mechanische koppeling op je D700 soepel loopt.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » wo dec 05 2012 8:42 am

Om matrixmeting werkelijk te laten plaatsvinden moet de lens + maximale opening wel in de camera zijn ingevoerd in het speciale menuutje van de camera. Doe je dat niet, heb je alleen lichtmeting met nadruk op het centrum. Zie blz. 210 van de handleiding:

Als zowel de brandpuntsafstand als het maximale diafragma worden opgegeven:
• Kleurenmatrixmeting wordt ingeschakeld. (Houd er rekening mee dat bij sommige objectieven, waaronder Reflex-Nikkor-objectieven, voor een correct resultaat centrumgerichte meting of spotmeting moet worden gebruikt.)
• De nauwkeurigheid van centrumgerichte meting en spotmeting en i-TTL uitgebalanceerde invulflits voor digitale reflexcamera’s wordt verbeterd.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Skippy » wo dec 05 2012 9:02 am

Goede aanvulling Léon, ik ging er van uit dat Patrick dit reeds gedaan had ... Zo zie je maar weer, niets is vanzelfsprekend, zeker niet in de vroege ochtend ;-)

Patrick
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » wo dec 05 2012 11:36 am

Volgend mij loopt alles soepel. Op het objectief in ieder geval. Ik kan ook iets checken op de camera zelf?

En ik schiet vrijwel altijd op A. Zeker buiten. Het objectief is aangemeld en geselecteerd. Dus dat zou geen probleem moeten zijn. En toch waren ze ruim een stiop te donker.

Over dat aanmelden gesproken. Ik heb twee objectieven aangemeld staan; mijn Samyang 14mm (die ik 13mm heb genoemd omdat de camera 14mm niet als keuze heeft! :shock: ) en deze 35mm. Beide lichtsterkte f2.8. Maakt het dan voor de belichting uit als ik per ongeluk de verkeerde actief heb? Of heb ik alleen wat effecten in de EXIF?

Ik zal vandaag deze 35mm eens vergelijken met mijn Samyang 35mm die wel electronica ingebouwd heeft. Kijken in de praktijk wat ik zie.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » wo dec 05 2012 11:57 am

Op zichzelf maakt het niet eens uit welke lens je aangemeld hebt voor de belichting. Dat gebeurd mij geregeld. Alleen de EXIF info verandert daarmee.

Wat bij oude objectieven wel het geval kan zijn is dat het diafragmaheveltje achter in de lensmount krom is, wat uitgesleten of teveel speling heeft. Dan klopt de overbrenging van de camera feitelijk niet meer met hetgeen op de lens daadwerkelijk wordt ingesteld. Dat is namelijk erg kritisch. Een erfenis van Nikon om oude lenzen nog compatibel te hebben. Die kleine mechanische verschillen leiden al gauw tot belichtingsverschillen.
Al eerder ooit uitvoerig aan bod gekomen: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 24#p374824" onclick="window.open(this.href);return false;

Dat is ook een verschil met AI en AIS lenzen. Bij oudere AI lenzen is de verplaatsing van dat heveltje niet lineair ten opzichte van de werkelijke diafragma-openingen. Bij de nieuwere AIS lenzen wel. De belichting van oude AI lenzen kan daarom nog verder afwijken.
Reden om in de camera de bediening van het diafragma bij persoonlijke instellingen om te schakelen naar daadwerkelijke bediening van het diafragma met de diafragmaring op de lens, en niet met het instelwieltje op de camera.
Vriendelijke groet, Léon Obers

gijs sandberg
Clublid
Clublid

Re:Maakt het dan voor de belichting uit

Bericht door gijs sandberg » wo dec 05 2012 12:06 pm

Patrick,
Deels eens met Leon.
Ik heb in een grijs verleden iets soortgelijks aan Nikong gevraagd.
Waarschijnlijk houdt de logica van de matrixmeting rekening met de brandpuntafstand.
Maar: ik heb dat toen niet zelf kunnen uitproberen.

Enige troost: lichtmeten is en blijft een kunst, ongeacht de hulpmiddelen.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Plaats reactie

Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”