Hoe krijg ik deze belichting?

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Christhaa
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Hoe krijg ik deze belichting?

Bericht door Christhaa » di dec 18 2012 9:46 pm

Ik wil graag deze belichting gaan gebruiken.. Weet iemand hoe deze belichting tot stand is gekomen?

Afbeelding
Met vriendelijke Groet

Christha

----------------------------------------------------

http://www.fotografechristha.nl
http://www.facebook.nl/fotografechristha

weimaraner
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Hoe krijg ik deze belichting?

Bericht door weimaraner » di dec 18 2012 10:24 pm

Ik neem aan dat je het over het hoofdlicht hebt. Het is hard licht dus misschien met een kale, sterke flitser maar ik denk eigenlijk dat er een lichtbron met fresnel lens gebruikt is.
Witte achtergrond belichten met bijvoorbeeld twee flitsers en daarna flink vignetteren in de nabewerking.
Laatst gewijzigd door weimaraner op di dec 18 2012 10:50 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » di dec 18 2012 10:26 pm

Kijk hoe de schaduw van het licht valt. Dat is van een studio verlichtingsbron relatief niet te groot in afmeting van hieruit gezien rechts van het model, vrij ver er vandaan opgesteld in een ruime studio met een witte rondwand.
De foto is te klein om te zien wat er verder nog is gebruikt om bijv. de schaduwen nog wel of niet op te helderen.
Met name de wat donkere hoeken links- en rechtsboven in beeld van de achtergrond (en onderaan links en rechts) is in de nabewerking gedaan. De achtergrondtint van de opname zelf zal veel meer egaal van tint zijn. Rechts wellicht iets helderder als links omdat daar het licht vandaan komt. Maar met een goede balans van wat draaien van de verlichting en het "afvallen" van licht naar de randen van een uitgelicht oppervlak kan een vrij egale verlichting bereikt worden op een achtergrond zonder teveel verloop, ondanks de verlichting ergens rechts is opgesteld.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op di dec 18 2012 10:32 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Gobert
Clublid
Clublid

Bericht door Gobert » di dec 18 2012 10:32 pm

Léon Obers schreef:Kijk hoe de schaduw van het licht valt. Dat is van een studio verlichtingsbron relatief niet te groot in afmeting van hieruit gezien rechts van het model, vrij ver er vandaan opgesteld in een ruime studio met een witte rondwand.
De foto is te klein om te zien wat er verder nog is gebruikt om bijv. de schaduwen nog wel of niet op te helderen.
Met name de wat donkere hoeken links- en rechtsboven in beeld van de achtergrond (en onderaan) is in de nabewerking gedaan. De achtergrondtint van de opname zelf zal veel meer egaal van tint zijn. Rechts wellicht iets helderder als links omdat daar het licht vandaan komt. Maar met een goede balans van wat draaien van de verlichting en het "afvallen" van licht naar de randen van een uitgelicht oppervlak kan een vrij egale verlichting bereikt worden op een achtergrond zonder teveel verloop.
Uuuhhhh, kun je dat niet uittekenen?
Gobert - La passione passa dal cuore
Eroe Nazionale

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di dec 18 2012 10:35 pm

Ik ben niet thuis. Heb hier geen mogelijkheden om te tekenen, kost me bovendien teveel tijd. Er valt overigens weinig te tekenen. Lees goed hoe ik het omschrijf (origineel bericht nog iets aangevuld met hetgeen je hebt aangehaald in je eigen bericht).
Of zijn er specifieke aspecten van de uitleg wat je niet begrijpt?

jettiny
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door jettiny » di dec 18 2012 10:44 pm

Dit vind ik altijd mooi om uit te zoeken.
Het lichtlezen zoals ik het zelf pleeg te noemen.
Veelal bekijk ik foto's in diverse bladen en probeer dan te bedenken hoe een en ander qua lichtopstelling in elkaar heeft gezeten.

Voor deze foto denk ik dat er links en rechts lichtbronnen hebben gestaan om de achtergrond goed uit te lichten.
Voor het model een lichtbron zo te zien.

Ik heb een boek waar verschillende lichtopstellingen worden getoond, en zie ook wat er met respect genoemd "gerotzooid" wordt aan de modellen.
Zo worden klemmen en speldjes, plakband enz gebruikt om kleding bij elkaar te houden/trekken om een en ander te verdoezelen cq te verfraaien.
Om deze foto na te bootsen zou ik het gerust aandurven om een flitser op haar rug te monteren, en Manual full power op de achtergrond te laten bounchen.
Waarom niet ?
Als je net als ik maar twee flitsers hebt dan moet je wel iets verzinnen, toch :D

Een andere optie zou kunnen zijn een lichtbron achter het lijf van het model te plaatsen, en dan zo dat je van het statief zo goed als niks ziet.
In de nabewerking zou je dan het gedeelte wat toch onvermijdelijk zichtbaar is kunnen wegwerken.
Ik zoek even een foto op die ik zo gemaakt heb, en die plaats ik hier dan wel bij.
Een voorbeeldje waarbij de flitser achter de mensen stond gepositioneerd.
Afbeelding

Vrgr en succes
Tiny

Christhaa
Forumlid
Forumlid

Bericht door Christhaa » wo dec 19 2012 12:08 am

Bedankt voor jullie tips en comments..
Ging mij niet om de belichting kwa achtergrond maar belichting op het model zelf en de harde schaduw die er bij kwam kijken...

Enige wat ik niet zo goed is de laatste reactie van jentinny.. want ik vind die 2 foto's totaal niet op elkaar lijken...
Met vriendelijke Groet

Christha

jettiny
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door jettiny » wo dec 19 2012 12:36 am

Daar kan ik dan niets aan doen Christaa, dan moet je beter communiceren.
Uitgebreider vertellen wat je wilt weten.
Je omschrijving is dan te sumier.
Je ziet wat mensen er allemaal neerzetten als reactie, dat is omdat iedereen wat invult wat ze denken dat jij wilt weten.

Om je vraag na jou aanvullende info te beantwoorden, denk ik dat er met een grote softbox op afstand geplaatst is gewerkt.
Dit om het hele lijf goed te belichten.
Het vermogen zal ook behoorlijk hoog opgeschroefd hebben gestaan.

Vrgr
Tiny

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » wo dec 19 2012 2:50 am

jettiny schreef:Daar kan ik dan niets aan doen Christaa, dan moet je beter communiceren.
Sorry, de vraagstelling van Christaa lijkt me toch echt uiterst simpel en duidelijk.
jettiny schreef: Je ziet wat mensen er allemaal neerzetten als reactie, dat is omdat iedereen wat invult wat ze denken dat jij wilt weten.
Het is niet zozeer gericht op "denken" wat ze wil weten, als wel vanuit ervaring een uiteenzetting op de vraag hoe de lichtopstelling waarschijnlijk is gebruikt in haar voorbeeld.
jettiny schreef: Om je vraag na jou aanvullende info te beantwoorden, denk ik dat er met een grote softbox op afstand geplaatst is gewerkt.
Dit om het hele lijf goed te belichten.
Voor een softbox zijn de schaduwen te hard en lichtkarakter op de huid van het model te prominent, dat is niet gebruikt in het voorbeeld. Om het hele lijf goed te belichten is er simpel voldoende afstand nodig van een lichtbron en kan de vorm en type van de reflector daar ook nog wel een duit in het zakje doen om dat te bereiken. Verder zijn geen moeilijke toestanden gebruikt van een extra lichtbron achter het model om de achtergrond uit te lichten. Dan was de schaduw van het model op de achtergrond meer opgehelderd geweest en niet zo sterk aanwezig als nu het geval is. Gewoon in een ruime studio met een rondwand (vloer die rond in de achtermuur overloopt) en voldoende afstand zijn de lichtverhoudingen allemaal redelijk egaal en dicht bij elkaar te brengen. Je denkt moeilijker dan de lichtopstelling feitelijk behelst. Maar mogelijk heb je zelf nooit in een ruime studio gewerkt en te weinig ervaring om te weten hoe je tot een dergelijke opstelling zou kunnen komen?

Christhaa
Forumlid
Forumlid

Bericht door Christhaa » wo dec 19 2012 3:31 am

Thanks Leon heb ik echt wat aan!!

Ja snap ook niet hoe ik de vraag duidelijker moet uitleggen hihi xD
Iedereen kan hier zijn eigen idee bij hebben iemand met ervaring zal sneller kunnen vertellen hoe dit opgesteld is (en de goeie pakken)
dan iemand met weinig ervaring die nog niet alle soorten en maten en afstanden weten. (like me)

Ik wil dit soort belichting (niet precies) maar ook met mooie schaduw uitwerken op een stenen muur maar dan meer dichter bij het model meer staand achter het model zelf deze zit laag op de grond.
Met vriendelijke Groet

Christha

yzf1kr
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door yzf1kr » wo dec 19 2012 9:26 am

Christha,

Ik ben het weer eens niet helemaal met Leon eens. :)

Deze opname is gemaakt dmv een smalle striplicht die (heel) dicht bij het model staat.
De schaduw die je ziet is ook geen schaduw op de achtergrond maar een op de ondergrond.

Dit is ook op te maken uit de andere foto’s van de Pinko campange.

http://pinkocms.evolvegroup.ch/media/4575/03.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
http://pinkocms.evolvegroup.ch/media/4574/02.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
(Helaas niet direct te plaatsen wegens de ouderwetse “max 1024pixel” regel van dit forum)
Let trouwens ook eens op het fotoshop werk rond haar rechtervoet bij de laatste foto's. Hier is de schaduw weggehaald om zo de voet beter uit te laten komen.

Dit soort verlichting wordt best vaak gebruikt in professionele campagnes omdat het voor een normale sterveling niet te betalen is. (Voor één lamp met een generator ben je evenveel kwijt als 2 Nikon D4’s.)
Zo krijgt men iets van exclusiviteit.

Je hebt dus eigenlijk een slecht voorbeeld gekozen.

Wat jij volgens mij wil is meer zo iets (foto geleend via google):

Afbeelding

Dit is gedaan met een flitser met softbox waarvan de diffusers verwijdert zijn. De lamp staat relatief laag.

jettiny
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door jettiny » wo dec 19 2012 10:34 am

De vraagstelling zoals ik die interpeteer is eigenlijk van, hoe moet ik deze foto maken, toch ?
Dat houdt voor mij in de belichting van het model en de achtergrond, het complete plaatje dus.
Ik pik dan de achtergrond eruit omdat ik dacht dat dat het probleem was.
Christaa geeft later beter aan wat ze bedoeld namelijk de belichting van het model.
Vandaar dat mijn reactie vanuit haar visie een verkeerde is.

En nee Leon, ik heb inderdaad nooit de luxe gehad om in een ruime studio te mogen werken.
Altijd huiskamerstudiootjes. :D

Vrgr
Tiny

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » wo dec 19 2012 11:42 am

yzf1kr schreef: Deze opname is gemaakt dmv een smalle striplicht die (heel) dicht bij het model staat.
De schaduw die je ziet is ook geen schaduw op de achtergrond maar een op de ondergrond.
Ondergrond / achtergrond met een rondwand valt voor mij onder dezelfde noemer. Waar in de bocht houdt de ondergrond op en begint de achtergrond ??
(De rondwand indertijd in mijn eigen studio van 200 m2 was ruim 9 meter breed en de bocht had een straal van ruim 1,25 meter. Daar kon je met een skateboard tegenaan skaten als dat zo nodig de bedoeling zou zijn. Ik heb ook in studio's gewerkt van 500 m2 en kwam bij collega's met studio's die 1200 m2 groot waren).

Verlichting staat daarbij beslist niet (heel) dicht bij het model. Daar is de vermindering van het licht naar de ondergrond / achtergrond te gering voor. Licht neemt af in de afstand tot het kwadraat. Staat de verlichting dichtbij heb je grote lichtverschillen, een verlichting verderaf opgesteld wordt het verschil minder, naarmate de verlichting verder wordt gezet. Dat laatste is hier aan de hand.

Striplight is niet de gebruikte verlichting als ik naar de grotere voorbeelden kijk die je hebt aangereikt (met name linker opname).
http://pinkocms.evolvegroup.ch/media/4575/03.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Bij een striplight krijg je niet die mate van schaduwwerking van onderkaak / kin naar onderen toe. Dat zou dan aanzienlijk meer opgehelderd zijn door het onderste deel van de verlichting van een striplight wat de onderkant van de kin / kaak zou verlichten. (Van indertijd heb ik nu nog steeds 2 stuks lichtmetalen rechhoekige striplights van 1,60 meter hoog, met per strip 2 afzonderlijk regelbare rechte flitsbuizen 2x 3200 Watt/sec. Gebruikte ik indertijd vooral om een "horizon" uit te lichten. ---> ook mooi te gebruiken als reproverlichting. ----> tegenwoordig gaan de "vaste" striplights van Broncolor niet verder meer dan een lengte van maximaal 1,20 meter).

Met het verder weg zetten van licht heb je wel meer vermogen nodig. Hoewel dat tegenwoordig met digitale kleinbeeld reflexen relatief meevalt, tegenover het werken vroeger op middenformaat film, of 4x5 en 8x10 inch vlakfilm, waar je doorgaans veel kleinere "werk" diafragma-openingen gebruikte dan nu bij kleinbeeld gebruikelijk is. Indertijd gebruikte ikzelf 3200 en 6400 Watt/sec. aggregaten (van Broncolor).

Christhaa
Forumlid
Forumlid

Bericht door Christhaa » wo dec 19 2012 12:55 pm

[@ yzf1kr ] Dus dat stukkie wat in je softbox zit er tussen uithalen? en hoe bedoel je laag laag standpunt naar boven of? gewoon laag en recht??

[@ All ] Heel erg bedankt doe hier zeker maar wat.
Met vriendelijke Groet

Christha

yzf1kr
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door yzf1kr » wo dec 19 2012 1:07 pm

Christhaa schreef:[@ yzf1kr ] Dus dat stukkie wat in je softbox zit er tussen uithalen? en hoe bedoel je laag laag standpunt naar boven of? gewoon laag en recht??
Ja, en ook de voorkant er af halen, zodat je alleen maar een zilveren doos met een filtser er in overhoudt.

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”