Andere lens voor D40X

Discussies over standaardzoom objectieven zoals de 18-70 mm, 28-80 mm of 24-120 mm
palone

Andere lens voor D40X

Bericht door palone » do aug 30 2007 2:06 pm

Ik heb me zojuist geregistreerd en sinds 1 maand ben ik in het bezit van de D40X KIT DX 18-55 II.

Wat ik nu graag wil is een (extra) standaardzoom lens. Het is de bedoeling dat de ik alleen deze lens ga gebruiken. Mijn budget hiervoor is ca 300-400 euro.
Ik zit zelf te denken aan de volgende lenzen:

- 18-70mm f3.5-4.5G ED-IF AF-S DX Zoom Nikkor
- 18-135mm f/3.5-5.6 ED-IF AF-S DX Zoom-Nikkor
- 17-70mm f2.8-4.5 DC MACRO SIMGA HSM (voor Nikon)

Zijn er eventueel nog andere lenzen beschikbaar voor de D40X, ook eventueel van een andere merk ?
Wat zijn jullie ervaringen ?

rbruinsma

Bericht door rbruinsma » do aug 30 2007 2:18 pm

Welkom patrickaldus!

Ik ben zelf ook nog opzoek na een andere lens voor mijn d40x, maar ben er nog niet uit. Misschien dat ik voorlopig eerst de kitlens nog hou en er een
Nikon AF-S DX VR 55-200mm f/4-5.6 G bij koop, dit schijnt ook een prima lens te zijn!
Als ik ik jouw rijtje moest kiezen dan zou ik voor de 2e lens gaan.
Succes !

gr,

Ronald

Cookie1397
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Cookie1397 » do aug 30 2007 2:46 pm

Neem mij niet kwalijk maar ik vind geen 3en een keuze
Bij 18-70 mm heb je niet een echt groter vergrotingfactor dat geld dan ook voor de 17-70 mm
De 18-135 mm geeft zo'n 2.5 maal vergroting maar alle 3 maken de kitlens overbodig.
Dan lijkt 55-200 mm al dan niet met vr de meest logische keus
Nikon Z Z & de maskers

ALE
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door ALE » do aug 30 2007 2:55 pm

Patrick,

Welkom op het forum !! Ik ben het met Cookie1397 eens, een 55-200 zou logischer zijn naast je 18-55mm. VR is dan ook zeer zeker aan te bevelen alleen moet je dan misschien iets langer doorsparen. Zeker de moeite waard, je kunt je geld maar een keer uitgeven en dan moet je dat verstandig doen.
Enjoy,

ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

palone

Bericht door palone » do aug 30 2007 3:02 pm

Alle drie tot nu toe bedankt voor de reakties.

Wat ik dus eigenlijk wil is wat meer zoom, maar aan de andere kant is mijn budget ook slechts 300-400 euro. Verder wil ik eigenlijk geen lenzen wisselen ivm stof ed. Stel dat ik kies voor een aparte zoom lens, hoe zit het dan met het risico van stof in de camera/op sensor ?

Robin

Bericht door Robin » do aug 30 2007 3:21 pm

--- removed, because I'm unable to delete my account ---
Laatst gewijzigd door Robin op wo dec 16 2009 8:17 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

rvdb

Bericht door rvdb » do aug 30 2007 3:40 pm

Robin schreef:Nikon AF-S 55-200mm F/4-5.6 G DX Black +/- 199 euro of VR +/-270,-
Past binnen het budget (goed zoeken kan het nog goedkoper) en is een goede aanvulling. Deze zou ik je adviseren.

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door Roelof » do aug 30 2007 3:43 pm

@Patrick
Een tweede lens betekent weliswaar wisselen en geeft risico op stof, maar als je daar een beetje zorgvuldig mee omgaat dan valt dat risico wel mee.
Je hebt trouwens wel gezegd dat je een andere lens zoekt, maar niet waarvoor. Wat fotografeer je zoal en waar?

@Robin
Volgens mij is de 10,5 mm geen AF-S lens, de mijne, die ik gisteren kocht, in elk geval niet en op de Nikon site staat ie ook niet als AF-S
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

palone

Bericht door palone » do aug 30 2007 3:53 pm

Roelof,

Ik had hiervoor een Sony DSC-H5, met veel zoom. Maar die is niet echt geschikt voor het maken van foto's van kinderen die bewegen of sporten vanwege de vertraging tussen afdrukken en het maken van de foto.
Daarom heb ik de D40X gekocht. Kinderen zijn vaak in beweging en zitten meestal niet stil. Wanneer ik bij de D40X druk, wordt ook meteen de foto gemaakt. Bovendien zijn ze niet altijd binnen een paar meter bij mij vandaan, vandaar dat ik op zoek ben naar meer zoom. Maar aan de andere kant wil ik het risico van stof ook voorkomen.

Ik hoor graag.

MvBoetzelaer
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door MvBoetzelaer » do aug 30 2007 4:35 pm

Hallo Patrick,
Er is al een heleboel nuttigs gezegd, waar ik me van harte bij aansluit.
Het stofprobleem is vooral in de marketingcampagnes van camerafabrikanten (behalve Nikon) een groot issue. In de praktijk valt het reuze mee. Het wisselen van objectief moet je altijd snel en zorgvuldig doen en bij voorkeur uit de wind en niet midden op het strand. Het is een illusie om te denken dat je camera stofvrij kan blijven. Ook de 18-55 die je al hebt schuift met het zoomen in en uit. Daarmee zuigt-ie ook lucht van buiten aan en dus stof. Veel mensen (vooral die op cameraforums) doen bijna histerisch over een stofje op de sensor, maar meestal is dat er gewoon af te blazen met een balgje en anders laat je hem gewoon een keertje schoonmaken.

Laat je niets wijs maken over "anti-dust" en zo. De enige reden dat dit nu in de D300 zit is dat de Nikon-marketing niet anders kan. Bijna alle andere merken hebben dit wel al. Ik hoop dat er een menu-optie in zit om dit uit te zetten, want in de praktijk werkt het gewoon niet. Op een willekeurige fotodat wissel ik zeker een keer of 10 van objectief en na ruim een jaar die ik op mijn D200 nog steeds geen storend stof zitten.

Om terug te komen op je vraag: als je een beperkt budget hebt ga dan voor de 55-200 VR. Met iets meer budget voor de 70-300 VR (prachtlens voor dat geld) en als je niet wilt wisselen verkoop dan de 18-55 en koop de 18-200 VR of de 18-135. Alle andere alternatieven met Nikkor objectieven zijn altijd duurder.

Groeten!
Marnix
Een dag zonder Nikon is een dag niet geleefd.

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door Roelof » do aug 30 2007 4:44 pm

Dan zou ik in jouw geval voor de AF-S 18-200 VR gaan, maar die valt duidelijk boven jouw begroting. Hij heeft als voordeel dat je hele bereik in een lens zit. Dat scheelt wisselen (dus minder kans op stof en ook sneller paraat) Maar je zult door moeten sparen.

De 55-200 en 70-300 zijn leuke tweede keuzes, waarvan de eerste wel binnen je budget valt. Dat gat tussen 55-70 dat je zou krijgen bij de 70-300 is denk ik niet zo verschrikkelijk interessant voor jou. Dat is een leuk bereik voor (geposeerde) portretfoto's, maar dat kan ook nog prima op 70 mm.

Als derde keuze heb je dan de 18-70 of 18-135 (de laatste heeft meer zoom en minder kwaliteit), vallen allebei binnen je budget

De lenzen zijn geen van allen echt geschikt om foto's te maken bij slecht licht in een sportzaal, vooral niet als je maximaal inzoomt en de kinderen druk bewegen. Bij goed licht heb je best wel een boel aan de VR lenzen bij sporters.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

Marco

Bericht door Marco » do aug 30 2007 5:08 pm

Wie nu aan een 18-200 denkt, kan beter eventjes wachten, prijs daalt nog steeds, momenteel nieuw iets onder 650,00.
Let dus bij aanschaf gebruikt op de prijs, vraagprijzen benaderen vaak de huidige nieuwprijs.

groet,
Marco

Nicole
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Nicole » do aug 30 2007 5:21 pm

Ik zou ook vragen of de lens wel op je D40x past want de verkoper zei tegen mij dat niet alle lensen op de D40x passen.
NAS Buikpijn

Robin

Bericht door Robin » do aug 30 2007 5:25 pm

--- removed, because I'm unable to delete my account ---
Laatst gewijzigd door Robin op wo dec 16 2009 8:16 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

rvdb

Bericht door rvdb » do aug 30 2007 6:04 pm

Nicole schreef:Ik zou ook vragen of de lens wel op je D40x past want de verkoper zei tegen mij dat niet alle lensen op de D40x passen.
Dan heeft de verkoper een halve waarheid verteld. Het gaat erom of een lens (beter: objectief) autofocus heeft. Alle F-mount objectieven passen op de D40(x). Alleen: als er geen focusmotor in het objectief zit, moet je manueel scherpstellen. Maar dat wil niet zeggen dat het niet bruikbaar is! En het past zeker.

Plaats reactie

Terug naar “Standaardzoom”