krop

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
tanja_j

krop

Bericht door tanja_j » di dec 11 2012 6:57 pm

ik heb een d40 en heb gelezen dat die automatisch krop doet. wil ook een d600 maar weet nie of die ook automaties kropt. heb ik daar wat aan?

Marten
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: krop

Bericht door Marten » di dec 11 2012 7:16 pm

tanja_j schreef:ik heb een d40 en heb gelezen dat die automatisch krop doet. wil ook een d600 maar weet nie of die ook automaties kropt. heb ik daar wat aan?
Tanja, ik denk dat je er goed aan doet op dit forum veel e lezen over de voor- en nadelen van DX versus FX camera's.
Ingewikkelde materie. Zoeken naar: cropfactor

DannySan
Clublid
Clublid

Bericht door DannySan » di dec 11 2012 7:18 pm

Hoi tanja_j,

ik snap je vraag niet helemaal; de D40 is een DX-camera en de D600 een full-frame.
Daar zit natuurlijk wel een verschil is; maar een D600 cropt dan juist niet maar laat het 'full-frame' zien (vandaar de naam).
Er wordt nooit automatisch gecropt, de grootte van de sensor is het verschil.

Zie bijvoorbeeld deze link > klik

Welkom trouwens op dit leuke - en gezellige - forum!
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » di dec 11 2012 7:23 pm

Nee, een D40 "kropt" niet automatisch. Het ligt veel elementairder: de D40 IS een cropcamera.
Anders gezegd: de D40 is een DX-camera. Dat wil zeggen dat de sensor met krap 24 x 16 mm een stuk kleiner is dan wat voorheen de norm was, en dat was kleinbeeld. De huidige digitale kleinbeeldcamera's van Nikon zijn FX-camera's, en die hebben godzijdank weer een sensorformaat van 36 x 24 mm.
Waarom de term "cropcamera"? Omdat die camera's, de DX-camera's dus, eigenlijk een uitsnede maken van dat heerlijke, ruimhartig opgezette "oude" kleinbeeldformaat zoals dat in FX-camera's gebruikt wordt. Die uitsnede maakt uiteraard dat er minder beeld wordt vastgelegd. Anders gezegd: de beeldhoek is kleiner.
Het lijkt alsof je met een tele-objectiefje werkt. Zou je met een 50mm-objectief op een FX-camera een normaal beeld hebben, zet je datzelfde 50mm-objectief op een DX-camera dan lijkt het wel alsof je met een 75mm-objectief werkt. Het zal je wellicht opvallen dat de verhouding tussen die 50 en 75 precies 1,5 is: 1,5 x 50 is immers 75. Dat is nu de "cropfactor" van 1,5.
Maar om wat extra verwarring te zaaien heeft Ome Nikon ook speciale DX-objectieven uitgebracht die wel een DX-sensor uitdekken, maar NIET de FX-sensor. Een DX-objectief is dan ook altijd aangeduid met - je raadt het al: de letters DX in de benaming...

Kenners Kiezen Kleinbeeld, om het maar eens wat chargerend te zeggen.

Gertje
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Gertje » di dec 11 2012 7:25 pm

Bezint eer ge begint aan ff. D40 naar D600...da's een flinke stap. En automatisch kroppen...dat doet geen camera die ik ken.

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****

Re: automatisch krop doet

Bericht door gijs sandberg » di dec 11 2012 7:29 pm

Beste Tanja,
Om de verwaring op te voeren:

Wat Nikon kenners onder automatische krop verstaan is geen andijvie :lol:
Het is juist iets dat een DX kamera niet kan, en een FX kamera wel doet, als je er een DX lens op zet.
Op een FX kamera kan je het automatisme een duwtje geven.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

MauritsD
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door MauritsD » di dec 11 2012 10:11 pm

welkom tanja!

Ik denk als je zo'n elementaire vraag stelt, dat je misschien beter niet naar een FX (fullframe) camera als een D600 kunt overstappen!
FX is prachtig met z'n grote sensor voor betere foto's bij slecht licht en de overeenkomst met het 35mm film tijdperk voor wie daar aan gewend was, maar FX heeft ook gevolgen voor grootte. gewicht en prijs van de camera en de objectieven.
Verder "win" je bij FX groothoek, maar "verlies" je tele vanwege de ontbrekende "cropfactor".

Een huidige generatie DX is echter al een veel groter kwaliteitsverschil vergeleken met je huidige D40, kost je minder aan camera en aan objectieven en het weegt allemaal nog een stuk minder als je een grote wandeling maakt ook.

Begrijp me goed, FX zoals een D600, D800 of D4 is fantastisch, maar verdiep je dan eerst wat je belangrijk vindt en of de voordelen van FX opwegen tegen de nadelen...
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !

henkk
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door henkk » di dec 11 2012 11:30 pm

Forumleden, is dit nu hoe wij omgaan met een eerste post van iemand?
Een paar serieuze reacties daargelaten maar ook daarbij soms de vraag of ze doel treffen.

Misschien eerst eens vragen wat TS wil fotograferen? En welke lenzen er zijn?
Van een D40-kit {? weet ik niet?} overstappen naar een nieuw type DX zal waarschijnlijk ook snel leiden tot de wens andere lenzen te kopen.
Ik hoop dat we de TS ooit nog terugzien. Het beste advies is wellicht eerst met een vriend/kennis die verstand van fotografie heeft, te gaan praten.
Groet, Henk
edit: een deel van de reden voor deze reactie is inmiddels gedeleted. Maar toch ..
Laatst gewijzigd door henkk op wo dec 12 2012 10:31 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

henkk
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door henkk » wo dec 12 2012 8:24 pm

Wel, nu is het al bijna een dag stil. Je hebt een term laten vallen en dat ontketent een stroom van berichten. Laat mij nog iets opmerken over je vraag over 'automatisch crop':
- er is een decennialange trend fotocamera's kleiner en handzamer te maken. Wat wij nu full frame noemen, is in de jaren '30 begonnen als 'kleinbeeld'; toen spraken ze niet over 'crop' maar het is het natuurlijk wel! Crop als zodanig doet er dus niet zo veel toe, het is relatief en hangt af van de context.
- elk formaat heeft z'n eigen verbeteringen gekend en nog. Daarmee is het ene formaat niet speciaal beter dan het andere (zie de vele discussies op het forum over crop/niet-crop camera's (DX/FX-full frame); elk heeft z'n eigen sterke en zwakke punten.'Crop' is handig voor vogeltjes en vliegtuigen, niet-crop voor groothoek en voor mensen zoals ik die nog altijd met het oude kleinbeeldformaat in gedachten kijken. Ook heeft FX veelal mooiere zoekerbeelden maar ik snap niet waarom dat zo is (als het nog waar is).
- wel zijn er per formaat specifieke gevolgen voor de te gebruiken lenzen. Groter formaat is per definitie duurder voor eenzelfde kwaliteit.
- in het algemeen is FX/full frame minder voor de hand liggend voor een 'amateur' (=liefhebber, let wel) maar meer voor iemand die meer dan kiekjes wil maken.
- maar iedereen mag natuurlijk z'n geld uitgeven aan wat hij leuk vindt. D600 lijkt mij prima (heb zelf D700 en D50 en nog een en ander voor films van F4S tot FA) maar als je een enorme slag wil maken t.o.v. een D40 is een D7000 ook super.
Aanvullend advies: niet alleen praten met een bekende met kennis van fotografie maar met haar/hem naar een goede winkel gaan en een en ander proberen.
Afhankelijk van wat je aan lenzen hebt zul het allemaal willen vernieuwen of nog verder willen gebruiken. In het algemeen kunnen duurdere bodies met meer (lees: ook oudere 2e handse en dus goedkopere maar heel goede, lenzen omgaan). Een dure nieuwe body met een goedkope oude lens leidt tot frustraties.
Als je alles gaat vernieuwen omdat een kitlens van de D40 op een D7000 ook niet meer bevalt, kun je ook een FX D600 startkit overwegen. Ik ken je budget niet.
Groet, Henk.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

Peter
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Peter » wo dec 12 2012 10:19 pm

topic enigszins geschoond

DannySan
Clublid
Clublid

Bericht door DannySan » do dec 13 2012 6:26 am

henkk schreef:Forumleden, is dit nu hoe wij omgaan met een eerste post van iemand?
Een paar serieuze reacties daargelaten maar ook daarbij soms de vraag of ze doel treffen.

Misschien eerst eens vragen wat TS wil fotograferen? En welke lenzen er zijn?
Van een D40-kit {? weet ik niet?} overstappen naar een nieuw type DX zal waarschijnlijk ook snel leiden tot de wens andere lenzen te kopen.
Ik hoop dat we de TS ooit nog terugzien. Het beste advies is wellicht eerst met een vriend/kennis die verstand van fotografie heeft, te gaan praten.
Groet, Henk
edit: een deel van de reden voor deze reactie is inmiddels gedeleted. Maar toch ..
Hoi henkk,

een deel van de - ondertussen weggehaalde - reacties sloeg misschien niet echt hout; maar tegelijk is het soms ook de vraagstelling die zoiets op kán roepen.
Hoe een ieder als antwoord op deze vraag ingaat is natuurlijk aan hem/haar; ik vind dat mijn reactie prima informatief was, vragen als wat de TS wil fotograferen kunnen natuurlijk altijd nog volgen (net zoals het budget, ervaring met dSLR, welke objectieven er nu zijn enz. enz.).
Als snap ik de insteek van je bericht ook wel hoor!
Inderdaad de TS - nog - niet meer terug gezien, maar wie weet :)
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.

tanja_j

Bericht door tanja_j » za jan 19 2013 9:52 am

was tijdelijk het land uit, sorry. bedankt voor de info, heb ik veel aan

nuten

Bericht door nuten » do feb 28 2013 12:52 pm

Die uitsnede maakt uiteraard dat er minder beeld wordt vastgelegd

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”