Amateurt schreef:Prachtig Pacha!
Ik moet mijn 105 micro toch ook maar weer eens wat meer gaan gebruiken.
Ik zie vaak dit soort briljante foto's van jou hand: "zeer gestoken scherp, contrastrijk verlicht, scherptediepte precies goed en dan nog een mooie rustige achtergrond",
dat ik het erg leuk zou vinden eens te lezen hoe je dit precies voorbereid en opzet.
gr
Amateurt
Amateurt,
dank voor je beoordeling en belangstelling hoe de foto's zijn gemaakt.
Heb geen idee hoe de echte libel fotografen het doen, ben als fotograaf helemaal niet geschoold of deskundig, probeer dan maar op mijn eigen manier te werk te gaan:
1- De voorbereiding.
- materiaalkeuze, dit is erg belangrijk.
heb bij deze gekozen voor 105mm. micro Nikkor, de lens is gestabiliseerd (VR),
wat een pluspunt is voor het fotograferen van libellen uit de vrije hand, wat in praktijk meestal gebeurt,
omdat de libel vaak op de meest onmogelijke plaatsen gaat zitten, waardoor het gebruik van het statief vaak geen optie is.
- de camera instellingen.
Ik wil zoveel mogelijk alles zelf onder controle hebben.
Leg daartoe een aantal camera instelling vast onder U1 op de standknop, zo zijn verrassingen door het teruggrijpen van de camera, naar de laatst gebruikte instellingen uitgesloten.
Sluitertijd: is ingesteld op 1/500" om bewegingsonscherpte veroorzaakt door beweging van het onderwerp, zoveel mogelijk te beperken, een nog kortere sluitertijd gebruiken is in deze niet aan te raden,
omdat er met geen groot diafragma en/of hoge ISO waarden mag gewerkt worden.
Diafragma: gezien de voor close-up, relatief grote afstand tot het onderwerp, leek F9 me voldoende om de nodige scherptediepte te waarborgen, het diafragma nog verder dichtknijpen, zou nefast weerslag hebben op sluitertijd en/of ISO waarde.
ISO waarde op auto ISO, bij het fotograferen van libellen moet alles vaak heel snel gaan,
er is geen tijd om de belichting driehoek rustig aan te passen.
Door de camera de auto ISO waarde te laten bepalen is er kans om toch een redelijke belichting te krijgen, bij heel snel reageren.
Je houdt natuurlijk de auto ISO waarde in het oog, desnoods snel sluitertijd en/of diafragma aan passen.
- De keuzeknop ontspanstand staat op CL, mogelijk heeft niet elke camera een soorgelijke keuzeknop,
is erg handig want zolang de ontspanknop ingedrukt blijft, zal de camera foto's blijven maken,
door kort na mekaar een aantal salvo's af te vuren, verhoogt de kans om het beste uit de situatie te halen,
libellen fotograferen is nu eenmaal improviseren, er is geen tijd om volgend het boekje te werken.
- Instellingen op het objectief:
Vermits er geen statief zal/kan gebruikt worden staat VR aan.
Heb voor beide foto's gekozen voor automatisch met scherpstellen, met mogelijkheid tot handmatig bijstellen, (manual override), de M/A stand op het objectief.
Nu volgt een belangrijke fase, het opsporen en observeren van het onderwerp.
Vooreerst observeren is erg belangrijk, bij fotograferen van dieren, en in het bijzonder van libellen.
Libellen hebben de gewoonte om vaak terug te keren naar hun favoriete uitkijkpost bij het jagen.
Kijk op welke plaats de libel steeds terugkomt.
2- Keuze van je standplaats.
Eens je weet waar de foto vermoedelijk zal genomen worden.
Kies je het camera standpunt in functie van:
Licht inval: het is belangrijk op welke manier het licht op het onderwerp zal vallen, in deze kies ik meestal om met de rug naar het licht toe te werken, wat niet altijd mogelijk is.
Achtergrond: met de achtergrond staat of valt je foto in veel gevallen.
Een kleine beweging met de camera kan soms een groot verschil in achtergrond maken, heb vooral op de achtergrond gelet bij het maken van foto 2.
Het toevallig spel van licht en lucht-weerkaatsing op het water, heeft gezorgd voor een egale grijze achtergrond.
3- Het nemen van de foto.
De voorbereiding is achter de rug, nu is het enkel wachten tot de libel op haar favoriete uitkijkpost terugkomt.
Nog even auto-iso waarde controleren, door te richten op een plaats vanwaar het teruggekaatst licht ongeveer gelijk is aan dat wat de libel zal terugkaatsen,
is de auto-iso waarde te hoog, dan diafragma en/of sluitertijd aanpassen,
staat de auto-iso waarde reeds op het minimum, dan is er kans op overbelichting en uitgebrande plekken, dus hier even aanpassen.
Eens de libel is geland, best wachten tot ze even zo goed als stil zit, camera onbeweeglijk houden, vuur een paar salvo's af.
Eventueel het camera standpunt veranderen, wat makkelijker is wanneer je fotografeert uit de hand, blijf op de achtergrond letten
Salvo's afvuren, 2 tot 3 shots na mekaar, zolang de libel in een goeie positie zit,
dit is niet de meest elegante manier van fotograferen, lijkt een beetje op 'schieten in het wilde weg',
de schoten zijn echter goed voorbereid, en terdege gericht,
wees niet tevreden met een tiental foto's, maak er veel meer,
telkens de libel terugkomt,
ik neem er vaak een honderdtal van dezelfde libel,als deze zo lang wil meewerken,
met wat geluk erbij, heb je 1 mooie opname,
soms...
4- en dan volgt de nabewerking van die ene foto waar je redelijk tevreden over bent...
je stelt hierover geen specifieke vraag, ik neem aan dat je de nabewerking voldoende beheerst.
Zelf hecht ik hieraan groot belang, omdat het in de hedendaagse digitale fotografie een grote rol speelt.
Hoop je hiermee van dienst te zijn, succes bij het fotograferen, je 105mm. zeker veelvuldig gebruiken, ' t is een heel degelijke lens, moet niet in de kast blijven liggen .
Dank aan Peter, die mij de toelating heeft verleend, om tekst en uitleg te geven, in dit topic.
Mvg. pacha.