Nikon D7000 net nikon 18-200 VRII onscherpe foto's
Nikon D7000 net nikon 18-200 VRII onscherpe foto's
Ik heb een tijdje de Nikon D7000 met de nikon 18-200 VRII. Ik heb nu portretfoto's vanaf statief gemaakt met flitser met de stand AF S, met verschillende sluitertijden, van 1/80 tot 1/250.
Als ik de foto's 100% vergroot, zijn de ogen, waarop ik heb scherpgesteld, niet scherp.
Betekent dit dat deze lens niet goed genoeg werkt met deze camera? Moet ik betere lenzen voor deze camera gebruiken? Heeft iemand hier ervaring mee?
Als ik de foto's 100% vergroot, zijn de ogen, waarop ik heb scherpgesteld, niet scherp.
Betekent dit dat deze lens niet goed genoeg werkt met deze camera? Moet ik betere lenzen voor deze camera gebruiken? Heeft iemand hier ervaring mee?
Re: Nikon D7000 net nikon 18-200 VRII onscherpe foto's
Hallo
Op welk f getal heb je het gedaan ?
Persoonlijk vind ik een 85 mm beter (prime)
Kroontje
Kroontje
- Cees
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Kroontje schreef:Hallo
Kroontje
Die moet je dan wel net hebben, natuurlijk....

Groet, Cees
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Heb je VR uitgeschakeld? Bij statiefwerk wordt aanbevolen geen gebruik te maken van VRBarbara schreef:Ik heb een tijdje de Nikon D7000 met de nikon 18-200 VRII. Ik heb nu portretfoto's vanaf statief gemaakt met flitser met de stand AF S, met verschillende sluitertijden, van 1/80 tot 1/250.
en ik heb met de camera op statief de VR uitgeschakeld.
Ik heb echt het idee dat met deze combinatie geen scherpe foto's te maken zijn, want ik zou niet weten wat ik nog zou moeten veranderen.
Ik heb echt het idee dat met deze combinatie geen scherpe foto's te maken zijn, want ik zou niet weten wat ik nog zou moeten veranderen.
- MauritsD
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
Als de scherpte telkens iets tever naar voren of naar achteren ligt, kun je wellicht wat met AF fijnafstelling in het Setup-menu.
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !
- jdgraaf
- Forumlid
Re: RE: Nikon D7000 net nikon 18-200 VRII onscherpe foto's
Misschien wat last van front of backfocus? En hiervoor kan je corrigeren op de D7000
Sent from my Lumia 800 using Board Express
Sent from my Lumia 800 using Board Express
Een berg Nikon spullen....
- Reest
- Clublid
Barbara waarom plaats je niet een paar foto's mét exif?
Nikon | Gitzo en iets wat schommelt
-
- Forumlid
Barbara, meestal ligt de fout bij de fotograaf en niet bij de apparatuur. Tenzij je front of backfocus hebt.Barbara schreef:...Ik heb echt het idee dat met deze combinatie geen scherpe foto's te maken zijn, want ik zou niet weten wat ik nog zou moeten veranderen.
Zoals hierboven opgemerkt: Plaats een foto MET exifdata, pas dan kunnen er zinnige conclusies worden getrokken
Hieronder de link waar de foto staat:
http://www.hollandsefilm.nl/testfoto.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Gegevens:
1/125
F8
Iso 100
Stand neutraal, alleen witbalans een beetje aangepast in RAW.
Verder niet bewerkt.
http://www.hollandsefilm.nl/testfoto.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Gegevens:
1/125
F8
Iso 100
Stand neutraal, alleen witbalans een beetje aangepast in RAW.
Verder niet bewerkt.
en statief velbon sherpa 600 r.
-
- Forumlid
Helaas, Barbara, ik zie niets.Barbara schreef:Hieronder de link waar de foto staat:....
Brandpuntsafstand?
Waarom F8? (begin diffractie)
- Bruud
- Forumlid
- Contacteer:
Mijn ervaring met deze lens (versie I) is dat ie op een 10mp (D200) camera best goede resultaten kan leveren, maar dat hangt wel af van het brandpuntafstand. In het telegebied, vanf ca 100mm is ie niet op zijn sterkst. Had je wel goede resultaten met dit objectief op een andere camera? En gast het met andere objectieven wel goed?Barbara schreef:Ik heb een tijdje de Nikon D7000 met de nikon 18-200 VRII. Ik heb nu portretfoto's vanaf statief gemaakt met flitser met de stand AF S, met verschillende sluitertijden, van 1/80 tot 1/250.
Front/back focus zou kunnen, maar als dat voor onscherpte zorgt bij f8, dan is er wel echt serieus wat aan de hand lijkt me...
je testfoto doet het niet. Het zou wel handig zijn als je die even (incl EXIF data) met ons deelt.
Groet
Ruud