Hoe lang zal Nikon nog analoge toestellen blijven maken?

Discussies over fotografie met de Nikon F-series en compact camera's
Pruimpit

Hoe lang zal Nikon nog analoge toestellen blijven maken?

Bericht door Pruimpit » vr aug 31 2007 10:02 am

Nikon heeft tegenwoordig nog twee analoge SLR's in het assortiment.

De Nikon F6 is voor de amateur die ook nog eens analoog wil fotograferen vanwege de prijs geen alternatief

De Nikon FM10 is wel een heel goedkoop toestel, qua prijs, maar helaas ook qua bouw en functies.

Nikon voert aan dat het zich beter op digitale fotografie wil concentreren. Dat begrijp ik, maar het hoeft toch niet zoveel te kosten om 2 of 3 extra SLR's in het assortiment te houden :?: Ik denk dan aan toestellen als de F80, F100 FM3A en FM2.

Of zal Nikon (en de andere grote merken) op termijn alle analoge activiteiten gaan afstoten :?: Dat zou dan de echte doodsteek voor de analoge fotografie worden :cry: . Mijn gevoel zegt echter dat er een markt voor analoge fotografie zal blijven bestaan.

MarcoB

Bericht door MarcoB » vr aug 31 2007 11:56 am

Op dit moment zijn alle fabrikanten helaas al alle analoge activiteiten aan het afstoten. Als er geen vraag meer naar is dan houdt het een keer op. Nikon maakt ze niet voor de lol, er moeten ook nog genoeg van verkocht worden en van slechts een handjevol analoge fans kan Nikon niet leven. Ik vrees eerlijk gezegd dat de F6 geen opvolger zal krijgen.

Pruimpit

Bericht door Pruimpit » vr aug 31 2007 12:12 pm

MarcoB schreef: Als er geen vraag meer naar is dan houdt het een keer op.
De consument zal bepalen of analoge fotografie zal blijven bestaan. Ik geloof dat er een niche markt zal blijven bestaan. Producenten zullen niet meer investeren in technologische vooruitgang in analoge toestellen. Zij zullen in mijn optiek een aantal klassieke modellen, eventueel met kleine variatie daarop kunnen aanbieden

De vraag is hoe deze niche markt er in de toekomst uit zal gaan zien.

Mogelijkheid A: Op deze niche markt zullen enkele klassieke spelers zoals Nikon en Filmproducenten als Kodak en Fuijfilm aanwezig zijn

Mogelijkheid B: Er worden bijna geen films meer gemaakt. De oude producenten van analoge SLR's verdwijnen defintief. Ondertussen komt er een nieuwe producent die brood in deze bussines ziet, die op bescheiden zaal analoge camera's en/of films gaat maken

paparazzi

Bericht door paparazzi » vr aug 31 2007 1:46 pm

'k Denk dat er veel te weinig vraag naar analoge toestellen is om nieuwe bij te maken. De fotograaf die voor 'n plezier nog analoog wil schieten die heeft waarschijnlijk al 'n toestel of koopt er eentje voor 'n spotprijs op marktplaats omdat het overgrote deel van de fotografen op digitaal over is gegaan.

Weet nog dat mijn vader toen ik klein was 'n filmcamera had, volgens mij is zulk spul ook al jaaaaaren niet meer te krijgen. Nu filmt iedereen ook gewoon digitaal en zijn 't misschien 'n handjevol nostalgieliefhebbers die nog wel 'ns iets met zo'n oud apparaat doen.

GdP

Bericht door GdP » vr aug 31 2007 2:13 pm

Het probleem met analoge camera’s is, ze gaan gewoon nooit stuk.
Mijn oude Nikkormat EL kan nog prima mee. En dit ondanks zijn leeftijd van ca. 35 jaar. Zelfs de lenzen vanuit die tijd kunnen nog prima mee. En de meeste huidige zoomlenzen moeten het qua scherpte en contrastweergave er tegen afleggen.

Kijken we naar wat tweedehands wordt aangeboden, dan is er voor analoge camera’s een duidelijk overschot. Want wat te denken van het feit dat ik laatst iemand zag met een prachtige Nikon F5 waar hij € 450,- voor had betaald.
Het blijven produceren van analoge camera’s zal te duur gaan worden, puur vanwege het feit dat de productie in aantallen te laag wordt.

Het totaal verdwijnen van de analoge fotografie zie ik nog zo snel niet zitten. Het zal wel steeds duurder worden. Want zo zijn super acht filmpjes ook nog steeds te koop. Het is raar maar waar.

Gerrit

Pruimpit

Bericht door Pruimpit » vr aug 31 2007 2:47 pm

GdP schreef:Het probleem met analoge camera’s is, ze gaan gewoon nooit stuk.
Mijn oude Nikkormat EL kan nog prima mee. En dit ondanks zijn leeftijd van ca. 35 jaar. Zelfs de lenzen vanuit die tijd kunnen nog prima mee.
Gerrit
Ja voorlopig is er voor de analoge liefhebber nog genoeg tweedehands voor handen. Het is echter een kwestie van tijd en dit aanbod zal af gaan nemen. Daarbij denk ik al aan over een jaar of 5. Op termijn zal het aanbod van analoge camera's steeds meer gaan opdrogen. Denk eens aan over 30/40 jaar?

Dan zullen analoge SLR's schaars worden. En hoe schaarser het product hoe mee de consument bereid is voor een analoge SLR te betalen. Waardoor de productie van de analoge SLR weer aantrekkelijk kan worden.

Op termijn gaan ook analoge camera's stuk :?

GdP

Bericht door GdP » vr aug 31 2007 2:58 pm

Pruimpit schreef:
GdP schreef:Het probleem met analoge camera’s is, ze gaan gewoon nooit stuk.
Mijn oude Nikkormat EL kan nog prima mee. En dit ondanks zijn leeftijd van ca. 35 jaar. Zelfs de lenzen vanuit die tijd kunnen nog prima mee.
Gerrit

Op termijn gaan ook analoge camera's stuk :?
:shock: :shock:

Pruimpit

Bericht door Pruimpit » vr aug 31 2007 3:38 pm

GdP schreef::shock: :shock:
Wat bedoel je met :shock: :shock: :?:
Ik spreek toch geen wartaal uit hopelijk :?:

Jij zegt dat je analoge fotografie niet ziet verdwijnen. Als dat waar is dan zullen er vroeg of laat nieuwe film camera's op de markt moeten komen.

GdP

Bericht door GdP » vr aug 31 2007 3:52 pm

'Op termijn gaan ook analoge camera's stuk'

Ik hoop dat niet meer mee te maken! :)

Gerrit

Marten
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Marten » vr aug 31 2007 3:53 pm

"In the long run we are all dead"
(Keynes)

Ed Post
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Ed Post » vr aug 31 2007 3:59 pm

Ik ben nu juist analoge Nikon's aan het inslaan, vooral voor de vitrine.... :lol:
Net nog een mooie zwarte FE met een goedkoop zoomlensje ontvangen.
Kostte maar 35 euri incl. verzendkosten.

Afbeelding

En wat te denken van een volledig werkende NIKKOREX 35 II (uit 1962) met org. lens dop voor 42 eurootjes??? :oops:

Afbeelding
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....

deafcon1

Bericht door deafcon1 » za sep 01 2007 11:31 am

De FE fanclub laat zelfs een eigen trein rijden,die ik bij wijze van uitzondering met een F2 mocht fotograferen :!: :twisted:
Afbeelding

mikemix

Bericht door mikemix » za sep 01 2007 11:55 am

:D

Roberto

Bericht door Roberto » za sep 01 2007 12:24 pm

:lol: = waar zouden we zijn zonder de trein!? in de file... met deze wil ik anders wel meerijden

maarre, dat analoge camera stuk gaan: kan ik inmiddels over meepraten! F5 tijdje niet gebruikt, batterijen er opnieuw in... moet ie opgestuurd worden ter reparatie! ik heb nog niets gehoord, yegh... hoop dat de kosten mee zullen vallen, brrrrrr

mzzl, Robbert

luc
Forumlid
Forumlid

Bericht door luc » za sep 01 2007 12:51 pm

Ja, Film?, Als ik al film zou gaan schieten is het zeker groter dan 35mm.

Ik heb in Antwerpen een mooi winkeltje gevonden wat helemaal volgestouwd is met Mamiya, Bronica, Hasselblad, Rollei's ed daar koop je voor ongeveer 100 euro een geweldige Middenformaat combo dan ga ik niet met een SLR aan de gang.

Luc.
Laatst gewijzigd door luc op za sep 01 2007 1:01 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Life is like A camera Lens.
Focus only on wath's inportant
and you will capture it perfectly
flickr

Gesloten

Terug naar “Analoog”