externe harddeschijf Western Digital my passport 1 TB goed?

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.
Plaats reactie
Napolie

externe harddeschijf Western Digital my passport 1 TB goed?

Bericht door Napolie » zo dec 09 2012 7:14 pm

Hallo,

Zoals de titel al zegt;
Is de WD my passport 1 TB een goede externe hardeschijf om te gebruiken voor al mijn foto's??

Of heeft iemand nog andere tips?
Mijn budget ligt rond de 100,- en wil een externe hardeschijf die ook makkelijk mee te nemen is.

Napolie

Re: externe harddeschijf Western Digital my passport 1 TB go

Bericht door Napolie » zo dec 09 2012 7:19 pm

Hij moet goed werken op een Macbook pro

gvdnberg
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door gvdnberg » zo dec 09 2012 9:57 pm

Wat versta je onder een "goede" harde schijf.
De WD schijven zijn doorgaans robuust en vertonen nauwelijks kuren. Ik heb een WD My Passport van 320 GB die ik al een aantal jaren met veel plezier gebruik.
Voor mij geldt echter dat ik op mij Macbook Pro het liefst een Firewire aansluiting gebruik voor mijn externe harde schijven, of, tegenwoordig, een thunderbold schijf. Simpelweg omdat dat veel sneller gaat dan USB 2.0 (mijn MBP heeft geen USB 3.0 aansluiting). En gelukkig zijn de meeste schijven (2.5") voorzien van voeding via de USB poort of Firewire poort., dus er hoeft geen aparte adapter voor netspanning mee.
Ik denk dat ik hiermee zo'n beetje alle argumenten wel heb genoemd.
Succes met je keuze.
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Nikon Z-gebruiker en nog een paar F-vatting (micro-)objectieven. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » ma dec 10 2012 12:22 am

Tja, inderdaad, wat versta je onder een "goede" harde schijf?
Na een paar jaar intensief gebruik willen harde schijven fouten gaan vertonen. Tijd om ze te vervangen. Nooit anders meegemaakt van welk merk dan ook. Alleen de langzamere types (5400 rpm) blijken het doorgaans langer uit te houden. Een externe harde schijf wordt minder intensief gebruikt dan bijv. een bootschijf waar het OS op staat, zal het daarom wel veel langer uithouden.
Vriendelijke groet, Léon Obers

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » ma dec 10 2012 7:38 am

Bij de Aldi is een 1TB externe USB3 (ook te gebruiken op USB2) HDD in de aanbieding:
http://www.aldi.nl/aldi_vanaf_woensdag_ ... _4489.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Prima ding voor 7 tientjes.

BTW: die WD 1TB is nauwelijks duurder:
http://tweakers.net/pricewatch/306982/w ... zwart.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Met het oog op de toekomst is het sowieso verstandig om anno nu alleen nog een USB3 uitvoering te kopen. Tenzij de USB2 uitvoering voor een onwaarschijnlijk lage prijs verkocht wordt.

EN! Houdt er rekening mee dat je er eigenlijk altijd TWEE moet kopen. Je zult immers die terabyte aan foto's ook moeten kunnen backuppen... :!:

Jur
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Jur » ma dec 10 2012 9:50 am

Ik werk al een aantal jaren probleemloos met een Western Digital 2TB My Book Studio met een firewire aansluiting op mijn iMac. Een WD my passport 1 TB zal naar mijn verwachting ook prima moeten werken, maar ik weet niet of die schijf over firewire beschikt.
Jur

gvdnberg
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door gvdnberg » ma dec 10 2012 11:42 am

Jur, dat beschikt hij niet. Ik heb hier hetzelfde staan als wat jij noemt en ik heb een My Passport van 320 GB, die al jaren probleemloos functioneert. Heeft alleen USB 2.0 aansluiting.
(Heb ik het nog niet over de MyBook Live netwerkschijf van 2 TB)
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Nikon Z-gebruiker en nog een paar F-vatting (micro-)objectieven. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » ma dec 10 2012 11:48 pm

Heb ongeveer een half jaar een WD My Passport 1 TB. Bevalt goed. Heerlijk die wachtwoord bescherming. Je hoeft dat wachtwoord niet in te stellen, maar je weet nooit met zo'n klein ding.

Nikkormat
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door Nikkormat » di dec 11 2012 1:08 am

Tja, wat zijn goede HD's. Ik heb er in ieder geval geen goede ervaringen mee. Sinds twee en een half jaar heb ik een pc laten samenstellen met 2x2TB WD HD in raid configuratie en in de zelfde periode ook een iMac gekocht met een time capsule. Vorig jaar had de HD schijf van de time capsule het begeven, drie weken geleden de HD in de iMac en vorige week een van de HD in de PC. In tijd van twee en een half jaar 3 HD schijven naar de filistijnen. Dus wat is goed. Ik denk dat er in deze wegwerp maatschappij niet meer de beste kwaliteit wordt gemaakt, het geld moet trouwens blijven rollen. Je kunt pech hebben maar welke HD of merk is goed?? Gelukkig zijn er geen bestanden verloren doordat er altijd op de achtergrond een 100% back-up wordt gemaakt. Wat ik nog als extra back-up gebruik zijn interne HD' s met een behuizing die ik als externe HD gebruik. Daar de levensduur van de HD niet te vertrouwen zijn kun je er maar het beste zorgen dat je je bestanden regelmatig kopieert en back-upt.

gvdnberg
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door gvdnberg » di dec 11 2012 8:20 am

Harde schijven van Western Digital zijn in verschillende kwaliteiten, en prijsklassen, beschikbaar. De blue en de green serie zijn het goedkoopst, de black serie is wat duurder, terwijl de red serie bij uitstek geschikt is voor RAID configuraties. Persoonlijk zou ik het liefst voor deze red of de black series gaan. Ik verwacht dat deze duurzamer zijn dan de blue en green series.
Overigens 3 HD's kapot binnen een korte tijd kan niet anders dan -zeer vervelend!- toeval zijn. Om het anders te zeggen: statistiek met n=1 is uiterst onbetrouwbaar en n=3 levert ook niet veel soeps.
Tot slot staat WD bekend om een goede service, dit in tegenstelling tot LaCie bijvoorbeeld.
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » di dec 11 2012 1:53 pm

Ik denk niet dat je de betrouwbaarheid af kunt lezen aan een blue, red of black serie van dezelfde fabrikant. Zelf heb ik o.a. een WD black serie schijf die juist kapot is, en in de fora ook wordt omschreven als een schijf met meer problemen.
gvdnberg schreef: Overigens 3 HD's kapot binnen een korte tijd kan niet anders dan -zeer vervelend!- toeval zijn.
Als de schijven min of meer rond dezelfde tijd gekocht zijn, zullen ze binnen een bepaalde marge min of meer ook "tegelijkertijd" storingen gaan vertonen, dus zo'n toeval hoeft het allemaal niet te zijn.

Waar weinig aan wordt gedacht is dat bepaalde virussen een destructieve uitwerking kunnen hebben op de betrouwbaarheid van harddisks. Dan gaan schijven binnen enkele maanden kapot. Met automatische updating van tegenwoordige virusscanners zal die optie nauwelijks voorkomen. Maar als je minder preventief je zaakjes op orde hebt, kunnen dit soort risico's plaatsvinden.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Plaats reactie

Terug naar “Computer hardware en software algemeen”