Hallo,
Ik ben in het bezit van een Nikon d5100 met een 55-300mm lens.
Ik maak graag sportfoto's van hardlopen en ander atletiek onderdelen maar mijn vraag was hoe kun je het beste de foto's maken? in de sport stand of door het zelf in te stellen.
Nu maak ik ze vaak in sportstand maar:
Vaak heb ik bij het kogelstoten dat bijvoorbeeld de hand onscherp word op de foto doordat deze sneller beweegt ten opzichte van de rest van het lichaam.
Sportfotografie
- Wolf
- Forumlid
- Ervaringsniveau: **
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Re: Sportfotografie
dan lijkt het mij goed om op de S-stand te gaan werken. Dan controleer jij de sluitertijd en de camera de rest
- MauritsD
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Ik zou bij ruim voldoende licht inderdaad stand S met de ideale (hoge) sluitertijd kiezen
Bij minder licht zou ik dan juist eerder stand A kiezen met de grootste diafragma welke nog acceptabele dof geeft.
Dan kiest de camera telkens de kleinst mogelijke sluitertijd.
Eventueel kun je dan met auto-iso nog aangeven dat boven een bepaalde sluitertijd de iso omhoog moet.
Bij minder licht zou ik dan juist eerder stand A kiezen met de grootste diafragma welke nog acceptabele dof geeft.
Dan kiest de camera telkens de kleinst mogelijke sluitertijd.
Eventueel kun je dan met auto-iso nog aangeven dat boven een bepaalde sluitertijd de iso omhoog moet.
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !
- Replay
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Dat vind ik zo'n onzinnig knopje. Hoe weet de camera nu welke instellingen bij welke sporten passen??Joukee schreef:Hallo,
Nu maak ik ze vaak in sportstand maar:
Vaak heb ik bij het kogelstoten dat bijvoorbeeld de hand onscherp word op de foto doordat deze sneller beweegt ten opzichte van de rest van het lichaam.
Bij auto- en motorsport gebruik je lagere sluitertijden dan b.v. bij atletiek,zwemmen of basketbal, of in jouw geval, kogelstoten waarbij je ook hoge sluitertijden moet halen.
Je kan,zoals gezegd, in de s-stand fotograferen maar houdt je sluitertijden dan wel in de buurt van 1/1000 en hoger. Dit om bewegingsonscherpte te voorkomen. De camera past het diafragma aan. Kan je die sluitertijden niet halen dan zal je met je iso moeten spelen. Ik zou zoiets op volledig manueel fotograferen zodat ik daarnaast ook nog het diafragma zelf kan bepalen/aanpassen. Hierdoor is jouw probleem meteen weggenomen.
Let wel, binnen-of buitensporten zijn totaal anders om te fotograferen. Dit wordt grotendeels bepaalt door de verlichting. B.v. een wit tenue wordt heel anders belicht door de aanwezige verlichting dan een donker tenue, onder dezelfde verlichting. Om toch een gelijkmatige belichting over al je foto's te krijgen moet je continue je instellingen in de gaten houden en zonodig bijstellen.
Pff, nu ik het allemaal zo terug lees zijn het nogal wat stappen en handelingen en ik sta er helemaal niet meer bij stil dat ik die onbewust uitvoer tijdens het fotograferen.
Succes ermee.
Groeten Roel.