D3100 halve maan schaduw

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie
Plaats reactie
Miertjet77

D3100 halve maan schaduw

Bericht door Miertjet77 » vr dec 07 2012 4:23 pm

Hoi allen,

Ik heb een vraagje, ik heb een D3100 met een Nikon AF-S Nikkor 18-105mm 1:3.5-5.6G ED lens, ik heb deze lens erbij gekocht zodat ik eigenlijk geen lenzen hoefde te wisselen op vakantie etc.

Nu had ik dus op vakantie en nu ook thuis last van een halve maan schaduw onder in mijn foto's als de flitser gebruikt word, eerst dacht ik nog dat het lag aan de zonnekap die ik er op vakantie nog wel eens eraf vergat te halen, maar nu was ik gisteren foto's aan het maken en had hij het weer.
Hoe kom ik hieraan en nog beter, hoe kom ik hier vanaf?!

ook nog een vraagje, ik maak veel close-up foto's van mijn baby, kan hier hier beter een andere lens voor gebruiken, zo ja, wat is een goede betaalbare lens hiervoor?

Alvast bedankt!

jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: D3100 halve maan schaduw

Bericht door jan » vr dec 07 2012 4:31 pm

Miertjet77 schreef:Hoi allen,

Ik heb een vraagje, ik heb een D3100 met een Nikon AF-S Nikkor 18-105mm 1:3.5-5.6G ED lens, ik heb deze lens erbij gekocht zodat ik eigenlijk geen lenzen hoefde te wisselen op vakantie etc.

Nu had ik dus op vakantie en nu ook thuis last van een halve maan schaduw onder in mijn foto's als de flitser gebruikt word, eerst dacht ik nog dat het lag aan de zonnekap die ik er op vakantie nog wel eens eraf vergat te halen, maar nu was ik gisteren foto's aan het maken en had hij het weer.
Hoe kom ik hieraan en nog beter, hoe kom ik hier vanaf?!

ook nog een vraagje, ik maak veel close-up foto's van mijn baby, kan hier hier beter een andere lens voor gebruiken, zo ja, wat is een goede betaalbare lens hiervoor?

Alvast bedankt!
Het probleem is een schaduw van je objectief wanneer je flitst met de opklapflitser. Je kunt hier vanaf komen door een opzetflitser te gebruiken (deze staat hoger) of even uitzoeken tot hoeveel mm. je dit fenomeen waarneemt. Ik denk wanneer je op bijvoorbeeld 24 mm of meer zit (i.p.v. 18mm) de schaduw al weg is.

Voor een mooie betaalbar portretobjectief zou je eens kunnen kijken naar een Nikon AF-S 50mm. dit is een mooi en betaalbaar lichtsterk obejctief en werkt prima samen met je D3100.
Je kunt met je huidige objectief natuurlijk ook op 50mm fotograferen alleen is deze niet zo lichtsterk.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door gijs sandberg » vr dec 07 2012 4:41 pm

Beste M,
Lees het handboek eens, daar staat een waarschuwing en oplossing in. (bij mij op pg 170)
Groeten, Gijs

Afbeelding
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

RvGS
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door RvGS » za dec 08 2012 12:23 am

Groet,
Robert

Nikon D5100 | AF-S DX 18-105mm f/3.5-5.6 VR | AF-S DX 10-24mm f/3.5-4.5G ED

Miertjet77

Bericht door Miertjet77 » za dec 08 2012 1:10 am

Zonnekap natuurlijk al verwijderd. ;-)

Het is ook niet altijd...maar idd met bepaalde inzoom is het dus.

Bedankt voor jullie antwoorden!

Ik ga eens kijken naar die lens! Tnxs

Plaats reactie

Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”