Processor en D800
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Processor en D800
Mijn PC is toch ietwat te traag voor et verwerken van de enorme bestanden van mijn D800. Ik zal moeten upgraden. Nu ben ik nogal een fan van AMD processoren. Welke zou ik moeten hebben. Intel mag natuurlijk ook, maar een I7 is me op dit moment gewoon te duur. Het hoeft geen razendsnel systeem te worden, maar ik vind 30 ces. voor het wegschrijven van een D800 bestand erg lang. Als het er nou eens 5 of 6 zijn... :mrgreen: Ervaringen?
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl
- Remco v/d Sanden
- Forumlid
- Contacteer:
Re: Processor en D800
Ik zou gewoon gaan voor een i5 processor met 16gb geheugen. De huidige generatie AMD blijft toch vaak een stuk achter op de nieuwe i5-7 generatie. Vergeet niet dat om echt snel weg te schrijven in principe de HDD de bottleneck vormt. Dus een goede snelle SSD is dan aan te bevelen.
Maakt gebruik van Nikon [FX] body's en Nikkor [FX] glaswerk, en voor de lol nog wat 35mm analoog...
https://www.instagram.com/remcovandesanden
Neem dan liever een snellere harde schijf en/of meer geheugen. Ik geloof er niets van dat je computer CPU bound is bij het opslaan van een bestand.
- plincky
- Forumlid
- Contacteer:
De grote vraag is natuurlijk wat voor systeem heb je nu?
Beetje specs is wel handig. Upgrade hangt helemaal af van de specs van je pc. Wellicht kan je helemaal wel niet upgraden op je huidige MB.
Wat zijn je spes nu?
Cpu,moederbord,ram,hdd....?
Beetje specs is wel handig. Upgrade hangt helemaal af van de specs van je pc. Wellicht kan je helemaal wel niet upgraden op je huidige MB.
Wat zijn je spes nu?
- dogo
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
SSD schijf is gewoon te duur voor opslaan van foto's, tenzij geld geen enkel probleem is natuurlijk. Wel snel uiteraard! Als je nu bijv. een Pentium 4 computer hebt, kan de traagheid aan je computer liggen, anders kunnen er andere factoren een rol spelen, bijv. een trage harde schijf etc. Een (2e) snelle harde schijf van bijv. 2 Tb kan je zeker eerst uitproberen, schiet het nog niet op dan zal het meer aan je hele systeem liggen en zou je een geheel nieuwe computer kunnen kopen/maken en die 2 Tb schijf heb je dan alvast. En ook backuppen op een NAS systeem van bijv. 1 of 2 Tb natuurlijk .....! AMD heeft absoluut goede alternatieven en anders is een I5 een hele goede keus. I7 is voor mensen voor wie geld geen rol speelt of voor de gamers. Met de huidige SATA-2 snelheden van 600 mb/sec. i.p.v. 300 Mb/sec. van SATA-1 zal je de vooruitgang in wegschrijf snelheden absoluut merken. Een IDE verbinding (oude computers/harde schijven) heeft een max. snelheid van 100 Mb/sec. Tel uit je winst. Hoop dat ik niet te technisch heb gesproken. Google is your friend.
Nikon Df, Nikon D700, Nikon D90 en een aantal Nikkor lenzen
- Remco v/d Sanden
- Forumlid
- Contacteer:
De i7 heeft voor gamers geen enkele meerwaarde over de i5, daar de extra functionaliteit ( HyperThreading ) van de i7 tov de i5 niet door games gebruikt worden. Daarom zitten gamers ook meestal met de i5 K series ivm overclocken.dogo schreef: I7 is voor mensen voor wie geld geen rol speelt of voor de gamers. Met de huidige SATA-2 snelheden van 600 mb/sec. i.p.v. 300 Mb/sec. van SATA-1 zal je de vooruitgang in wegschrijf snelheden absoluut merken. Een IDE verbinding (oude computers/harde schijven) heeft een max. snelheid van 100 Mb/sec. Tel uit je winst. Hoop dat ik niet te technisch heb gesproken. Google is your friend.
En de snelheden die je noemt van 300 en 600 Mb/s zijn uiteraard theoretische snelheden die nooit gehaald worden. De enigste schijven die daadwerkelijk 500Mb/s + kunnen halen zijn SSD schijven of Revodrives. Een oplossing zou kunnen zijn een simpele 60 of 120Gb SSD aan te schaffen als werk disk waar je bestanden snel worden opgeslaan, snel toegankelijk etc. Werkt heel fijn en niet duur. Ben je klaar met je foto's laat je ze wegschrijven op een goedkope 1-2 of 3 TB schijf, al dan niet extern als back-up en klaar ben je. Snel en simpel, en betaalbaar.
Maakt gebruik van Nikon [FX] body's en Nikkor [FX] glaswerk, en voor de lol nog wat 35mm analoog...
- plincky
- Forumlid
- Contacteer:
SSD en dan wegschrijven naar hdd, naar nas, i5, i7, 2,4TB ...... leuk allemaal, maar zonder huidige spec's en budget van TS kunnen we alleen maar gissen natuurlijk.
- sumar
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
En hoe haal je de foto's binnen? Externe kaartlezer of rechtstreeks van de kamera?plincky schreef:De grote vraag is natuurlijk wat voor systeem heb je nu?
Wat zijn je spes nu?
Mee eens.iJoost schreef:Neem dan liever een snellere harde schijf en/of meer geheugen. Ik geloof er niets van dat je computer CPU bound is bij het opslaan van een bestand.
Ik verwerk de RAW's van mijn D800 op een netbookje van 4 jaar oud (het moet uit de lengte of de breedte

Jaap
- bjornc
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Lol, dat is als een V12 met een rietje als uitlaatpijp.Jaap_van_Ekris schreef:Wel heb ik een SSD-schijf er aan liggen via USB2....
Jaap
-
- Forumlid
- Contacteer:
Sorry mensen, duurde even. Hierbij de specs van mijn huidige PC:
AMD Athlon 64 X2 4600+ 2.41 Ghz
8 Gb RAM
Asus MSI moederbord
Nvidea Gforce 7300 GT
Windows 7 64
systeemschijf = Samsung SSD 128 GB
2 Samsung harddisks van 400GB elk
1 Samsung harddisk van 1000Gb
Ik heb zelf de stellige indruk dat de processor de flinke bestanden van de D800 niet meer kan bijbenen. de processoractiviteit staat bij het opbergen van een D800 bestand rustig een halve minuut 'in het rood'. Het geheugen loopt daarentegen nooit verder dan een derde vol.
AMD Athlon 64 X2 4600+ 2.41 Ghz
8 Gb RAM
Asus MSI moederbord
Nvidea Gforce 7300 GT
Windows 7 64
systeemschijf = Samsung SSD 128 GB
2 Samsung harddisks van 400GB elk
1 Samsung harddisk van 1000Gb
Ik heb zelf de stellige indruk dat de processor de flinke bestanden van de D800 niet meer kan bijbenen. de processoractiviteit staat bij het opbergen van een D800 bestand rustig een halve minuut 'in het rood'. Het geheugen loopt daarentegen nooit verder dan een derde vol.
Wat bedoel je precies met "het opbergen van een D800 bestand"?
En hoeveel procent van de bandbreedte van de harde schijf gebruik je?
Dat de CPU-belasting hoog is wil nog niet zeggen dat de bewerking CPU bound is. Het kan een gevolg zijn.
En hoeveel procent van de bandbreedte van de harde schijf gebruik je?
Dat de CPU-belasting hoog is wil nog niet zeggen dat de bewerking CPU bound is. Het kan een gevolg zijn.
-
- Forumlid
- Contacteer:
Sorry, ik bedoel natuurlijk het wegschrijven van een D800 bestand (van NEF naar jpeg vergat ik er nog bij te zeggen). De bandbreedte van de harde schijf weet ik niet. maar dat zijn redelijk nieuwe schijven, hoor... Geen snelheidsmonsters, dat nu ook weer niet.
OK het gaat dus om de conversie van RAW naar JPEG, begrijp ik en niet zozeer om het wegschrijven. En met wel programma doe je dat?
Valt wel mee. Zolang je geen mega-complexe bewerkingen doet kan de netbook het prima bijbenen. De CPU en doorvorsnelheid van data van memory naar schijf zijn snel genoeg om snel door foto's te kunnen scrollen. Eigenlijk helemaal geen probleem...bjornc schreef:Lol, dat is als een V12 met een rietje als uitlaatpijp.Jaap_van_Ekris schreef:Wel heb ik een SSD-schijf er aan liggen via USB2....
Jaap
Jaap