rik6230 schreef:Snadaa,
De regel is dat er voor de object meer ruimte is dan achter het object. In de meeste gevallen is dat ook mooier. In dit geval (foto 1 van de update) is voor het object minder ruimte maar dat maakt het het juist mooier. (vind ik)
Die compostieregels heb ik overigens niet bedacht maar het is een universele standaard. Daar is heel veel over te lezen.
Thanks, weer wat geleerd, zal eens gaan googlen op "compositieregels". Tja smaken verschillen er regels zijn er voor om vanaf te wijken..... Ik vind het gewoon een mooie plaat, ze moeten alleen die moterjachten verbieden maar daar helpen compositieregels niet tegen...
Ps; uit wikipedia "De regel van derden is een compositieregel in de fotografie en kan bijdragen aan een interessantere foto. Fotografen wenden dergelijke regels aan als vuistregel.
Voornamelijk professionele fotografen kunnen mooie foto's maken zonder zich te houden aan een compositieregel. (zo, die kun je in je zak steken) De regel van derden deelt een afbeelding in negen gelijke vlakken door twee horizontale lijnen te trekken die de foto in drie evenredige stukken delen, evenals twee verticale lijnen. Een foto waarin een aandachtspunt zoals het onderwerp van de foto in het midden wordt geplaatst is meestal niet erg spannend. Wanneer deze op of rond één van de vier kruispunten van deze lijnen valt, ook wel een sterke plaats genoemd, wordt een foto vaak sterker en dynamischer."