Nikon view NX2 kan bestand niet opslaan
Nikon view NX2 kan bestand niet opslaan
Omdat mijn D800 foto's met Nikon viewNX2 niet meer te bewerken waren (veeeel te traag) heb ik een nieuwe computer gekocht: Wind7 (64bit) , i7 3770-16GB ram-128gb ssd,sata3 2TB HD
De 2TB HD heb ik in mijn oude computer gehangen en een 300GB foto's er op gecopieerd, nadien terug in de nieuwe computer gezet.
De 64bit versie van NX2 gedownload , alles werkt.
Als ik nu een NEF foto wil bewerken (vb aanscherpen ) en opslaan dan krijg ik de foutmelding:
"Er is een fout opgetreden bij het opslaan van het bestand. De bewerking kan niet doorgaan. Controleer of u schrijftoegang hebt tot het bestand of de map."
Als ik de foto copieer , zelfs in dezelfde map, dan kan ik ze wel bewerken en opslaan.
Iemand een idee hoe dit probleem op te lossen is?
De 2TB HD heb ik in mijn oude computer gehangen en een 300GB foto's er op gecopieerd, nadien terug in de nieuwe computer gezet.
De 64bit versie van NX2 gedownload , alles werkt.
Als ik nu een NEF foto wil bewerken (vb aanscherpen ) en opslaan dan krijg ik de foutmelding:
"Er is een fout opgetreden bij het opslaan van het bestand. De bewerking kan niet doorgaan. Controleer of u schrijftoegang hebt tot het bestand of de map."
Als ik de foto copieer , zelfs in dezelfde map, dan kan ik ze wel bewerken en opslaan.
Iemand een idee hoe dit probleem op te lossen is?
Re: Nikon view NX2 kan bestand niet opslaan
Mag ik er van uitgaan dat je de laatste versies op de computer staan ?
Kroontje
Kroontje
deze namiddag gedownload en geinstalleerd, dus ik denk het wel.
De versie op de oude computer is ook maar een 2 tal maanden oud, die werkt perfect maar zeer traag (opslaan duurde >20-30sec)
De versie op de oude computer is ook maar een 2 tal maanden oud, die werkt perfect maar zeer traag (opslaan duurde >20-30sec)
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Heb je de juiste partities ingedeeld voor de cache?
Als dat bijvoorbeeld dat SSD'tje is, zou er zomaar te weinig ruimte kunnen ontstaan. Capture schrijft enorme hoeveelheden cache data weg op schijf. Ook gewoon de cache leeghalen, zou het probleem mogelijk al kunnen oplossen.
Als dat bijvoorbeeld dat SSD'tje is, zou er zomaar te weinig ruimte kunnen ontstaan. Capture schrijft enorme hoeveelheden cache data weg op schijf. Ook gewoon de cache leeghalen, zou het probleem mogelijk al kunnen oplossen.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Léon het niet kunnen opslaan heeft toch niks te maken met het cache geheugen als het gewoon kopiëren wel goed gaat.
Ik denk dat het een fout van NX zelf is.
Kroontje
Ik denk dat het een fout van NX zelf is.
Kroontje
-
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Even een stapje opzij: welke informatie wordt eigenlijk weggeschreven in die cache?Léon Obers schreef: Capture schrijft enorme hoeveelheden cache data weg op schijf.
Dat is toch alleen de bewerking die weg geschreven wordt.
Kroontje
Kroontje
-
- Forumlid
Nee, want als je de cache wist ben je de bewerking niet kwijt.Kroontje schreef:Dat is toch alleen de bewerking die weg geschreven wordt.
Nee dat bedoel ik niet.
Hij schrijft daar toch heen als hij de bewerking doet. dus de berekeningen die hij doet bij het bewerken.
Soort Temp gebeuren.
Kroontje
Hij schrijft daar toch heen als hij de bewerking doet. dus de berekeningen die hij doet bij het bewerken.
Soort Temp gebeuren.
Kroontje
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Precies. Als de bewerkingslijst lang is / veel aanpassingen (het gaat op volgorde), kan dat veel data zijn.Kroontje schreef: Hij schrijft daar toch heen als hij de bewerking doet. dus de berekeningen die hij doet bij het bewerken.
"Als ik nu een NEF foto wil bewerken (vb aanscherpen ) en opslaan dan krijg ik de foutmelding:"
De hele bewerkingslijst wordt wellicht eerst doorlopen (met tussenfasen in de cache) voordat het eindresultaat wordt opgeslagen.
Als de cache-ruimte te klein is, kan er niet worden opgeslagen omdat de tussenliggende bewerkingen naar de cache niet afgemaakt kunnen worden.
Vriendelijke groet, Léon Obers
- a90
- Forumlid
Ik ken deze melding wel en heb een soortgelijke computer.
Hij komt bij mij nog maar sporadisach voor maar wat hielp was
a. niet te snel na een bewerking opslaan (misschien nog half met de bewerking bezig) en
b. de laatste bewerking ongedaan maken als het zover is (dan kun je wel weer opslaan namelijk)
Vraag me niet waarom of hoe maar dit werkt bij mij.
Hij komt bij mij nog maar sporadisach voor maar wat hielp was
a. niet te snel na een bewerking opslaan (misschien nog half met de bewerking bezig) en
b. de laatste bewerking ongedaan maken als het zover is (dan kun je wel weer opslaan namelijk)
Vraag me niet waarom of hoe maar dit werkt bij mij.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul
A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
Ik denk wel dat het helpt als het cache gedeelte op een andere interne schijf gezet wordt.
Dat maakt de C:/ ook schijf rustiger.
Kroontje
Dat maakt de C:/ ook schijf rustiger.
Kroontje
- a90
- Forumlid
wie zegt dan dat de C schijf onrustig is ? het is volgens mij zelfs een SSD
- a90
- Forumlid
Jouw configuratie:
Wind7 (64bit) , i7 3770-16GB ram-128gb ssd,sata3 2TB HD + Capture 64
Mijn configuratie:
Wind7 (64bit) , i7 3068-12gb ram-160gb ssd,sata2 8tb raid5 + Capture 64
Ik heb mij cache voor het bewerken op UIT staan en dat werkt snel en zonder problemen.
Wind7 (64bit) , i7 3770-16GB ram-128gb ssd,sata3 2TB HD + Capture 64
Mijn configuratie:
Wind7 (64bit) , i7 3068-12gb ram-160gb ssd,sata2 8tb raid5 + Capture 64
Ik heb mij cache voor het bewerken op UIT staan en dat werkt snel en zonder problemen.
Windows moet toch bij allebei de systemen temp weg schrijven.
Dan is ie toch sneller als hij twee kanten op kan schrijven.
Kroontje
Dan is ie toch sneller als hij twee kanten op kan schrijven.
Kroontje