Nikon view NX2 kan bestand niet opslaan

Discussies over fotobewerking en archivering
a90
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Nikon view NX2 kan bestand niet opslaan

Bericht door a90 » wo dec 05 2012 10:33 pm

Met 16gb ram heb je geen Windows Cache meer nodig hoor.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » wo dec 05 2012 11:24 pm

Dat ligt er maar aan. Ik heb een keer gehad dat bij serieverwerking de gebruikte cache grootte bleek te te zijn opgelopen tot 60 Gb (voor Nikon Capture NX2, niet ViewNX2) voor D700 bestanden. Dus wat als je D800 bestanden gebruikt?
Zie eerder bericht + tips voor Capture NX2, maar geldt grotendeels ook voor ViewNX2: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 35#p556435" onclick="window.open(this.href);return false;
Vriendelijke groet, Léon Obers

Beertje2

Bericht door Beertje2 » do dec 06 2012 8:58 am

Mijn C drive is een SSD van 120GB daar staat nu win7 en NX2 op.
Ik zie dat er aangeraden wordt om andere programma's dan windows op een 2de schijf te zetten.
Ik moet nog CS4 en Office installeren, doe ik dit beter op een andere schijf, in dat geval haal ik de NX2 er ook af en zet die ook op de andere schijf.
Voor welke programma's is het opportuun om ze op de SSD C drive te zetten?
Ik had hier graag reaktie op want dit is wel een belangrijke issue in de verdere opzet van mijn systeem.

De cache van NX2 ga ik overzetten op een andere schijf, en ook straks CS4
Wat ook oorzaak van het probleem zou kunnen zijn is dat de 2TB dataschijf waarop de foto's staan in een andere computer (32b) NTFS werd geformateerd terwijl hij nu in een 64bit machine hangt.
Het lijkt er op dat ik geen rechten heb om de foto te wijzigen, als ik de foto copieer en bewerk loopt alles vlot.

Beertje2

Bericht door Beertje2 » do dec 06 2012 12:30 pm

Probleem is ten dele opgelost:
door in de eigenschappen -geavanceerd : als administrator in te stellen worden de gewijzigde files nu wel opgeslagen.
Telkens bij het openen vraagt windows voor toelating als: "NX2 wijzigingen in Windows mag aanbrengen".
Wel vervelend, kan dit niet definitief bevestigd worden.?
De andere vragen blijven:
Moet ik de HD schijf in een 64bit pc formateren?
Doe ik er goed aan om de andere programma's als CS4 op een andere dan de C- schijf te installeren?

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » do dec 06 2012 2:29 pm

Beertje2 schreef: Moet ik de HD schijf in een 64bit pc formateren?
Nee, een disk-indeling staat in grote mate los van de bitdiepte van de processor en operating systeem. Tenminste voor Windows.
Apple gebruikt voor haar OS standaard wel een andere schijf-indeling dan Windows, maar kan ook met Windows indelingen omgaan.

Misschien wordt die 2Tb harde schijf gezien als een "netwerkschijf". Omdat die uit een andere PC komt moet die misschien inderdaad met andere rechten worden toegekend? Kijk eens onder de eigenschappen van de schijf? Maar wellicht kan een meer technisch iemand daar meer info over geven.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Kroontje

Bericht door Kroontje » do dec 06 2012 4:14 pm

Zou het ook niet kunnen dat je niet de volledige rechten heb voor de c;/ of andere indelingen :?:
Dat hij erom vraagt voor veranderingen.
Is dat cache ruimte wel op de goede plek neergezet bij het installeren :?:

Kroontje

Beertje2

Bericht door Beertje2 » vr dec 07 2012 4:10 pm

Wind7 is door de winkel geinstalleerd en toen zat er enkel een SSD in, nadien de 2 schijven bij gehangen.
De winkel heeft mij geadiviseerd om alle files te copieren in een nieuwe folder, en inderdaad alles werkt normaal, er worden geen vragen meer gesteld.
De Cache van NX2 , CS5, Bridge zit op de D: drive.

K'zou eigenlijk ook "Mijn documenten" (en de rest) op de D: willen maar ik ben gisteren de mist ingegaan (alles stond dubbel) , heb uiteindelijk een nieuwe account moeten aan maken en de oude wissen (alles opnieuw moeten copieren en alle progjes weer moeten instellen) :mrgreen:

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”